11 933 läst ·
41 svar
12k läst
41 svar
Transportera latrin i privatbil på allmän väg, vad säger lagen?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
ja, inte vill man råka ut för en situation då man panikbromsar och har 200 liter skit flygandes emot sig bakifrån oavsett vad lagen säger. 
Detta är lite väl drastiskt att dra den slutsatsen. Det var väl inte frågan om transport i öppna kärl när kommunen hämtade och då behöver det väl inte vara det vid privat transport hellerVilla vista skrev:
Sen är det varje trafikants skyldighet att säkra sin last vid transport oavsett om det är skit, byggmaterial, cyklar eller annat som transporteras .
Under skoltiden så var det en bonde som hämtade resterna från skolbespisningen och körde i en stor tunna placerad i framsätet. Han och med sin fru sittande i baksätet krockade en dag i en fyrvägskorsning inne samhället varvid stora delar av tunnans innehåll fördelade sig ganska jämnt inne i bilen, som barn tyckte man det var det väldigt äckligt, det är nog så även idag......Villa vista skrev:
Finns en lag till som ingen har nämnt, ADR. Denna gäller all transport på väg, järnväg, fly samt båt oavsett transportmedel och oavsett vem som utför transporten. Skit som har stått ett tag avger bl.a. metangas som är explosiv.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
I det här fallet handlar det om ca 4 mil på en slingrig berg-och-dalbana till 1,5-filig grusväg med 70-begränsning. Vägen används av tungtrafik (tradare och timmerbilar) i motsatt riktning utöver frigående kor, renflockar och en och annan älg.
Risken för hastig inbromsning finns alltid där och jag kan garantera att välter en full latrintunna så åker locket av och innehållet sprids i bilen.
Risken för hastig inbromsning finns alltid där och jag kan garantera att välter en full latrintunna så åker locket av och innehållet sprids i bilen.
Adr intyg gäller när man jobbar för företag och i mitt intyg när jag tog det stod det inget om skit..peternicklas skrev:
ADR gäller för alla typer av transporter. Många som har åkt dit när de har transporterat klor till sin pool. Tror den fria mängden är 25 kilo. Vet inte hur tuffa de är med ADR idag. När jag hade fullt ADR på 90-talet så var det ordentliga kollar regelbundet. Körde bl.a. bensin.Micro skrev:
Återigen, då har man kanske inte säkrat lasten tillräckligt?TechMark skrev:
Det finns tydligen tunnor med täta lock!
saxat;
[h=1]8523-00[/h] Engångskärl för insamling av latrin. Med tätslutande lock. Stabilt, staplingsbart, kärl med tättslutande lock och greppvänlig lyftkant. 144 st/pall. Se tillbehör passbit 8523-005
http://www.sansac.se/latrinhantering
Ja, när jag kör en dunk flytande klor och en dunk saltsyra i bagaget så tänker iaf jag lite extra på hur jag kör. Men att köra två gånger är knappast aktuellt även om det kanske är vad som föreskrivs.....eller till och med fyra gånger för det är mer än 25 kg och bör inte blandas.....peternicklas skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här hämtar kommunen latrintunnor fortfarande men de vill att den ska vara i dubbla säckar, så har jag transporterat skiten själv också och om man inte tycker två lager säck är tillräcklig så får man väl använda ytterligare säckar till man är säker.
Varför skulle det vara förbjudet?
/ATW
Varför skulle det vara förbjudet?
/ATW
En Separett kanske är en bra lösning på detta problem då..... Då kan du kompostera lokalt och det kanske är lite trevligare än att brumma i en burk.TechMark skrev:I det här fallet handlar det om ca 4 mil på en slingrig berg-och-dalbana till 1,5-filig grusväg med 70-begränsning. Vägen används av tungtrafik (tradare och timmerbilar) i motsatt riktning utöver frigående kor, renflockar och en och annan älg.
[bild]
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Nu får man bara använda de tunnor som man dyrt måste köpa ifrån kommunen och inget annat eftersom latrinavgiften är inbakad i priset för tunnan.roland53 skrev:Återigen, då har man kanske inte säkrat lasten tillräckligt?
Det finns tydligen tunnor med täta lock!
saxat;
8523-00
Engångskärl för insamling av latrin. Med tätslutande lock. Stabilt, staplingsbart, kärl med tättslutande lock och greppvänlig lyftkant. 144 st/pall. Se tillbehör passbit 8523-005
[länk]
Och jo, det är Sansacs kärl och de locken är tätslutande under förutsättning att tunnan står upprätt annars sipprar det genom skarven. Det gör det också om vägen är skakig och tunnan är så full att innehållet skvalpar mot locket.
Förövrigt så ska tunnorna öppnas om de välter häftigt eftersom det är så de töms maskinellt.
Jag har använt de tunnorna under 15 års tid, innan jag valde att gå över till separation och kompostering.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Den aktuella kommunen kräver att man INTE har några plastpåsar/säckar i eller utanpå tunnan då tömningen sker maskinellt. Det är av arbetsmiljöskäl sägs det.ArneTW skrev:
Jag kände en som körde runt och tömde dessa latrinerna i stugområde på sommaren. Detta var på 70-talet så hur man gjorde var inte så noga. Han hade en sopbil med komprimator. Han fyllade bingen med 20-30 fulla sopsäckar som skiten var packade i. Han betonade noga, fylla bingen, starta komprimeringen OCH spring. Det sprutade skit åt alla håll. Jag arbetade som reperatör på den tiden. När denna bilen skulle in på verkstaden så var det ingen som ville gå nära den.