Hej.
Har ett utekök med gasolgrill på min altan där jag har tak över, men när man grillar så kommer det som alltid en massa rök från grillen, någon som har en bra lösning på vad man kan göra för att transportera bort den röken?
Har funderat på 3st rörfläktar, frågan är om det kommer att räcka, eller om någon har någon bättre idé?
Ex på rörfläktar:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/rorflakt-o125-mm-2000038114
Dessa flyttar 190m³/h var för sig, vilket blir mellan 550 - 600m³/h. Tanken är att bara ha en strömbrytare som man slår på när det är dags att grilla, men fråga är om dessa kommer att räcka? Någon som har erfarenhet?
Tanken är att sätta dessa 3st rörfläktar enligt bilden nedan där grillen står längst till höger i bild.
Kom gärna med förslag, tips och idéer.
Ps: det finns brandsläckare på plats och taket blir inte varmt, har haft så här i snart 5år, men vill bli av med rökosen nu..
Har ett utekök med gasolgrill på min altan där jag har tak över, men när man grillar så kommer det som alltid en massa rök från grillen, någon som har en bra lösning på vad man kan göra för att transportera bort den röken?
Har funderat på 3st rörfläktar, frågan är om det kommer att räcka, eller om någon har någon bättre idé?
Ex på rörfläktar:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/rorflakt-o125-mm-2000038114
Dessa flyttar 190m³/h var för sig, vilket blir mellan 550 - 600m³/h. Tanken är att bara ha en strömbrytare som man slår på när det är dags att grilla, men fråga är om dessa kommer att räcka? Någon som har erfarenhet?
Tanken är att sätta dessa 3st rörfläktar enligt bilden nedan där grillen står längst till höger i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ps: det finns brandsläckare på plats och taket blir inte varmt, har haft så här i snart 5år, men vill bli av med rökosen nu..
Tror inte alls att de kommer bli bra...
Tänk dig en köksfläkt, där har du en tratt som skapar en kanal in i fläkten.
Och dessutom ska du övervinna eventuell blåst utanför.
Dessutom kan du få problem med undertryck i uterummet...
Jag tror man behöver få mer flås ut precis vid grillen/ ovanför.
Inte jämnt fördelat över taket
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur skulle det vara möjligt med undertryck? Bilden visar ju att det helt öppet typ en meter i höjd längs en vägg.A Alexn72 skrev:Tror inte alls att de kommer bli bra...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Kan nog fungera, men det beror ju på varifrån det blåser. Får du vinden från träväggen så är det nog kört. Jag tro det är lättare att leda ut röken uppåt, typ via en fläktkåpa.
Sen vet jag inte om du får plats med en fläktkåpa ovanför, på rimligt avstånd, så du fortfarande kan öppna grillen utan problem.
Sen vet jag inte om du får plats med en fläktkåpa ovanför, på rimligt avstånd, så du fortfarande kan öppna grillen utan problem.
Hej!T Tippler skrev:Hej.
Ex på rörfläktar:
[länk]
[bild]
Kom du fram till någon lösning? Nyfiken på om det fungerade eller inte 😄
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden