harry73
N Nizztos skrev:
Jo, men de måste väl sitta i på besiktningen. Man kan alltså inte slänga dem på tippen.
Eller?

Jag har ingen plats att förvara dem mellan besiktningar och kommer absolut inte ta i/ur dem mellan användningar snabbfäste eller inte.
Att ta ut och in dom är en pina, i alla fall i min trafic. det gör man så lite som möjligt

köpte själv en iveco daily för att slippa kärra
88 så skattebefriad
bensin funkar perre
strort flak 3,5 meter
lastar nått med 1400kg
108- i försäkring
den är ful så det är ingen som snor den fast nycklarna sitter i
inte snabb ingen mugghållare
köpte den till div jobb på stugan o till husbyggena !
helt perfekt bil till dessa jobb!
o alla från baltländerna hälsar på en!!

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Bor du helt ute i skogen? Om inte kanske det är görbart att köpa varor med hemleverans och frakta bort i container? Helt klart det bekvämaste sättet!

useless useless skrev:
Sofforna i alla (?) minibussar sitter med snabbfästen. Ibland är det skenor så man kan sätta dom i lite olika positioner.
Men, dom är rätt otympliga och skrymmande, så har man ingenstans att ställa dom har man ett problem...
Går det att typa om bilen med färre sittplatser så man kan sälja ena soffan iallafall?
det går...en färdtjänstbuss är t.ex. reggad för 5 sittplatser + 2 rullstolar,har även bårmöjlighet

Ja, min förra vivaro hade 'bara' 7 sittplatser (2+2+3). Frågan är kanske hur enkelt och reversibelt (och dyrt) det är att typa om med annan sittplatskonfiguration. Det kan ju vara enklare vid en försäljning i framtiden om bussen har det ursprungliga antalet sittplatser.

Transporter eller Hiace, tveklöst.

GLÖM Toyota Proace, byggd i Frankrike och oerhört mycket sämre kvalitetsmässigt.

useless useless skrev:
Ja, min förra vivaro hade 'bara' 7 sittplatser (2+2+3). Frågan är kanske hur enkelt och reversibelt (och dyrt) det är att typa om med annan sittplatskonfiguration. Det kan ju vara enklare vid en försäljning i framtiden om bussen har det ursprungliga antalet sittplatser.
tror inte det är så svårt...när jag var i Sälen hade vi 7-8 platser nattetid och 4 sittplatser + bår & rullstolsplats dagtid.
bilarna byggdes om till färdtjänst varje dag

Jag vet inte hur det är i ett "skåp" med avtagbara säten, men vi har haft en Skoda Yeti med urtagbara säten bak. Vi hade en hundbur bak istället för sätena, men vid besiktning var vi tvungna att sätta i sätena. De måste kolla så att bältena fungerar, och de satt fast i stolarna bak.

I Skodan var det lätt att montera i och ur stolarna, så det var inget problem, men har man en hel soffa kan det nog vara lite bökigt. Mao, kolla var bältena sitter fast...

T TrädgårdsBjörnen skrev:
Bor du helt ute i skogen? Om inte kanske det är görbart att köpa varor med hemleverans och frakta bort i container? Helt klart det bekvämaste sättet!
Det är mycket en fråga om frihet och "känsla". Många andra lösningar är mycket billigare. Dock är ju just byggskivor dyra att få hem (typ 2kkr från Hornbach och inte alls från Bauhaus). Speciellt om man köper dem en och en ...... Även med dessa frakter blir det billigare i längden men varje gång man skulle köpa en så skulle man tveka på grund av fraktkostnad.

Har lite att göra med hur min hjärna fungerar. Det moderna numera är ju "pay and play" snarare än månadsavgift. Jag betalar dock själv hellre en högre månadsavgift än för varje användande för där blir jag plötsligt snål.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
tror inte det är så svårt...när jag var i Sälen hade vi 7-8 platser nattetid och 4 sittplatser + bår & rullstolsplats dagtid.
bilarna byggdes om till färdtjänst varje dag
Fast då var väl bilen typad för max 8 platser och vid varje besiktning var den tvungen att vara bestyckad så.

Har haft sofforna lösa i bilen på besiktningen, det säger dom inget om.
Det är inte platserna utan bälten som ska kollas

nino nino skrev:
Har haft sofforna lösa i bilen på besiktningen, det säger dom inget om.
Det är inte platserna utan bälten som ska kollas
Jo men utan platser kan de inte kolla bälten. Så vida bältet inte har alla infästningspunkter på plats utan säten vilte inte känns möjligt. Så om man har slängt sofforna på tippen så är man körd.
För den som har plats att lagra sofforna när de inte är i bilen är det ju ok men det har ju inte jag.

N Nizztos skrev:
Just sällankörning var ju också något jag kände kan bli problem. Speciellt i kombination med korta sträckor.
Kollade och ren HVO är dessa bilar inte ok för. Såg dock att det är rätt hög procent i "vanlig" diesel så problemet kanske minskat?
Blandar du ihop RME och HVO? Det är RME som är iblandat i vanlig diesel, den är betydligt billigare än HVO.

N Nizztos skrev:
Är inte det ett problem vid besiktning? Var inne på att en "van"/"familjebus" var ett alternativ om jag slet ut alla säten utom de där fram men är det inte så att alla säten måste vara på plats vid besiktningen?

Har a) inte viljan att lassa i ur dessa säten och framförallt b) inte plats för dem.
Nej, det var inga problem vid besiktningen. Den går även att beställa ny med 6 st fristående stolar istället för 3-sitssoffa + 4 stolar. Har kvar soffan också, till den dagen jag ev säljer.
Rekommenderar starkt kärran.

Alltgår Alltgår skrev:
Nej, det var inga problem vid besiktningen. Den går även att beställa ny med 6 st fristående stolar istället för 3-sitssoffa + 4 stolar. Har kvar soffan också, till den dagen jag ev säljer.
Rekommenderar starkt kärran.
Enligt bilprovningen måste alla säten för det antal sittplatser som står i regbeviset finnas med:

https://www.bilprovningen.se/kundse...te-alla-balten-och-saten-finnas-pa-plats.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.