useless skrev:
Beror ju på hur stor pickisen är men oftast får man rum med byggskivor på flaket. Själv åkte jag under några år med en 60-tals fullsize stationsvagn. Med båda baksofforna nedfällda fick man in byggskivor på 2,60x1,20 liggandes plant mellan hjulhusen och med bakluckan stängd.K Kasken skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2,7 kubikmeter last gick in totalt bakom framsoffan. Rätt bra för en vanlig personbil.
Fast nu ville ju inte TS ha någon gammal "raggarbil" så han får väl leta efter ett begagnat Mercedesskåp eller liknande.
Det är en H1L1. Men som sagts tidigare skiljer det några dm på längden mellan olika fabrikat och de flesta har ett lastutrymme på ca 240 cm +/- nån dm, så det kan vara bra att kolla och provmäta lite olika modeller för att se vilka som i verkligheten kan ta en liggande 240x120-skiva utan modifikationer.N Nizztos skrev:Gott, det hade varit min nästa fråga om det blev ett absolut nej på liggandes. Är detta en h1 eller h2?
En L2 är för lång för mig så är inte ett alternativ.
Allt detta med risk att ingen av dem är ett alternativ om jag inte hittar en lösning på att använda diesel vilket jag fortfarande oroar mig över.
På Vivaron är det nästan 240 cm plant golv, sen är det en kant på ca 10 cm upp till golvet där framstolarna står, så om man bygger ett löst golv som är lite högre eller pallar under skivorna på mitten så kan man sticka in dom ända fram till stolsunderredena och få lite extra utrymme. Det funkar inte på skåpvarianten som har en fast vägg där det plana golvet slutar.
Men jag har lastat skivor på en pickis med kåpa i många år, hade en Toyota Hi Lux när jag jobbade som snickare.
2 ursågade reglar som vilade på flakkanten, alltså över alla grejer jag hade på flaket. En plastbit och 2 snabbtvingar skyddade det av skivorna som stack ut om vädret var dåligt.
2 ursågade reglar som vilade på flakkanten, alltså över alla grejer jag hade på flaket. En plastbit och 2 snabbtvingar skyddade det av skivorna som stack ut om vädret var dåligt.
I mitt fall är det ju inte meningen att dagligen frakta skivor. Det är bara det jag satt som krav att kunna göra om jag nu skaffar en skåpbil. När det blir skivor så är det typ en eller två. Det skall dock absolut gå utan tricks med öppen bakdörr och rem eller andr kluriga lösningar. Om det finns klurig lösning (som inte är typ att ta bort mellanväggen) för att lasta inernt, typ stående på diagonalen så är det helt ok.
Samma här , inga problem att köra byggskivor och fälla upp lämmen,S shs skrev:
1260mm mellan hjulhusen på flaket dessutom
billig att äga och bra reservdelspriser. Andrahandsvärdet är ju också bra , kostar lite extra att köra men andra fördelar uppväger det tycker jag.Och ska TS använda den sällan och kortare sträckor så är nog en jänkepickup ett bra val , kanonnöjd med min C10.
Redigerat:
Köra lite med en (gammal eller ny) dieselbil, det kan bli problem med alger i tanken. Har jag märkt i min gamla traktor som jag kör snö med, det är inte alla år som det behövs här i Skåne. Nu har jag provat att tanka HVO istället för vanlig mack-diesel i vintras, än så länge verkar det funka. Men jag kanske bara har haft tur. Har svårt att hitta blankdiesel tycker jag.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
HVO ska ha jättebra lagringsegenskaper.M Mr B skrev:Köra lite med en (gammal eller ny) dieselbil, det kan bli problem med alger i tanken. Har jag märkt i min gamla traktor som jag kör snö med, det är inte alla år som det behövs här i Skåne. Nu har jag provat att tanka HVO istället för vanlig mack-diesel i vintras, än så länge verkar det funka. Men jag kanske bara har haft tur. Har svårt att hitta blankdiesel tycker jag.
Just sällankörning var ju också något jag kände kan bli problem. Speciellt i kombination med korta sträckor.
Kollade och ren HVO är dessa bilar inte ok för. Såg dock att det är rätt hög procent i "vanlig" diesel så problemet kanske minskat?
Kollade och ren HVO är dessa bilar inte ok för. Såg dock att det är rätt hög procent i "vanlig" diesel så problemet kanske minskat?