J
Hej
För första gången provar jag en AC fläkt annars kör jag med EC.
Kopplingschema finns i bilden nedan.
PDF länkar finns med för fläkt och transformator.
Fas, nolla och jord är dragna från samma kopplingsdosa både till fläkt och transformator. Från transformator går N och U till fläkten (N till BU och U till RD): Det finns en förmonterad resistans på fläkten mellan 5a och 6a vilket jag har tagit bort. Varför blir transformator varm? Har jag gjort nåt fel?
Kopplingsschema för kanalfläkt och transformator med färgkodning och anslutningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Salda.pdf (soliduct.se)
untitled (soliduct.se)

Du skriver att det är en AC-fläkt, men schemat du visar tyder på att det är av EC-typ.
Vad gäller?

Oklart hur det funkar att koppla en trafo till en sådan motor.

E
På sida 7 ser du de olika fläktmodellerna och vilket inkopplingsschema som ska användas.

Röd kopplas inte till U oavsett fläktmodell

RD & BU är ju en 10 Volts utgång, och där matar du på med 230 Volt från Transformatorn, klart att det brinner upp.
Du ska inte koppla in trafon, utan du ska ha en potentiometer om du vill styra hastigheten på fläkten.
Styrenheten i SP7 fläkten har säkert brunnit upp nu när du har kopplat in 230V där.

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
J
nisse123 nisse123 skrev:
RD & BU är ju en 10 Volts utgång, och där matar du på med 230 Volt från Transformatorn, klart att det brinner upp.
Du ska inte koppla in trafon, utan du ska ha en potentiometer om du vill styra hastigheten på fläkten.
Styrenheten i SP7 fläkten har säkert brunnit upp nu när du har kopplat in 230V där.
Jag har provkört fläkten utan transformator och den funkar.

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
J
E Emil_K skrev:
På sida 7 ser du de olika fläktmodellerna och vilket inkopplingsschema som ska användas.

Röd kopplas inte till U oavsett fläktmodell
Sid 5 menar du?
Den har jag tagit med på bilden.

E
Teknisk data tabell för VKAP 3.0 och VKA EKO ventilationssystem, inkluderar specifikationer och kopplingsschema hänvisningar.
Skapa konto

Där hittar du "wiring diagram", hänvisning till vilket kopplingsschema som ska användas

J
E Emil_K skrev:
[bild]
Där hittar du "wiring diagram", hänvisning till vilket kopplingsschema som ska användas
Det blir nr 2.
Den heter VKAP 125 LD 3,0

J
Enligt schema No.2 då blir det U till BU och N till RD.
Är det rätt nu då? om, ja varför transformator får två fas? En från dosan och en från fläkten.

J Jens33 skrev:
Enligt schema No.2 då blir det U till BU och N till RD.
Är det rätt nu då? om, ja varför transformator får två fas? En från dosan och en från fläkten.
Kan du inte rita hur du kopplat? Det skulle bli enklare att förstå och ge en komplett bild av ditt kopplande.

J
blackarrow blackarrow skrev:
Kan du inte rita hur du kopplat? Det skulle bli enklare att förstå och ge en komplett bild av ditt kopplande.
Jag kopplade fel enligt schema No.3 sid 4 i första länken.
Nu blev jag upplyst om att det är schema No.2 som gäller.
Jag kan visst rita hur jag menar, vänta bara.

• Gilla
byggblc
  • Laddar…
J
Här kommer den nya bilden:
Eltekniskt schema för anslutning av kanalfläkt och transformator med beteckningar och färgkoder.
Skapa konto

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J
Nej, det gick inte det heller!
Proppen gick på en gång.
Ringde en kompis som är elektriker. Han fick inte ihop det heller.
Det får bli en EC fläkt. Den här låter mycket oxå. Nu går det på högvarv utan transformator.
Blåser fint men låter dubbelt så mycket som andra EC fläkten.
Det kanske nåt fel med just transformator.

tommib
Kopplar du in både matning direkt till fläkten och via trafo? Varför har du ritat att du kopplar in trafon på motorsidan av plinten?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.