Hej
För första gången provar jag en AC fläkt annars kör jag med EC.
Kopplingschema finns i bilden nedan.
PDF länkar finns med för fläkt och transformator.
Fas, nolla och jord är dragna från samma kopplingsdosa både till fläkt och transformator. Från transformator går N och U till fläkten (N till BU och U till RD): Det finns en förmonterad resistans på fläkten mellan 5a och 6a vilket jag har tagit bort. Varför blir transformator varm? Har jag gjort nåt fel?
Salda.pdf (soliduct.se)
untitled (soliduct.se)
För första gången provar jag en AC fläkt annars kör jag med EC.
Kopplingschema finns i bilden nedan.
PDF länkar finns med för fläkt och transformator.
Fas, nolla och jord är dragna från samma kopplingsdosa både till fläkt och transformator. Från transformator går N och U till fläkten (N till BU och U till RD): Det finns en förmonterad resistans på fläkten mellan 5a och 6a vilket jag har tagit bort. Varför blir transformator varm? Har jag gjort nåt fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Salda.pdf (soliduct.se)
untitled (soliduct.se)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
RD & BU är ju en 10 Volts utgång, och där matar du på med 230 Volt från Transformatorn, klart att det brinner upp.
Du ska inte koppla in trafon, utan du ska ha en potentiometer om du vill styra hastigheten på fläkten.
Styrenheten i SP7 fläkten har säkert brunnit upp nu när du har kopplat in 230V där.
Du ska inte koppla in trafon, utan du ska ha en potentiometer om du vill styra hastigheten på fläkten.
Styrenheten i SP7 fläkten har säkert brunnit upp nu när du har kopplat in 230V där.
Jag har provkört fläkten utan transformator och den funkar.nisse123 skrev:
RD & BU är ju en 10 Volts utgång, och där matar du på med 230 Volt från Transformatorn, klart att det brinner upp.
Nej, det gick inte det heller!
Proppen gick på en gång.
Ringde en kompis som är elektriker. Han fick inte ihop det heller.
Det får bli en EC fläkt. Den här låter mycket oxå. Nu går det på högvarv utan transformator.
Blåser fint men låter dubbelt så mycket som andra EC fläkten.
Det kanske nåt fel med just transformator.
Proppen gick på en gång.
Ringde en kompis som är elektriker. Han fick inte ihop det heller.
Det får bli en EC fläkt. Den här låter mycket oxå. Nu går det på högvarv utan transformator.
Blåser fint men låter dubbelt så mycket som andra EC fläkten.
Det kanske nåt fel med just transformator.
jag fattar inte vad transformatorn ska göra?
Varvtalskontroll har du ju (om jag läst rätt) inbyggd i fläkten, allt du behöver är en potentiometer eller en variabel DC-spänning 0-10V.
Din transformator ger ju ut: VRTE C: 75 V, 110 V, 145 V, 180 V, 230 V AC.
Ett besläktat scenario avhandlades här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fungerar-ett-typiskt-vaexlande-relae.446267/page-7
Varvtalskontroll har du ju (om jag läst rätt) inbyggd i fläkten, allt du behöver är en potentiometer eller en variabel DC-spänning 0-10V.
Din transformator ger ju ut: VRTE C: 75 V, 110 V, 145 V, 180 V, 230 V AC.
Ett besläktat scenario avhandlades här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fungerar-ett-typiskt-vaexlande-relae.446267/page-7
Redigerat: