Hej!
Har köpt en dörrklocka med kamera, Nedis smart video doorbell:
https://www.bauhaus.se/smart-dorrklocka-med-kamera
Behöver dock byta vår gamla transformator som var kopplad så här:
Har köpt en ny:
https://www.bauhaus.se/transformator-honeywell-home
Jag undrar om jag köpt fel? Den nya transformatorn ska kopplas med 2 kablar, men från väggen är det 3 kablar. En svart, en röd och en vit. (De 2 vita som hänger nedåt är den kabel som går ut till ringklockan ute vid ytterdörren)
Går den nya transformatorn att använda eller måste jag köpa någon annan?
Tack på förhand!
Mvh,
Micke
Har köpt en dörrklocka med kamera, Nedis smart video doorbell:
https://www.bauhaus.se/smart-dorrklocka-med-kamera
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver dock byta vår gamla transformator som var kopplad så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har köpt en ny:
https://www.bauhaus.se/transformator-honeywell-home
Jag undrar om jag köpt fel? Den nya transformatorn ska kopplas med 2 kablar, men från väggen är det 3 kablar. En svart, en röd och en vit. (De 2 vita som hänger nedåt är den kabel som går ut till ringklockan ute vid ytterdörren)
Går den nya transformatorn att använda eller måste jag köpa någon annan?
Tack på förhand!
Mvh,
Micke
Redigerat:
Jag skulle TRO att den röda ledaren är skyddsjord och att de andra två är fas och nolla. Hur var det kopplat tidigare?
Färger kan vara en hypotes att utgå från men för att veta så måste man mäta och se var trådarna tar vägen.
Färger kan vara en hypotes att utgå från men för att veta så måste man mäta och se var trådarna tar vägen.
Hej! Har redigerat inlägget och lagt till en före bild. Mvh, MickeW Wheelabrator skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Finns det någon symbol där den röda satt?
Protte
Protte
Spontant så ser det ut som att den röda är skyddsjord som någon nämnde tidigare. Man använde ofta röd kabel som det förr. Så du borde kunna koppla in svart och vit på den nya transformatorn där 230v ska in, sen dom två tunna kablarna till 8V ut. Dock så vet jag av egen erfarenhet att 8V sällan räcker för att driva den här.typen av ringklocka/kamera. Och den transformatorn du har köpt är inte gjort för att ha konstant belastning. Jag själv fick gå upp till en 24v transformator för att min Nest Hello skulle fungera bra.
Hej! Tack för tipset med att eventuellt behöva byta transformatorn. Vad gör man med röda kabeln då den "blir över"? Mvh, MickeL lingonlingon skrev:Spontant så ser det ut som att den röda är skyddsjord som någon nämnde tidigare. Man använde ofta röd kabel som det förr. Så du borde kunna koppla in svart och vit på den nya transformatorn där 230v ska in, sen dom två tunna kablarna till 8V ut. Dock så vet jag av egen erfarenhet att 8V sällan räcker för att driva den här.typen av ringklocka/kamera. Och den transformatorn du har köpt är inte gjort för att ha konstant belastning. Jag själv fick gå upp till en 24v transformator för att min Nest Hello skulle fungera bra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Den nya behöver inte skyddsjord, isolera den röda med en WAGO.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Antalet ledare är ingen faktor som man kan dra några slutsatser kring, inte heller ledarfärgen. Vi kan se att den nya transformatorn ska matas med 230 V, och att den är dubbelisolerad och därmed inte kräver kräver skyddsjord. Vilken matning ville den gamla transformorn/ringklockan ha, dvs vilken spänning kan vi förvänta oss i dessa ledare? Om du har en separat ringklocka, vilken spänning vill den ha? Finns det en transformator till någonstans? Du måste ta reda på förutsättningarna innan du börjar riva, och där ingår att ta reda på funktionen hos samtliga ledare. Nu ska du inte använda skyddsjord, men man kan inte bara anta att röd är skyddsjord, det måste kontrolleras. Ändringar kan ha gjorts i anläggningen. Löper kabeln till tryckknappen i samma rör som de andra? Om det går 230 V där så får inte tryckknappsledningen ligga i samma rör då den sannolikt inte har den isolation som krävs. Du vill inte ha 230 V i tryckknappen.M Mikael_Back skrev:

