Hej!

Har köpt en dörrklocka med kamera, Nedis smart video doorbell:
https://www.bauhaus.se/smart-dorrklocka-med-kamera

Nedis smart video doorbell med kamera i svart och grått på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver dock byta vår gamla transformator som var kopplad så här:

Gamla transformatorn med tre kablar ur väggen och en utgående kabel mot ringklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har köpt en ny:
https://www.bauhaus.se/transformator-honeywell-home

En ny transformator och dess förpackning på mörk underlag, intill skruvmejsel och tre lösa kablar.

Jag undrar om jag köpt fel? Den nya transformatorn ska kopplas med 2 kablar, men från väggen är det 3 kablar. En svart, en röd och en vit. (De 2 vita som hänger nedåt är den kabel som går ut till ringklockan ute vid ytterdörren)

Ett hål i en vit vägg med tre exponerade kablar: en svart, en röd och en vit, samt två extra vita kablar.

Går den nya transformatorn att använda eller måste jag köpa någon annan?

Tack på förhand!

Mvh,
Micke
 
Redigerat:
Har du ingen före bild? Innan du kopplade loss allt, tänker att den ena kabeln är väl till ringknappen. Men det får du nog mäta dig fram till
 
Det är lite lustigt att man river ner allt och sen frågar hur det ska vara kopplat. Finns ingen i världen som med säkerhet kan svara på det. Motfrågan blir, hur var det kopplat innan?
 
Jag skulle TRO att den röda ledaren är skyddsjord och att de andra två är fas och nolla. Hur var det kopplat tidigare?

Färger kan vara en hypotes att utgå från men för att veta så måste man mäta och se var trådarna tar vägen.
 
O olofh skrev:
Har du ingen före bild? Innan du kopplade loss allt, tänker att den ena kabeln är väl till ringknappen. Men det får du nog mäta dig fram till
Hej! Har redigerat inlägget och lagt till en före bild. Mvh, Micke
 
J Johan456 skrev:
Det är lite lustigt att man river ner allt och sen frågar hur det ska vara kopplat. Finns ingen i världen som med säkerhet kan svara på det. Motfrågan blir, hur var det kopplat innan?
Hej! Har redigerat inlägget och lagt till en före bild. Mvh, Micke
 
W Wheelabrator skrev:
Jag skulle TRO att den röda ledaren är skyddsjord och att de andra två är fas och nolla. Hur var det kopplat tidigare?

Färger kan vara en hypotes att utgå från men för att veta så måste man mäta och se var trådarna tar vägen.
Hej! Har redigerat inlägget och lagt till en före bild. Mvh, Micke
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Finns det någon symbol där den röda satt?

Protte
 
Spontant så ser det ut som att den röda är skyddsjord som någon nämnde tidigare. Man använde ofta röd kabel som det förr. Så du borde kunna koppla in svart och vit på den nya transformatorn där 230v ska in, sen dom två tunna kablarna till 8V ut. Dock så vet jag av egen erfarenhet att 8V sällan räcker för att driva den här.typen av ringklocka/kamera. Och den transformatorn du har köpt är inte gjort för att ha konstant belastning. Jag själv fick gå upp till en 24v transformator för att min Nest Hello skulle fungera bra.
 
prototypen prototypen skrev:
Finns det någon symbol där den röda satt?

Protte
Hej! Det ser ut som där är en symbol:
Närbild av en öppen eluttagsdosa med synlig symbol på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lingonlingon skrev:
Spontant så ser det ut som att den röda är skyddsjord som någon nämnde tidigare. Man använde ofta röd kabel som det förr. Så du borde kunna koppla in svart och vit på den nya transformatorn där 230v ska in, sen dom två tunna kablarna till 8V ut. Dock så vet jag av egen erfarenhet att 8V sällan räcker för att driva den här.typen av ringklocka/kamera. Och den transformatorn du har köpt är inte gjort för att ha konstant belastning. Jag själv fick gå upp till en 24v transformator för att min Nest Hello skulle fungera bra.
Hej! Tack för tipset med att eventuellt behöva byta transformatorn. Vad gör man med röda kabeln då den "blir över"? Mvh, Micke
 
Den nya behöver inte skyddsjord, isolera den röda med en WAGO.

Protte
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M Mikael_Back skrev:
Jag undrar om jag köpt fel? Den nya transformatorn ska kopplas med 2 kablar, men från väggen är det 3 kablar. En svart, en röd och en vit.
Antalet ledare är ingen faktor som man kan dra några slutsatser kring, inte heller ledarfärgen. Vi kan se att den nya transformatorn ska matas med 230 V, och att den är dubbelisolerad och därmed inte kräver kräver skyddsjord. Vilken matning ville den gamla transformorn/ringklockan ha, dvs vilken spänning kan vi förvänta oss i dessa ledare? Om du har en separat ringklocka, vilken spänning vill den ha? Finns det en transformator till någonstans? Du måste ta reda på förutsättningarna innan du börjar riva, och där ingår att ta reda på funktionen hos samtliga ledare. Nu ska du inte använda skyddsjord, men man kan inte bara anta att röd är skyddsjord, det måste kontrolleras. Ändringar kan ha gjorts i anläggningen. Löper kabeln till tryckknappen i samma rör som de andra? Om det går 230 V där så får inte tryckknappsledningen ligga i samma rör då den sannolikt inte har den isolation som krävs. Du vill inte ha 230 V i tryckknappen.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du vill inte ha 230 V i tryckknappen.
snart halloween ;)sorry, kunde inte låta bli
 
  • Haha
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Hur gick det med detta? Gammal tråd men nyfiken på om allt har fungerat och speciellt med nedis dörrklocka då jag själv har köpt en sådan men inte installerat än. Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.