Transformator till en belysningsskena i tak har slutat fungera, hittar ingen ersättare till den. Är jag tvungen att kassera alltihop och köpa nåt annat? Den är från 2004.
Triangulär transformator för takbelysningsskena på trägolv, från 2004, med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad transformator för belysningsskena med synliga kablar och komponenter på trägolv.
Skapa konto
Defekt transformator till belysningsskena, grå, modell- och specifikationsetikett synlig.
Skapa konto
Belysningsskena med vita spotlights monterade på ett träklätt tak, ena lampan lyser inte.
Skapa konto
Transformator till belysningsskena märkt "12V MAX 25A" monterad i tak, sladdar syns.
Skapa konto

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Är den gula 20A-säkringen hel?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Good point...

Jadå, första som kontrollerades. Jag lämnade in den på en elaffär som kollade transformatorn, de konstaterade bara att den var "död".

Jag håller med Fotorafen, vilken ringkärnetransformator som helst som ger 12v med tillräcklig effekt och liknande mått blir bra.

Dock så är jag misstänksam mot att den skulle dött. Jag har aldrig varit med om att en ringkärnetransformator dör (speciellt inte utan att då dessutom ta primärsidans säkringar med sig).

Kan du mäta med en multimeter på den lösa transformatorn?
Om du mäter ohm på både 12v-lindningen samt 230v-lindningen kan du se om det är avbrott.

Om det är avbrott på 230v-sidan så kan du gå vidare och se om det finns en inlimmad termosäkring som kan ha gett upp.

Så här?
Multimeter ansluten till en högtalare, inställd på resistansmätning, visar 8,3 ohm på parkettgolv.
Skapa konto

Multimeter ansluten till en elektrisk apparat för felsökning på trägolv.
Skapa konto

Vrider jag vredet på mätaren ett steg till så piper det.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Det du mätt ser bra ut. Det verkar som om transformatorn är hel.

Kan du koppla in 230V på den igen och mäta vad du får ut för spänning på sekundärsidan?
Kanske testa den "på marken" igen med en annan grupp än den du använt tidigare.

Tyvärr gör byggahus.se's nya bildvisare att jag inte kan zooma in i dina bilder, men jag antar att det är 0.7 och 5.5 ohm respektive?

Det du mätt ser bra ut. Det verkar som om transformatorn är hel.

Kan du koppla in 230V på den igen och mäta vad du får ut för spänning på sekundärsidan?
Kanske testa den "på marken" igen med en annan grupp än den du använt tidigare.

Tyvärr gör byggahus.se's nya bildvisare att jag inte kan zooma in i dina bilder, men jag antar att det är 0.7 och 5.5 ohm respektive?
stämmer, 0.7 och 5.5 ohm

Eftersom trafon verkar hel,
är inte själva anslutningen till spot-skenan som glappar ?

nisse123 nisse123 skrev:
Eftersom trafon verkar hel,
är inte själva anslutningen till spot-skenan som glappar ?
Jo.. det var exakt det som var problemet

Här har jag nu upptäckt att elfirman som jag rådfrågade inte visste vad de gjorde.
+ att jag inte är elektriker, går hellre med skoskav i en vecka än håller på med sånt här. ;-) Inredningsbelysning med felkopplad spotlights i träklädd tak.
Skapa konto

Har exakt samma model av sken system. Konverterade det för ett tag sen till led. Tog ur ringtrafon och satte dit en dimmbar led driver

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.