Transformator till en belysningsskena i tak har slutat fungera, hittar ingen ersättare till den. Är jag tvungen att kassera alltihop och köpa nåt annat? Den är från 2004.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nåt liknande denna, har inte kollat fysiska mått, bara tagit en i högen...bara att leta...ser ju ut att kunna skifta trafo i lådan hyfsat smidigt?
https://www.electrokit.com/produkt/ringkarnetrafo-225va-2-x-12v-2-x-9-38a/
https://www.electrokit.com/produkt/ringkarnetrafo-225va-2-x-12v-2-x-9-38a/
Jag håller med Fotorafen, vilken ringkärnetransformator som helst som ger 12v med tillräcklig effekt och liknande mått blir bra.
Dock så är jag misstänksam mot att den skulle dött. Jag har aldrig varit med om att en ringkärnetransformator dör (speciellt inte utan att då dessutom ta primärsidans säkringar med sig).
Kan du mäta med en multimeter på den lösa transformatorn?
Om du mäter ohm på både 12v-lindningen samt 230v-lindningen kan du se om det är avbrott.
Om det är avbrott på 230v-sidan så kan du gå vidare och se om det finns en inlimmad termosäkring som kan ha gett upp.
Dock så är jag misstänksam mot att den skulle dött. Jag har aldrig varit med om att en ringkärnetransformator dör (speciellt inte utan att då dessutom ta primärsidans säkringar med sig).
Kan du mäta med en multimeter på den lösa transformatorn?
Om du mäter ohm på både 12v-lindningen samt 230v-lindningen kan du se om det är avbrott.
Om det är avbrott på 230v-sidan så kan du gå vidare och se om det finns en inlimmad termosäkring som kan ha gett upp.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det du mätt ser bra ut. Det verkar som om transformatorn är hel.
Kan du koppla in 230V på den igen och mäta vad du får ut för spänning på sekundärsidan?
Kanske testa den "på marken" igen med en annan grupp än den du använt tidigare.
Tyvärr gör byggahus.se's nya bildvisare att jag inte kan zooma in i dina bilder, men jag antar att det är 0.7 och 5.5 ohm respektive?
Kan du koppla in 230V på den igen och mäta vad du får ut för spänning på sekundärsidan?
Tyvärr gör byggahus.se's nya bildvisare att jag inte kan zooma in i dina bilder, men jag antar att det är 0.7 och 5.5 ohm respektive?
stämmer, 0.7 och 5.5 ohmAnders243 skrev:
Det du mätt ser bra ut. Det verkar som om transformatorn är hel.
Jo.. det var exakt det som var problemetnisse123 skrev:
Här har jag nu upptäckt att elfirman som jag rådfrågade inte visste vad de gjorde.
+ att jag inte är elektriker, går hellre med skoskav i en vecka än håller på med sånt här. ;-)
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden