Hej,

jag har köpt en ny dörrklocka (https://www.bauhaus.se/dorrklocka-nedis-med-kamera-wifi) med kamera och behövde mer ström till den. Köpte en ny transformator som ska kunna ge 24v.

Kopplade in transformatorn med fas på ingång 1 och neutral på ingång 4, sen enligt bifogad bild på ledaren som går till dörrklockan.

När jag kollar med en mätpenna så meddelar den ström på ingående fas. Men jag får inget utslag på sidan ut mot dörrklockan vid transformatorn. Som att den inte skickar vidare något.

Har jag kopplat fel eller varför skickar inte transformator ut ström?

Ska sägas att det var två olika ledare vid gamla ringaklockan som jag kopplat ihop. Min gissning är det dörrknappen och från gamla transformatorn i elcentralen och då spelar väl inte "höger/vänster" kabel någon roll?

mvh/flamur

• Transformator Malmbergs T-108 med anslutna kablar, monterad på vägg. Visa primär och sekundär anslutning. Bakgrunden visar elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäter du någon spänning på utgången om du kopplar ur trådarna till ringklockan?

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Hej,

jag har köpt en ny dörrklocka ([länk]) med kamera och behövde mer ström till den. Köpte en ny transformator som ska kunna ge 24v.

Kopplade in transformatorn med fas på ingång 1 och neutral på ingång 4, sen enligt bifogad bild på ledaren som går till dörrklockan.

När jag kollar med en mätpenna så meddelar den ström på ingående fas. Men jag får inget utslag på sidan ut mot dörrklockan vid transformatorn. Som att den inte skickar vidare något.

Har jag kopplat fel eller varför skickar inte transformator ut ström?

Ska sägas att det var två olika ledare vid gamla ringaklockan som jag kopplat ihop. Min gissning är det dörrknappen och från gamla transformatorn i elcentralen och då spelar väl inte "höger/vänster" kabel någon roll?
Vad mäter du med?

A Avemo skrev:
Mäter du någon spänning på utgången om du kopplar ur trådarna till ringklockan?
kopplar jag ur trådarna ur transformatorn på utsidan så ger den sidan ström. Så av någon anledning stänger den av genomströmningen med trådarna i transformatorn.

Vad säger det?

E elmont skrev:
Vad mäter du med?
en sån strömpenna bara för att se om det är liv i kablarna 🙂

Det är inte säkert att "pennan" reagerar på så låg spänning som de är på sekundärsidan.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Du har väl förorsakat kortslutning när du tvinnade ihop trådarna.

Bästa svaret

Purre
Manualen säger 12-24VAC och 1A i ström. Dina 10VA räcker inte till den strömmen. Så troligen överbelastar du transformatorn när du kopplar ihop dom. Då ger den 0V ut istället och inget är mätbart. Kopplar du bort kablarna så går det att mäta en utgångsspänning.

https://datasheets.content4us.com/sv-se/550702007/landscape

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
F flamuren skrev:
kopplar jag ur trådarna ur transformatorn på utsidan så ger den sidan ström. Så av någon anledning stänger den av genomströmningen med trådarna i transformatorn.

Vad säger det?
Det jag initialt var inne på var att det är kortslutning någonstans. Men sedan kommer det fler frågor.
F flamuren skrev:
en sån strömpenna bara för att se om det är liv i kablarna
Är det alltså en sådan penna som man bara håller intill och den lyser om det finns spänning där? Om så är fallet är det fel instrument. Du måste ha en voltmeter som har kontakt med båda ledarna.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Manualen säger 12-24VAC och 1A i ström. Dina 10VA räcker inte till den strömmen. Så troligen överbelastar du transformatorn när du kopplar ihop dom. Då ger den 0V ut istället och inget är mätbart. Kopplar du bort kablarna så går det att mäta en utgångsspänning.

[länk]
tack. jag frågade elbutik.se innan jag beställde men dem måste ha missat amperen.

Jag beställer en ny, tack 🙂👍

A
Har den där ledningen på sekundärsidan på trafon verkligen godkänd isolering för att vara förlagd bland spänningsband 2 i centralen?

Det gör det väl. 10W
Purre Purre skrev:

[länk]
10W och 24V ger 0,41A , så den borde absolut räcka till, står även Max effekt förbrukning 4W i manualen

F flamuren skrev:
tack. jag frågade elbutik.se innan jag beställde men dem måste ha missat amperen.

Jag beställer en ny, tack 🙂👍
Nej, den kommer sannolikt att klara jobbet. Problemet är att du inte vet vad du håller på med. Din penna mäter inte ström. Den mäter elektriskt fält.

Utan något anslutet genererar inte din transformator någon ström alls.

Nu kan ni sluta tramsa.

Det var för lite ampere i den nya... gamla transformatorn som var innan hade 1A på 8v så provade den kanalen och då hoppa kameran igång.

Tack för tipset om Amperen! Nu kan jag returnera den nya onödiga 👏👏🥳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.