Om din altan inte är alltför stor så skulle jag nog satsa på att köra med Cutters 5 eller 6x80.netram skrev:
Blir lite dyrare men kommer att se sjukt maffigt ut tillsammans med dina rejäla trallbrädor.d^_^b
Undrar samma. Ngn som testat?Geoff skrev:Är det för övrigt någon som har testat spax trallskruv?
Hittade den på Bauhaus sist jag var förbi där. Den finns tydligen i både A2, A4 samt med Wirox ytbehandling.
Den "ser" bra ut. (Om man nu kan bedöma skruvens kvalitet på utseendet) Och den påminner ganska mycket om Grabbers T-Rex till utseendet.
Dyr var den i alla fall, lite drygt 400kr för 200 skruv i A2 har jag för mig.
Vore kul att höra om någon har en uppfattning om dessa, bra eller bara överprissatt?
Har inte all trallskruv borrspets numera?
Körde på Essve MAX Corrseal 4.8x70. Och jag har inte ångrat mig (än).
Är snart klar med altanbygget, har dragit knappt 2000 skruv utan en enda krånglande eller defekt skruv. Så rent mekaniskt får de högsta betyg. Ber att få återkomma om en tio år sisådär angående rostskyddet.
Är snart klar med altanbygget, har dragit knappt 2000 skruv utan en enda krånglande eller defekt skruv. Så rent mekaniskt får de högsta betyg. Ber att få återkomma om en tio år sisådär angående rostskyddet.
Körde på samma sort, och har på 2st storpack (1200st/förp) hittat 2 defekta skruvar.netram skrev:
Klart nöjd så här långt.
Var i går inne på byggvaruhuset och skulle köpa 1000 st 5x80. Dessa kostade 119:-/100st. Kassören påpekade att om jag tog en hel kartong (12 paket à 100 st) så fick jag ett bättre pris. Jag frågade hur mycket bättre och det blev 695:-, alltså ungefär halva priset.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.330622,21.485889
- /Vojma
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.330622,21.485889
- /Vojma
Vet inte om det är vissa här som har en väldans tur med Byggmax rostfria torxskruvar, eller om det är jag som har en jätteotur. Men varje paket jag har testat innehåller i princip enbart skräpskruv som lika gärna skulle kunna vara gjorda av plast eller aluminium. Oavsett vilket träslag man skruvar de i, vrids de av som ingenting - dvs, som om de vorde gjorda av plast!
Oavsett vilken skruvdragare man använder och vilken växel man kör på, blir det samma resultat.
Skruven vrider sig och ser ut som spiralpasta. Riktigt varm blir den också i processen, så man bränner sig på skruven om man tar i den.
Det skall ju tilläggas att dessa skruv inte har borrspetsar, vilket jag tror är den största orsaken till att de går av. Det blir helt enkelt för tufft för skruvkroppen att orka med den friktion och de krafter som uppstår när man drar i de i träet, då dem ju inte borrar sig ner utan snarare "kilar" sig ner och till slut fastnar.
Sedan att skruvarna har smal kropp gör ju inte saken bättre. Och inte heller att det är den mjukare A2 rostfria i jämförelse med den hårdare A4.
Oavsett vilken skruvdragare man använder och vilken växel man kör på, blir det samma resultat.
Skruven vrider sig och ser ut som spiralpasta. Riktigt varm blir den också i processen, så man bränner sig på skruven om man tar i den.
Det skall ju tilläggas att dessa skruv inte har borrspetsar, vilket jag tror är den största orsaken till att de går av. Det blir helt enkelt för tufft för skruvkroppen att orka med den friktion och de krafter som uppstår när man drar i de i träet, då dem ju inte borrar sig ner utan snarare "kilar" sig ner och till slut fastnar.
Sedan att skruvarna har smal kropp gör ju inte saken bättre. Och inte heller att det är den mjukare A2 rostfria i jämförelse med den hårdare A4.
Redigerat:
Det är nog du som har otur. :SMartin_B skrev:Vet inte om det är vissa här som har en väldans tur med Byggmax rostfria torxskruvar, eller om det är jag som har en jätteotur. Men varje paket jag har testat innehåller i princip enbart skräpskruv som lika gärna skulle kunna vara gjorda av plast eller aluminium. Oavsett vilket träslag man skruvar de i, vrids de av som ingenting - dvs, som om de vorde gjorda av plast!
Jag har precis avslutat två altanbyggen som innebar att jag tömde 2 lådor från Byggmax á 399kr med 1000st skruv i varje. Skruvade i tryckt 28x120 och inte en enda skruv gick av.
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
Samma erfarenhet som Martin_B med mina byggmax-skruvar. Ett annat fel som oxå uppstår är att de är för mjuka, så bitsen drar sönder torx-spåret i skruvhuvudet, vilket innebär att man inte ens kan skruva ut skiten när den har böjt sig. Efter att ha fått såga av 4 skruvar slängde jag drygt 200 skruv. Rena skämtet! Med glädje gick jag tillbaka till Essve (som tog slut en söndag då Beijer var stängt...) igen!