Elförzinkat används inte utvändigt öht.
Man bor alltid anvanda A2 Trallskruv nar man skruvar trall. De stal trallskruv som finns pa marknaden med olika ytbehandlingar har tillkommit pgr av att kunder efterfragar ett billigare alternativ. Dessa kan dock inte jamforas med A2 trallskruv vad det galler livslangd.
Vid A2 skruv sa skall ni aven alltid se till ha torx grepp pa skruven. Krysspar i A2 skruv ger ofta mycket problem da materialet ar mjukare an stal. Detta innebar att sparet latt gar sonder vid montering.
Vid A2 skruv sa skall ni aven alltid se till ha torx grepp pa skruven. Krysspar i A2 skruv ger ofta mycket problem da materialet ar mjukare an stal. Detta innebar att sparet latt gar sonder vid montering.
A2 rostar om du bor i tuff miljö.skruvolle skrev:Man bor alltid anvanda A2 Trallskruv nar man skruvar trall. De stal trallskruv som finns pa marknaden med olika ytbehandlingar har tillkommit pgr av att kunder efterfragar ett billigare alternativ. Dessa kan dock inte jamforas med A2 trallskruv vad det galler livslangd.
A4 skall det vara om det skall hålla längs kusten i alla fall.
Även om man inte bor kustnära så korriderar A2 skruv i tryckt trall. Blir svarta avfällningar i trät.skruvolle skrev:Man bor alltid anvanda A2 Trallskruv nar man skruvar trall. De stal trallskruv som finns pa marknaden med olika ytbehandlingar har tillkommit pgr av att kunder efterfragar ett billigare alternativ. Dessa kan dock inte jamforas med A2 trallskruv vad det galler livslangd.
Syrafast om man skall skruva "rostfria" skruv.
Jag har blandat rostfria A2 och Grabber TUX C4 som är en "vanlig skruv" med C4 klassad nickel/zink ytbehandling och den står sig bättre än A2 skruvarna från ByggMax.
Men om men är ärlig nu, om en A2 ger lite svarta avfällningar inne i trallen om den utsätts för blöta hur ser då trallen ut om 20 år? Kan lova att skruvarna är hela, men trallen slut, åtminstone min 20år gamla terass med enbart markis men fast sitter den trots mitt stora misstag att använda elförzinkad trallspik istället för rostfri, men det rostiga/svarta ytan är aldrig något jag reagerat öer då trallen på 3-4år blir sliten utomhus av regn och snö.
Skruvade i sommar upp 10 år gamla brädor i två flytbryggor för att byta ledkonstruktionen mellan dem och vad jag minns har jag alltid kört med rostfria A2, de skruvarna kunde jag sedan dra tillbaka igen i brädorna även att de hade philipsspår. Som notering; ska ni lossa gamla skruvar i trall är en mutterdragare helt suverän som knackar loss skruven utan att dra sönder eller av den, har en GDR 10,8 och det fungerar kanonbra.
Skruvade i sommar upp 10 år gamla brädor i två flytbryggor för att byta ledkonstruktionen mellan dem och vad jag minns har jag alltid kört med rostfria A2, de skruvarna kunde jag sedan dra tillbaka igen i brädorna även att de hade philipsspår. Som notering; ska ni lossa gamla skruvar i trall är en mutterdragare helt suverän som knackar loss skruven utan att dra sönder eller av den, har en GDR 10,8 och det fungerar kanonbra.
Produkter som diskuteras: "ankarskruvar"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Jag köpte faktiskt 250 st vf ankarspik igår på Hornbach. 60spänn kostade en ask så det finns ingen anledning att använda elförzinkat skärp. Det fanns även RF skruv och spik men det var väldigt dyrt iaf på Hornb.
Drar upp en gammal tråd...
Konsensus här inne verkar vara att det är A4 som gäller framför A2 samt diverse olika ytbehandlingar. Speciellt på västkusten, men helst i övrigt också så länge tryckt trallvirke används.
Då är egentligen min fråga varför det är relativt få tillverkare av skruv som gör dessa i syrafast/A4 stål?
De flesta skruvar finns att tillgå i A2 men inte A4, tex Grabber som mest verkar satsa på sin ytbeläggning, de har visserligen skruv i A2 men de hamnar lite i skymundan. Essve cutters skall finnas i A4, men inte alls i lika många olika varianter som det finns i A2 eller deras corrseal-beläggning.
Är det för övrigt någon som har testat spax trallskruv?
Hittade den på Bauhaus sist jag var förbi där. Den finns tydligen i både A2, A4 samt med Wirox ytbehandling.
Den "ser" bra ut. (Om man nu kan bedöma skruvens kvalitet på utseendet) Och den påminner ganska mycket om Grabbers T-Rex till utseendet.
Dyr var den i alla fall, lite drygt 400kr för 200 skruv i A2 har jag för mig.
Vore kul att höra om någon har en uppfattning om dessa, bra eller bara överprissatt?
Konsensus här inne verkar vara att det är A4 som gäller framför A2 samt diverse olika ytbehandlingar. Speciellt på västkusten, men helst i övrigt också så länge tryckt trallvirke används.
Då är egentligen min fråga varför det är relativt få tillverkare av skruv som gör dessa i syrafast/A4 stål?
De flesta skruvar finns att tillgå i A2 men inte A4, tex Grabber som mest verkar satsa på sin ytbeläggning, de har visserligen skruv i A2 men de hamnar lite i skymundan. Essve cutters skall finnas i A4, men inte alls i lika många olika varianter som det finns i A2 eller deras corrseal-beläggning.
Är det för övrigt någon som har testat spax trallskruv?
Hittade den på Bauhaus sist jag var förbi där. Den finns tydligen i både A2, A4 samt med Wirox ytbehandling.
Den "ser" bra ut. (Om man nu kan bedöma skruvens kvalitet på utseendet) Och den påminner ganska mycket om Grabbers T-Rex till utseendet.
Dyr var den i alla fall, lite drygt 400kr för 200 skruv i A2 har jag för mig.
Vore kul att höra om någon har en uppfattning om dessa, bra eller bara överprissatt?
Redigerat:
Någon här på forumet som har erfarenhet av Essves nya trallskruv Torpedo Max?
http://www.essve.com/se/Retail/Media/Nyheter/Topedo-MAX/
http://www.essve.com/se/Retail/Media/Nyheter/Topedo-MAX/
Ang A2 eller A4 trallskruv.
Jag tycker endast man behover anvand A4 trallskruv om man bor direkt pa Vastkusten. Ovriga Sverige duger A2 mycket val. I Norge kallar man A4 skruven for bryggskruv vilket sager lite mer var den bor anvandas.
Anvands riktigt A2 material sa ger det inga avfallningar i trat.
Det som kan handa ar att om du anvander ett stal bits att det lamnar stalpartiklar i skruvgreppet som kan rosta.
En A2 skruv overlever tryckt trall flera ganger om.
Varfor fa har A4 skruv beror troligen pa att det reella behovet ar ganska litet. Sedan ar aven A4 betydligt dyrare an A2 material.
Skruva pa.
Jag tycker endast man behover anvand A4 trallskruv om man bor direkt pa Vastkusten. Ovriga Sverige duger A2 mycket val. I Norge kallar man A4 skruven for bryggskruv vilket sager lite mer var den bor anvandas.
Anvands riktigt A2 material sa ger det inga avfallningar i trat.
Det som kan handa ar att om du anvander ett stal bits att det lamnar stalpartiklar i skruvgreppet som kan rosta.
En A2 skruv overlever tryckt trall flera ganger om.
Varfor fa har A4 skruv beror troligen pa att det reella behovet ar ganska litet. Sedan ar aven A4 betydligt dyrare an A2 material.
Skruva pa.
Kör med "Cutters" från Beijerbygg, grön förpackning. Skruvat staket och en altan med samma typ, supernöjd. Skär igenom fantastiskt bra, inte en skruv som gått åt pipan. Blir samma skruv till nya däcket!
139kr/250 st 4,2x42
139kr/250 st 4,2x42
Använder i vanliga fall Gunnebo 4,2x75, men fattades 4 skruv på trädäcket, letade i förrådet och hittade dessa fantastiska trallskruv inköpt på något skräpvaruhus... Förseglad med stor tejp "quality checked", jovisst...
Om du ska skruva 4000 skruv så borde du köra bandad skruv och skruvautomat så slipper du krypa och det två dagar extra. Den är inte så mycket dyrare.ab-cd skrev:Vad kör ni med för trallskruv? Vanlig rostfri eller syrafast? Ska ha ca 3500-4000 skruv så priset har en viss betydelse. har kollat runt lite på nätet på priser.
Byggmax har 4,2x55 250 st för 29,95!
Beijer 4,3x56 250 st för 79,00 (syrafast)
Jula, Biltema, Clas Ohlsson har också skruv till hyggliga priser.
Alltså Byggmax, 29,95 är ju helbilligt, men vad är det för skruv. Bortrostad om 5 år eller?
Behövs syrafast för "evig" livslängd?