Min granne rankar byggmax rostfria torx skruv lika högt som grabber´s. Fler som har den åsikten? Jag skall just börja bygga altan och funderar på att lyda grannens skruv-råd :)

Jag köpte just Grabbers skruv till vår altan och de har funkat kanoon (att sätta dit vill säga - vet ju inget om hållbarheten än!). Vi köpte den på Bauhaus för 669:-/1200 st. Det var väl ca 100 spänn dyrare än Biltemas trallskruv och kanske 100 spänn billigare än Beijers! Så om nu Grabber är bättre än alla andra finns det väl ingen anldening att inte välja dem?

• Gilla
jondranger
  • Laddar…
Hej

Jag har kört med Grabbers T-rex med Loxbits.
Dyr som ett h-vetet men helt under bar att skruva med sitter kvar i bitsen fsat den är rostfri (A2).

//Micke

T-Rex verkar bra, gillar att den sitter kvar på bitsen

Någon som vet vad den kostar?

Kommer behöva ca3000 st, finns det storpack?

Någon byggkedja i stockholm som säljer den (inte bygg ole i alla fall)

erito skrev:
Min granne rankar byggmax rostfria torx skruv lika högt som grabber´s. Fler som har den åsikten? Jag skall just börja bygga altan och funderar på att lyda grannens skruv-råd :)
Jag har precis dragit i 1000st Byggmax 69kronors rostfria torx och tycker att de duger alldeles utmärkt. Samtidigt vill jag lovprisa Torxskallen, köp aldrig med krysspår! Med en stark skruvdragare tenderar de att klättra ur skallen, det gör aldrig en Torx. Sitter de dessutom kvar på bitsen som T-Rex är det ju toppen, men jag upplevde inte det som ett problem.

tjenare!vet någon om T-rex skruven går att skruva ut? hur ser trallen ut när man drar i denna konstiga skalle?dom bästa skruven annars är gunnebo o grabbers. senaste tiden har vi kört med beijers egna trallskruv,funkar utmärkt.

Har hunnit med att dra ca 1000st av mina 3000st av Byggmax billigaste på 55mm med krysspår. Kostade 129:- för 1000st. Inte en enda har krånglat men totalt låg det kanske 5st skruv i kartongen som var 20mm kortare än de andra, men det kan jag leva med.
Gör man sedan rätt från början finns ju ingen orsak att behöva skruva upp dem igen......

A4-syrafast behövs om du ska bygga en brygga, inte en altan. Antingen A2 eller som t.ex Essve har Corrseal, som är likvärdigt med varmförzinkat. Undvik vanlig gulkrom och fzb.
Torx är att föredra eftersom du inte behöver ha konstant tryck neråt för att få bra grepp, som du behöver med ph eller pz.

ab-cd skrev:
Ska du lägga ett trallgolv så rekommenderar jag rostfri skruv för syrorna i det tryckimpregnerade virket fräter på skruven och en ytbehandlad skruv har ju bara ett skikt som skyddar mot rost. För snickerier utomhus i vanligt trä fungerar det utmärkt med ytbehandlad skruv.
Konstigt att de kallar den för "trallskruv" när den inte lämpar sig för att skruva trall. För 95% av all trall är väl impregnerad...

/V

Jag körde ByggMax rostfri då jag byggde brygga förra året. Ganska kass skruv med dålig passform i torx spåret.... Den verkar däremot klara sig bra mot rost. Använder annars ByggMax vanliga ytbehehandlade trallskruv som allt-i-allo skruv och de har jag inget att klaga på.

Hej!

Trall kan vara behandlat eller obehandlat virke.

A4 klarar *aggressiva miljöer bättre än A2 kvalité.

Zink/järn gul är en billigare ytbehandling som ibland används på trallskruv av stål. Zinkjärn är en bättre ytbehandling än FZB men inte lika bra som FZV.
Rostfritt A2 är ett material som också används ibland till trallskruv.
A2 är dock inte lika bra i *aggressiva miljöer som A4.
A4 är ett syrafast material som klarar *aggressiva miljöer allra bäst.

Både A2 och A4 är relativt mjuka material. Om man använder X-spår i dessa skruvar och det börjar att "rappa" riskerar man att X-spåret förstörs mycket snabbt. Torx är därför att föredra. I ett Torx-spår ligger ”bitset” bättre kvar i spåret och risken för att det "rappar" är därför inte alls lika stor.

*En aggressiv miljö ex. modernt tryck impregnerad trallvirke. Den
nya impregneringen som används i dag skall vara mera miljöanpassad än den gamla. Impregneringen har blivit mera aggressiv mot den infästning som används.

Hoppas att detta reder ut dina frågetecken. A4 till tryckimpregnerat virke.

H
Hört att rostfri skruv lätt går av .

Vid läggning av lärk (i mitt fall 28x120) skall inget annat är A4 syrafastBryggskruv (köpte Gunnebo dålokala handlaren kör det) användas och då 75mm lång (alltid 2/3 av skruens längd i regeln. Lärk drar av skallen eller hela skruven om man väljer vanlig trallskruv.

Lagavulin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.