5 782 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Trall på femkantig uteplats
Gör ditt ramverk i 45x45 och där det sviktar kapa till fötter av trallvirke, en på vår sida regeln. En ås får du ta ur regeln ist.
Sedan satsa på cc närmare 500 så blir det än stabilare...
Jag skulle lägga trallen längs med fasaden, löpande, en enkel fris så slipper man ändträ
(Om man vill göra lite mer finurligt, dela av ytan med en el två tvär brädor måttat efter den längd på trall som köps och då slippa skarvar, skiss #8)
Jag skulle lägga trallen längs med fasaden, löpande, en enkel fris så slipper man ändträ
(Om man vill göra lite mer finurligt, dela av ytan med en el två tvär brädor måttat efter den längd på trall som köps och då slippa skarvar, skiss #8)
Tack för utförligt svar! Har nyligen sett andra ”palla” upp på det sättet så tänkte göra det jag med, verkar simpelt. Längs med fasaden tänkte jag också, dock utan skarv i trallen då längsta måttet är typ 4.20m. Du menar alltså att köra ex 2st trallbrädor mot fasaden som bryter av i mitten? Kan inte det kännas lite overkill på en såpass liten uteplats? Vad tror du om att köra på en ram runtom med 1 eller 2 brädor och lägga resten av trallen med fasaden?Mazen skrev:
Gör ditt ramverk i 45x45 och där det sviktar kapa till fötter av trallvirke, en på vår sida regeln. En ås får du ta ur regeln ist.
”Bara” byta till trevliga plattorJonatan79 skrev:
Ja skippa avdelaren som ses på skissen i #8, den är mest lämpad tycker jag när altanen är längre. Nu räcker en längd utan skarv.O Jakob Wedlund skrev:Tack för utförligt svar! Har nyligen sett andra ”palla” upp på det sättet så tänkte göra det jag med, verkar simpelt. Längs med fasaden tänkte jag också, dock utan skarv i trallen då längsta måttet är typ 4.20m. Du menar alltså att köra ex 2st trallbrädor mot fasaden som bryter av i mitten? Kan inte det kännas lite overkill på en såpass liten uteplats? Vad tror du om att köra på en ram runtom med 1 eller 2 brädor och lägga resten av trallen med fasaden?![]()
En enkel fris, dvs en yttre ram som geras i hörnen, med tanke på den lilla ytan kör på en bräda i bredd.
Typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter bra det. Samma 28x120 till ram och resten då?Mazen skrev:
Här kommer bild på en trall med 120mm ram (övre)
och min femkantiga som har en 145mm ram runt 120mm
Jag tycker personligen att 145mm ser snyggare ut.
Instämmer med att de avskiljare jag har på min skiss ska du skippa. Min trall är strax över 10m bred och ville köra fulla längder. Jag kapade allt på plats med cirkelsåg med en fastskruvad trallbräda som stöd. Det var innan jag köpte såg med skena
Btw skulle inte förra helgen varit trevligare att bygga på
och min femkantiga som har en 145mm ram runt 120mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instämmer med att de avskiljare jag har på min skiss ska du skippa. Min trall är strax över 10m bred och ville köra fulla längder. Jag kapade allt på plats med cirkelsåg med en fastskruvad trallbräda som stöd. Det var innan jag köpte såg med skena
Btw skulle inte förra helgen varit trevligare att bygga på
Å så var du tvungen att komma o göra mig osäker igenT Tompafix skrev:Här kommer bild på en trall med 120mm ram (övre)
och min femkantiga som har en 145mm ram runt 120mm[bild]
Btw skulle inte förra helgen varit trevligare att bygga på![]()
Kan hålla med att det är snyggare med en fris som bryter mer mot trallen, dvs en dim större eller dubbla.. beroende på altanen storlek.
Men mer meck med 145 som fris för den är 34 mm mot 28 mm så blir lite mer jobb att klyva ner reglarna, eller
finns det ngt klurigt sätt att få ihop det?
Men snyggt..
Men mer meck med 145 som fris för den är 34 mm mot 28 mm så blir lite mer jobb att klyva ner reglarna, eller
Men snyggt..
Det finns 28x145 på byggmax iallafall!Mazen skrev:
Kan hålla med att det är snyggare med en fris som bryter mer mot trallen, dvs en dim större eller dubbla.. beroende på altanen storlek.
Men mer meck med 145 som fris för den är 34 mm mot 28 mm så blir lite mer jobb att klyva ner reglarna, ellerfinns det ngt klurigt sätt att få ihop det?
Men snyggt..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Den livar aldrig då min form på traĺlen är som din. D.v.s. kanten vid staketet är sned, jag har bara ram på ytterdelen enligt min skiss i inlägg #8O Jakob Wedlund skrev:
Ja 28x145 finns på de flesta byggvaruhus