Byggahus.se

Trall och skarv fråga

1. B
    Medlem Nivå 1
    Skall precis lägga trall ca 4,4 x 8 meter 34x145 trall

Kommer ha två bräder fris på kortändorna.

Hade först tänkt lägga två bräder ”fris” mitt i för att dela av och köpa 4.20 längd.
    Men tyvärr har brädgården enbart 5,40 längd.
    Så nu är tanken att lägga löpande, men hur fasen gör man för att det ska bli snyggast och helst inte upprepat mönster av skarvar på samma reglar?

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Man lägger i fallande längder. Man utnyttjar brädornas fulla längd. Det som blir över på en bräda när ett skift är färdigt sågar man av och börjar nästa skift med. Har du 5,4 m brädor och 0,6 m regelavstånd blir det ju inget spill alls.

3. R
    Medlem · Nivå 7
    Inte riktigt sant va? Om spillbiten är 60cm så använder du den inte.

4. J
    Medlem · Nivå 24
    Varför inte?

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Man använder inte så små bitar, minst det dubbla längden.

6. J
    Medlem · Nivå 24
    Om man planerar sitt altanbygge måttmässigt så slipper man så små skarvbitar, men principiellt och estetiskt är mönstret viktigare än bitarnas längd. Men detta är en diskussion om en situation som inte ska uppstå.

7. R
    Medlem · Nivå 7
    För att det blir mekaniskt dåligt om trallbiten bara har stöd på de två kortändarna.

8. J
    Medlem · Nivå 24
    En hypotetisk diskussion utan verklig betydelse. Situationen bör inte uppstå. Diskussionen tar fokus ifrån TS problem. Punkt.

9. R
    Medlem · Nivå 7
    Det är inte alls en hypotetisk diskussion. Du gav ett ofullständig och/eller felaktigt råd och jag rättade/förtydligade. Punkt.

Var glad för att du lärde dig något.

10. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag har några skarvar som är så på min 16m breda altan och det är inga problem!

11. optimum
    Medlem · Nivå 13
    34x145 kan man gärna använda 600 mm delar då de är grymt stabila.
    Det vet alla som arbetat med sådana dimensioner.
    Nej 22x95 är nog olämpligt men knappast 34x145.

Bara låtsas experter får för sig annat.
    Kör på du.

12. R
    Medlem · Nivå 7
    Med tillräckligt kraftiga dimensioner fungerar det förstås, men det blir en lägre bärighet än om den legat över tre reglar så man gör inte så. Detta är grundkunskap hos snickare.

13. J
    Medlem · Nivå 24
    Ur hållfasthet och stabilitetssynpunkt kan man formulera några regler. Trallbrädor som ligger över flera stöd fungerar som kontinuerliga balkar och drar nytta av det uppåtriktade moment som uppstår över mittstöden. Ju längre trallbrädor i förhållande till antalet skruvreglar desto stabilare däck. Trallens dimensioner har också betydelse för hur långt avståndet mellan skruvreglarna bör vara. 34x145 på c/c 750 mm får samma (t.o.m. något bättre) svikt som 28x120 på c/c 600 mm. 22x95 bör ligga på c/c 400 mm. Lägger man 34x145 på c/c 600 mm får man ett extremt styvt golv.

• Laddar…
  14. R
    Medlem · Nivå 7
    Eftersom jag inte orkade skriva en egen förklaring så letade jag fram ett befintligt inlägg om vaför man inte ska lägga trall över enbart två reglar, komplett med illustration:

https://www.byggahus.se/forum/threads/minsta-laengd-pa-trallen.7633/#post-269441

Om man sedan vill göra konstruktionen sämre för att tjäna in en 60cm stump så är det ju inte förbjudet, men jag brukar följa de rekommendationer som finns.

15. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla bra svar, jag kommer lägga löpandes och inga bitar under 1200 mm, det kommer bli fint :)

• Laddar…