Stefflo Stefflo skrev:
Tack för den, ser ut som jag har fel skruv, jävligt surt att få det nu efter en säsong bara men bara försöka fixa så gått det går.
Ja jäkla surt, men det du får försöka göra är att få upp en bräda sen få under ett verktyg/ något som spänner emot som gör att du får upp resten av skruvarna. Sen kanske du kan skita i resten som du inte behöver ta upp men sen köra på A2/4 rostfritt eller vad heter bredvid alla skruvar så håller de hela livslängden på trallen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O ollo skrev:
Ja jäkla surt, men det du får försöka göra är att få upp en bräda sen få under ett verktyg/ något som spänner emot som gör att du får upp resten av skruvarna. Sen kanske du kan skita i resten som du inte behöver ta upp men sen köra på A2/4 rostfritt eller vad heter bredvid alla skruvar så håller de hela livslängden på trallen.
C4 är lite av ett sattyg, det är Essve (om jag minns rätt - det var längesedan jag var i branschen) som lobbade för att få sina "icke rostfria/syrafasta" skruv klassade i en korrosionsklass - som då blev C4. Det är en slags lack kan man säga - till skillnad från A2 (rostfritt) och A4 (syrafast - också rostfritt men innehåller mer krom. Åter igen: om jag minns rätt :geek:).

Vid kustnära miljöer bör man använda "varmförzinkat" (galvat, också "HDG" - Hot Dipped Galvanized) eller syrafast material (A4).

Sedan finns det A4-70 och A4-80 (vanligaste åtminstone) där A4-70 är "svagare" men segare och A4-80 är starkare men skörare (jämför - väldigt enkelt - med skruv med M-gänga kvalitet 8.8 och 10.9.

I vilket fall: bäst använda minimum skruv av material A2 när det gäller altaner, trall och andra applikationer utomhus (där det inte målas över).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du ska väl ändå köpa skruv nu? Tänkte du fixa problemet med lika dålig skruv?
Helt rätt att använda A4 som du säger men har en del som har stött på problem när de av olika anledningar behöver demontera att skruven går av när de använt C4 skruv(behandlad) skruv.

Som jag fått det förklarat beror det på att de ofta är vaxbehandlade som ju hettas upp när man skruvar i dem och när de sen svalnar av så blir vaxet på skruven nästan som ett klister, vilket ju kan vara bra då brädan sitter bättre. Dock kan det medföra att skruven KAN gå av när man skruvar ut den.

Ett tips va att om man behöver lossa så drar man skruven 1/10 in så att det släpper sen drar ut skruven. Provade det på ett golv och det funkade förvånansvärt bra

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tobbe.A
Det sägs så mycket olika från ”proffsen” gällande skruvarna tycker jag. Jag har oftast köpt A2/A4. Nu senaste när jag var på lokala byggvaruhuset för att köpa skruv så frågade jag om klassningen eftersom det skiljde så mycket i pris. Personalen sa att så länge jag inte bor vid vatten eller bygger i vatten så finns det ingen anledning att köpa A2/A4 och betala nästan dubbelt så mycket jämfört med C4.

Jag kände mig lite skeptisk, men denna gång köpte jag Essve C4 eftersom jag ska bygga ett trädäck i en carport där det inte kommer in något vatten. Däremot passade jag på att byta några skruv i vår befintliga altan, som inte har tak. Efter ett par veckor hade redan skruv gått av…

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Det sägs så mycket olika från ”proffsen” gällande skruvarna tycker jag. Jag har oftast köpt A2/A4. Nu senaste när jag var på lokala byggvaruhuset för att köpa skruv så frågade jag om klassningen eftersom det skiljde så mycket i pris. Personalen sa att så länge jag inte bor vid vatten eller bygger i vatten så finns det ingen anledning att köpa A2/A4 och betala nästan dubbelt så mycket jämfört med C4.

Jag kände mig lite skeptisk, men denna gång köpte jag Essve C4 eftersom jag ska bygga ett trädäck i en carport där det inte kommer in något vatten. Däremot passade jag på att byta några skruv i vår befintliga altan, som inte har tak. Efter ett par veckor hade redan skruv gått av…
Problemet med C4 är inte att de rostar eller nåt sånt så länge det inte är vid saltvatten. Sen SKALL man ha A2/A4 vid ädelträ (Lärk eller liknande) eller om man har väldigt stora däck 60m2 eller större.
Låter lustigt att skruven har gått av för dig efter några veckor, är det kanske Lärk? eller ett väldigt stort däck?

Tobbe.A
T Tommynorskens skrev:
Problemet med C4 är inte att de rostar eller nåt sånt så länge det inte är vid saltvatten. Sen SKALL man ha A2/A4 vid ädelträ (Lärk eller liknande) eller om man har väldigt stora däck 60m2 eller större.
Låter lustigt att skruven har gått av för dig efter några veckor, är det kanske Lärk? eller ett väldigt stort däck?
Det är ”vanlig” trall, furu brukar det väl vara?
Däcket är inte heller speciellt stort. Det kom någon köldknäpp efter jag bytte skruv, så jag antar det blivit rörelse p.g.à temperaturväxlingar vilket drog av skruven. Får la se hur de beter sig framöver.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Exakt samma problem. Skuvade ca 65kvm trall med camo men märker att många skruvar gått av. Inte så enkelt att bara sätta en skruv bredvid då skruven som gått av ändå är upp till nån cm igenom trallbrädan så kan inte bara trycka ner brädan mot regeln utan den måste bort. Samma problem där, den vill ju inte skruvas av. Min lösning, om än lite bökig gick rätt snabbt ändå. Jag skruvade bort de skruvar som ändå satt, kanske 2-3 rader från änden och använde ett litet bräckjärn för att få upp brädan tillräckligt för att få in vinkelslipen med en tunn kapskiva och kapade skruven så den inte kändes underifrån trallbrädan. Sen gick det bra att trycka ner brädan mot regeln och få i ny skruv. Störigt och lite bökigt men tog mig inte mer än nån timme att åtgärda 10 talet brädor

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Intressant detta; har lärk och tryckt trall på olika platser ca 12 år gamla. Flera lärkbrädor är ruttna emedan tryckta är ok. Jag har varit intresserad av dolda tekniken med glad nu när utbyte av längder krävs. Har i min fantasi uppspelade versioner av att inte komma åt de dolda skruvarna ungefär som TS beskriver. Nöjd idag med ovanifrån dragna rostfria...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Går det inte att komma åt med en borr, och borra bort skruven?
Använd monteringsverktyget som borrmall för rätt vinkel.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Då jag först och främst behöver få bort några brädor så är det problem ett, problem två är att återmontera de igen och då kanske det är andra skruvar jag bör välja som du säger.

Enligt spec som jag läst så ska jag som bor i Västerås och inte har pool klara mig med de jag använt.
De skruvar som är av är inget problem när du ska få av brädan. Dessa kan du knipsa av eller ta bort med vinkelslip eller annat verktyg. De skruvar som är kvar och inte går att skruva av hade jag använt ett spikdrivare och knackat i tills brädan släppt som någon annan föreslog. Sen kan du återmontera med den metod du hade tyckt lämpligt. Jag hade valt samma merod fast bättre skruvar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
I början av förra säsongen så skruvades det trall här hemma. använde då dold montering med Camos system.
Nu har det gått en vinter och upptäcker att många av skruvarna tycks ha släppt eller gått av då vissa brädor sitter lite löst och svajigt.
Inga problem, bara byta skruv tänker nog någon men fanstyget går inte att backa ur trallbrädan utan bara snurrar. Går heller inte att dra i dem till botten då de troligtvis är av.

Hur ska man lösa detta då det gäller rätt många. Både virke och skruv är köpta hos Bygma via ett företag som gjorde regelverket, jag satte själv trallen.
Hade skruvarna gått att få ur så hade problemet varit löst till liten del men nu är det istället ett helvete.

Har läst om några fler med liknande problem men inte läst någon lösning. Tror det blir svårt att få både nytt virke och skruv från Bygma som hade varit det bästa men ett jävla jobb då skruvar och brädor måste bändas bort.

Virket är tryckt 125x28.
Skruvarna är Camo 60mm C4.
Jag bor i mellansverige och ingen pool.

Någon med samma problem?
Ska prata med Bygma imorgon och se vad de har för ide då det idag är stängt.
Är det inte omvänd gänga på dem under skallen?

T Tobbjobb skrev:
Är det inte omvänd gänga på dem under skallen?
Jo, men släpper inte ändå även om jag testat att dra åt båda hållen.

maskeradeproggaren
Har skruvat trall både utomhus och under tak. Trallen ute (va 25m2) har också för mig släppt på några ställen över nu 5 år. I mitt tror jag det till viss del kan skyllas på att virket var lite snett som jag fick tvinga på plats samt att de sitter rätt tajt.

Brädor som lossnat har jag skruvat ner uppifrån och verkar ha hållt. Under tak tycker jag dold skruv är en nobrainer men ute vete rackaren om jag valt dold skriv igen.

• Gilla
Intresserad01
  • Laddar…
Jag läste flera inlägg om C4-skruv som gått av runt 2020 när jag skulle lägga ny trall, så jag köpte Camos verktyg men Essves A4-skruv. Inga problem hittills. Har även backat ut några utan problem, så kan verkligen rekommendera den kombinationen.

/M

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Jag tenderar att "överspecificera" material när jag ska bygga själv. Det pga jag avskyr problem med sådant i efterhand. Och att jag inte är en sådan som gillar bygga/reparera hela tiden.
Och det gäller ännu mer om man betalar för arbetskraft.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.