Hejsan gänget!

Behöver lite råd då det kommer till lim. Har gjort mig ett 70-tal stolphattar som jag tänkte limma på, tänkte inte använda mig av några nubb/dubb/plugg/spik eller skruv..

Titebond 3 verkar ha längre öppettid så man kan justera, kan ju vara bra. Men har läst att det är mer lättflytande än vanligt vitlim, tänker att det kanske inte är en fördel när man limmar ändträ som suger. Sen är det ju inte direkt alla som säljer detta lim, och är ju skapligt dyrt jämfört mot vanligt vitlim.

Vitlim för utomhusbruk, hur väl funkar detta? Kommer de att sitta eller är det risk att de släpper efter en viss tid?

PL400 har jag ingen större erfarenhet av, men lite knöligt med tub :)

Något PU lim??

• Trähatt i 70-talsstil monterad på en stolpe, fotograferad utomhus i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bobbobula skrev:
Hejsan gänget!

Behöver lite råd då det kommer till lim. Har gjort mig ett 70-tal stolphattar som jag tänkte limma på, tänkte inte använda mig av några nubb/dubb/plugg/spik eller skruv..

Titebond 3 verkar ha längre öppettid så man kan justera, kan ju vara bra. Men har läst att det är mer lättflytande än vanligt vitlim, tänker att det kanske inte är en fördel när man limmar ändträ som suger. Sen är det ju inte direkt alla som säljer detta lim, och är ju skapligt dyrt jämfört mot vanligt vitlim.

Vitlim för utomhusbruk, hur väl funkar detta? Kommer de att sitta eller är det risk att de släpper efter en viss tid?

PL400 har jag ingen större erfarenhet av, men lite knöligt med tub :)

Något PU lim??
Vinterlim typ:
https://www.amazon.se/CASCO-Frosttå...7X8W71-&hvexpln=0&language=sv_SE&gad_source=1

Hade jag använt

• Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
S Silkesnusa skrev:
Vinterlim typ:
[länk]

Hade jag använt
Bra input, händer ju att det blir lite minus om vintrarna :)

B Bobbobula skrev:
Bra input, händer ju att det blir lite minus om vintrarna :)
Men… ”Frosttåligt trälim för limning inomhus under torra men kalla förhållanden” Så kanske inte så bra för utomhusbruk ändå 🤓

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ett polyuretanlim borde fungera bra. Dock behöver du trycka ned stolphattarna medans limmet härdar.

• Gilla
Bobbobula och 1 till
  • Laddar…
PL400 eller motsvarande

• Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ett polyuretanlim borde fungera bra. Dock behöver du trycka ned stolphattarna medans limmet härdar.
Japp, dock lite omständigt att lägga press på hattarna iom dess spetsiga utförande, hade vart lättare om de hade en platt yta :)

E Edlunn skrev:
PL400 eller motsvarande
Behöver man sätta i press medans det härdar?

B Bobbobula skrev:
Japp, dock lite omständigt att lägga press på hattarna iom dess spetsiga utförande, hade vart lättare om de hade en platt yta :)
Du borde kunna använda spillbitarna och tillverka några inverterade stolphattar som du kan lägga ovanpå och sedan en tegelsten eller något annat med lämplig vikt högst upp.
Har för mig att presstiden är 4-5 timmar i 20 grader.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du borde kunna använda spillbitarna och tillverka några inverterade stolphattar som du kan lägga ovanpå och sedan en tegelsten
Eller en brädstump parallell med överliggaren ovanpå den "inverterade stolphatten" och en tving på var sida om stolphatten mellan brädstumpen och överliggaren.

• Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
Jag hade skruvat från undersidan oavsett lim. Två skruv så minskar risken att det slår sig så mycket att det lossnar.
Fast att bara ligga ett spännband över med vikt på båda sidor funkar för att hålla det på plats.

Vill man limma ned vanligt vitt lim så lägg flödigt på ändträt och vänta en stund, justera sen mängden med mer eller mindre.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Har gjort liknande utomhus och satt "kex" i spår gjorda av lamellfräs, där "kex" sväller av limmet och nyper fast materialet.

• Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
K
Inte krångligt alls med tub och PL400. Kommer sitta fast mycket bra med det

• Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
Jag hade knipit av huvudet på några tunna trådspik och satt dom som stift mellan hatt och stolpe, banka på hatten med gummihammare/mellanlägg.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har gjort liknande utomhus och satt "kex" i spår gjorda av lamellfräs, där "kex" sväller av limmet och nyper fast materialet.
Ja just en sådan frös har jag nog inte liggandes 😄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.