Såg den här på Hylte Lantmän, Duab och ett par andra:
Ryobi RY72TMX117-310 Traktor - Trädgårdstraktorer - Hylte Jakt & Lantman (hylte-lantman.com)

Någon som kan yttra sig? Typ prestanda, kvalitet, batterierna livslängd.

Jag behöver en åkgräsklippare som klarar 3000-4000 kvm.

Finns även den här zero turn:
Ryobi RY72ZTRX76-210 Åkgräsklippare - Zero-turn - Hylte Jakt & Lantman (hylte-lantman.com)
Lite smalt klippdäck men den är ju smidig.

Eller skall jag vänta och köpa en bensindriven just nu?

Jag ska inte ta debatten om trädgårdsmaskiners drift batteri vs fossildrivna. Det finns det alldeles för många åsikter om på detta forumet. Utan jag ska enbart påpeka att det krävs lite kunnande för att hålla livslängden uppe på litiumjonbatterierna. De bör inte laddas ur helt och hållet och de bör inte heller laddas helt fulla. Och de bör heller inte bara ligga vind för våg en hel vinter och förväntas ha full power påföljande vår.

Att det rimligen borde kunna gå att få ur samma kraft ur ett litiumjonbatteri ifrågasätter jag inte eftersom flera större hamnar i Sverige använder stora lastnings- och lossningsmaskiner idag som ofta drivs via batterier. Men smakar det så kostar det. 😎

• Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Ja det är en allmän rekommendation. Jag har dock inte följt den för mina Makitabatterier. De äldsta är drygt 10 år gamla och har körts till maskinen stannar och laddas alltid fullt i snabbladdare, och får vara så över vintern i sval temperatur. Så kvaliteten på batterierna är också en faktor.

Ryobi är ett budgetmärke. Jag kan dock inte uttala mig om kvaliteten. Men det vore konstigt om de hade högkvalitativa batterier till budgetpris.

En annan avgörande fråga är om batterierna kan användas i flera olika maskiner. Det är inte hållbart att köpa maskiner med specialbatterier som kanske inte ens går att byta på ett enkelt sätt.

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
C
Frågan är vad det är för drifttid på ett batteri...
Erfarenheten från några år med batteridriven röjsåg och lövblås är att nog för att det är lite omständigt att behöva byta batteri varje halvtimme, men betydligt värre är ofrivilliga entimmespauser för att batteriet som ligger på laddning inte är klart.

• Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Såg den här på Hylte Lantmän, Duab och ett par andra:
Ryobi RY72TMX117-310 Traktor - Trädgårdstraktorer - Hylte Jakt & Lantman (hylte-lantman.com)

Någon som kan yttra sig? Typ prestanda, kvalitet, batterierna livslängd.

Jag behöver en åkgräsklippare som klarar 3000-4000 kvm.

Finns även den här zero turn:
Ryobi RY72ZTRX76-210 Åkgräsklippare - Zero-turn - Hylte Jakt & Lantman (hylte-lantman.com)
Lite smalt klippdäck men den är ju smidig.

Eller skall jag vänta och köpa en bensindriven just nu?
Hej,

När man ändå tittar på maskiner mellan 40-50 tusen, välj en riktig tillverkare av trädgårdsprodukter. Tex stiga (finns mycket i samma prisklass).
Varför? jo, efter några år behöver du reservdelar och någon verkstad som kan serva och reparera. Helt omöjligt att hitta någon som tar sig an Ryobi.
Tänk också på andrahandsvärdet. En begagnad Stiga går alltid att sälja.
Men visst, byter du märke får du ett nytt baterisystem som inte passar dina Ryobimaskiner.

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Skulle alla dagar i veckan välja en Stiga Park bensinare som har aggregatet i fronten. Klassisk klippare som funnits i många år. Har också använt Husqvarna Rider men den har inte samma kvalite på klippaggregatet som Stiga

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Den är ju väldigt dyr. Du får både en slinglös robot och en bensindriven åkgräsklippare för de pengarna.

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Ok, tack för alla svar. Då tittar jag vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.