J
En kollega som bor i en åretruntkonverterad sommastuga hade sin på sovrumsväggen utan att störas av ljudet, jag tänkte först sätta min på stativ, men efter samspråk med kollegan vågade jag montera på fasaden, köpte dock gummifötter, med i "paketet" var väldigt tunna gummibrickor. Jag hör eller känner inte nåt. Men å andra sidan bor jag i ett hus från 1909 när man inte sparade på materialet. Är det inte precis vid ett sovrum skulle jag chansa och sätta på fasad, mkt lättare.

J JohanLun skrev:
En kollega som bor i en åretruntkonverterad sommastuga hade sin på sovrumsväggen utan att störas av ljudet, jag tänkte först sätta min på stativ, men efter samspråk med kollegan vågade jag montera på fasaden, köpte dock gummifötter, med i "paketet" var väldigt tunna gummibrickor. Jag hör eller känner inte nåt. Men å andra sidan bor jag i ett hus från 1909 när man inte sparade på materialet. Är det inte precis vid ett sovrum skulle jag chansa och sätta på fasad, mkt lättare.
Utedelen kommer sitta bakom väggen där vi kollar tv, samt rakt nedanför sovrum (1.5 plans hus)

Comfor
C Comfort Thomas skrev:
Hur lite/mycket man måste gräva ut beror på förutsättningarna i backen.
marksisolering behövs inte.
ca 10cm tjock platta duger bra och ett lite armeringsjärn kan vara bra beroende på betong
Okej. Vad tror du om att gjuta in rör som är sammankopplat med dränering (bild) för avrinning?

• Nattbild: markarbete, blå plastledning, orange flexibel slang, vägg, gräsmatta, byggnadsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen ställde jag min på några markstenar och grävde ur inunder och fyllde med grus. Kollar lite ibland med vattenpasset men den har stått perfekt nu i snart 15 år.

S stahre87 skrev:
Comfor

Okej. Vad tror du om att gjuta in rör som är sammankopplat med dränering (bild) för avrinning?
Tänk på att det inte kommer vatten under utedelen från ett enda hål så det kan behövas ett tråg först och sen slang , typ pancake med värme i tråg och slang.
Gäller då att dräneringslangen sen ligger på frostfritt djup så vattnet rinner bort.
Med den varianten kan det möjligen även behövas markisolering för att skydda dränslangen om den ligger grundare än resten

Har ingen vettigare plats att få vattnet att gå ut, stenkista tror jag blir lika bra eller dåligt. Tråg för att leda kommer jag ha, och värmeslinga

Ser ut att vara en gräsmatta och inget gångstråk så varför trassla med tråg och värmekablar!
ställ ett par takpannor eller skivmaterial från marken och snett upp på sockel/fasad så det rinner framåt och inte bygger på is mot grund/fasad.

S stahre87 skrev:
Comfor

Det låter dumt, eftersom det rinner även vid minusgrader och därmed kommer att frysa igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.