9 009 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Trägolv utan lister?
Tjenare allihopa,
Håller på och skall lägga in trägolv i lägenheten om någon vecka. Valt ett vitlaserat ek golv med 210 mm breda plankor från Berg & Berg.
Men har nu haft en riktigt lång diskussion med min hantverkare som säger att DET INTE GÅR ATT HA ETT TRÄGOLV UTAN LISTER.
Anledningen till att jag vill ha det utan lister är för att det är snyggare och tycker nästan varenda inredningstidning har bilder på trägolv utan lister nuförtiden, men då säger min hantverkare att det bara är för "show" och att det inte kommer att fungera i verkligheten.
Anledningen säger han vidare är att ett trägolv MÅSTE kunna röra på sig och då måste man ha ca 1 cm mellan väggen och plankan, så det skulle se totalt katastrofalt ut om man inte hade en list då man skulle se denna glipa längst alla väggar.
Men då är frågan, har han verkligen rätt? Jag menar hur är det med alla bilder man ser egentligen? Skulle verkligen alla dessa bilder vara för "show"?
Kan det finnas alternativ? Tänkte kanske att man kunde bila ur plats i väggen och sticka in plankan fast ändå bila in så mycket så att golvet får utrymme att röra på sig? Så väggen ligger alltså nästan "på" plankan, så det skulle se ut som att den bara försvann in i väggen. Är ideén för galen?
Har ni något annat förslag?
Alla förslag, varianter och lösningar är av intresse då jag verkligen inte vill ha lister till mitt trägolv och just nu står jag helt utan lösning på problemet.
Stort tack på förhand!
Mvh
Håller på och skall lägga in trägolv i lägenheten om någon vecka. Valt ett vitlaserat ek golv med 210 mm breda plankor från Berg & Berg.
Men har nu haft en riktigt lång diskussion med min hantverkare som säger att DET INTE GÅR ATT HA ETT TRÄGOLV UTAN LISTER.
Anledningen till att jag vill ha det utan lister är för att det är snyggare och tycker nästan varenda inredningstidning har bilder på trägolv utan lister nuförtiden, men då säger min hantverkare att det bara är för "show" och att det inte kommer att fungera i verkligheten.
Anledningen säger han vidare är att ett trägolv MÅSTE kunna röra på sig och då måste man ha ca 1 cm mellan väggen och plankan, så det skulle se totalt katastrofalt ut om man inte hade en list då man skulle se denna glipa längst alla väggar.
Men då är frågan, har han verkligen rätt? Jag menar hur är det med alla bilder man ser egentligen? Skulle verkligen alla dessa bilder vara för "show"?
Kan det finnas alternativ? Tänkte kanske att man kunde bila ur plats i väggen och sticka in plankan fast ändå bila in så mycket så att golvet får utrymme att röra på sig? Så väggen ligger alltså nästan "på" plankan, så det skulle se ut som att den bara försvann in i väggen. Är ideén för galen?
Har ni något annat förslag?
Alla förslag, varianter och lösningar är av intresse då jag verkligen inte vill ha lister till mitt trägolv och just nu står jag helt utan lösning på problemet.
Stort tack på förhand!
Mvh
Ja, din hantverkare har rätt. Har du tänkt på vad ditt golv är tillverkat av? Ja, just det, TRÄ. Vilket rör på sig utav värme och fukt, utvidgar sig på sommaren och krymper på vintern. Så om golvet skulle ligga i kloss med väggen så skulle det bågna upp på mitten på sommaren och ganska mycket också.
Så om du inte ska bila i i varenda vägg så får du nöja dig med lister.
Annars får du ta och sälja golvet och lägga in klinkers istället!
Så om du inte ska bila i i varenda vägg så får du nöja dig med lister.
Annars får du ta och sälja golvet och lägga in klinkers istället!
Jag förstår. Men finns det alltså inga alternativa lösningar på problemet? Det viktiga skulle vara att slippa ha något som går upp på väggen så att säga.
Utan att ha provat så bör det ju gå att göra som du säger med att låta golvet sticka in under väggen.
Vilket som sen blir lättast av att karva ur en bit av väggen eller bygga på den beror på hur väggen ser ut nu.
Sen det där med hur mycket spel ett golv behöver måste bero på golvet med.Rekommendationerna verkar va tilltagna i överkant så det fungerar överallt.
Högst troligt kan man minska det om man vet vad man gör.
1 meter golv drar rimligtvis ihop sig mindre än 10 meter av detsamma.
Vidare beror det ju på hur klimatet ser ut just när man lägger det och fuktigheten i golvet just då.
Är det varmt och fuktigt så borde man kunna lägga det kloss mot väggarna om man antar att detta är max-läget på hur mycket golvet kommer att svälla.
Sen får man se vad som blir över när det krymper.
Försök få fram nån siffra i % på hur mycket golvet kan tänkas förändras över tid och räkna sen utifrån det på eventuella spalter.
Vilket som sen blir lättast av att karva ur en bit av väggen eller bygga på den beror på hur väggen ser ut nu.
Sen det där med hur mycket spel ett golv behöver måste bero på golvet med.Rekommendationerna verkar va tilltagna i överkant så det fungerar överallt.
Högst troligt kan man minska det om man vet vad man gör.
1 meter golv drar rimligtvis ihop sig mindre än 10 meter av detsamma.
Vidare beror det ju på hur klimatet ser ut just när man lägger det och fuktigheten i golvet just då.
Är det varmt och fuktigt så borde man kunna lägga det kloss mot väggarna om man antar att detta är max-läget på hur mycket golvet kommer att svälla.
Sen får man se vad som blir över när det krymper.
Försök få fram nån siffra i % på hur mycket golvet kan tänkas förändras över tid och räkna sen utifrån det på eventuella spalter.
Satt och funderade lite precis och vad tror ni om att lägga FOG längst varje vägg? Det vill säga i den 1 cm glipa man måste ha mellan planka och vägg lägger man expansionsfog eller vad det kallas och tar en fog som har identisk färg med golvet. Borde inte detta fungera?
För då när golvet rör på sig så hänger fogen bara med, fogen trycks ihop när golvet expanderar liksom. Det är väl själva grundtanken i en sk. "expansionsfog"?
Vad tror ni? Detta borde väl kunna fungera rätt bra? Eller kommer fogen inte klara att utföra jobbet jag tänkt?
Tack på förhand!
För då när golvet rör på sig så hänger fogen bara med, fogen trycks ihop när golvet expanderar liksom. Det är väl själva grundtanken i en sk. "expansionsfog"?
Vad tror ni? Detta borde väl kunna fungera rätt bra? Eller kommer fogen inte klara att utföra jobbet jag tänkt?
Tack på förhand!
Jag har trägolv men har bara lagt en smal trekantslist som döljer glipan...syns knapt.
Tvivlar på att det funkar med att foga hålet, jag skulle inte fylla utrymmet med nåt har sett ett golv som reste sej och det är inte kul. Dessutom är en sockel bra mycket snyggare än en fog tycker jag, men smaken är ju olika
Din första idé är i så fall bättre, ta ur väggen så golvet kan expandera in i under, jag har aldrig gjort så inte sett den lösningen heller men den borde ju fungera.
Man kan ju tänka sej att dölja springan med nåt annat än en list också, ett snyggt rep tex men Du vill inte ha nåt alls förstår jag? Vad har Du för vägg som blir snygg mot golvet utan sockel?
Din första idé är i så fall bättre, ta ur väggen så golvet kan expandera in i under, jag har aldrig gjort så inte sett den lösningen heller men den borde ju fungera.
Man kan ju tänka sej att dölja springan med nåt annat än en list också, ett snyggt rep tex men Du vill inte ha nåt alls förstår jag? Vad har Du för vägg som blir snygg mot golvet utan sockel?
På de bilder du sett har man förmodligen lagt in golvet innan man lagt på gipsskivan. Dvs att man har golvet under väggen. Enkelt att göra om man bygger nytt. I ditt fall skulle jag ta en så liten list som du kan hitta, för att täcka hålet.
Det här går bra med den första brädan men hur skulle du få dit den sista? Det går inte. Den väggen skulle du vara tvungen att bygga på med ett lager gips för att få överlappningen.Emilestjernlof skrev:
En annan sak jag funderade på är att urtaget som golvbrädan ska in i måste ju vara rätt tajt för att det inte ska se fult ut på ovansidan och samlas skräp och damm, och då behövs det ju bara att brädan kupar sig litet för att den ska nypa fast och då är man där igen, ingen rörelsemån...
Klicka här för att svara