6 161 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Trägolv i källare med minimal isolering
Hej
Jag har en källare som håller en temp på mellan 15-20 grader. I ett rum på 19 kvadrat där det nu är ett grovgjutet golv (man kan se ingjutet singel och knaggligt är det) funderar jag på:
Gjuta upp att allt blir plant (ca 30-50 millimeter)
Lägga 20 mm frigolitskivor.
lägga plywood för att ha något att fästa golvet i.
rulla ut 3mm skumplast (som man har under klickgolv)
lägga 14mm furugolv (byggmax)
Är detta möjligt?
Förutsättningarna är:
Hus byggt -55, omdränerat -87
sand sand sand.... berget är ca 35-50 meter ner
En älv rinner 200 meter bort och den är ca 12 meter lägre nivå (för att få en uppfattning om grundvatten)
Befintliga golvet är torrt året om, även på vår och höst.
Jag har sett vissa källargolvprojekt här på forumet, men de verkar vara för folk som inte har en gen i kroppen som kan bli less. Jag vill inte sitta med ett nästan bortbilat golv och byggmaterial fulla tomten.
Jag har även funderat på att bara gjuta upp och sedan klinka allt, då slipper man trämaterial på golvet. Nackdelen är att det blir ett kallt golv.
Snälla ge mig gärna tips!
/Villrådig
Jag har en källare som håller en temp på mellan 15-20 grader. I ett rum på 19 kvadrat där det nu är ett grovgjutet golv (man kan se ingjutet singel och knaggligt är det) funderar jag på:
Gjuta upp att allt blir plant (ca 30-50 millimeter)
Lägga 20 mm frigolitskivor.
lägga plywood för att ha något att fästa golvet i.
rulla ut 3mm skumplast (som man har under klickgolv)
lägga 14mm furugolv (byggmax)
Är detta möjligt?
Förutsättningarna är:
Hus byggt -55, omdränerat -87
sand sand sand.... berget är ca 35-50 meter ner
En älv rinner 200 meter bort och den är ca 12 meter lägre nivå (för att få en uppfattning om grundvatten)
Befintliga golvet är torrt året om, även på vår och höst.
Jag har sett vissa källargolvprojekt här på forumet, men de verkar vara för folk som inte har en gen i kroppen som kan bli less. Jag vill inte sitta med ett nästan bortbilat golv och byggmaterial fulla tomten.
Jag har även funderat på att bara gjuta upp och sedan klinka allt, då slipper man trämaterial på golvet. Nackdelen är att det blir ett kallt golv.
Snälla ge mig gärna tips!
/Villrådig
Klicka här för att svara