3 224 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Trafo till elbilsladdare
Hej,
Skall ladda en Nissan NV200 hemma med 40kWh batterri. Den har enbart en 1-fas laddare i sig som kan ladda 6kW.
Men för att jag skall hinna ladda fullt på natten så måste jag nästan ladda 6kW villket jag givetvis får svårt att göra hemma.
Jag har hittat en ringkärnetrafo från 2-fas till 1-fas på 6kVA som man kan beställa. Den garanterar 230v upp till 80% av effektuttaget.
Men man kan få vilken spänning man vill på sekundärsidan så jag funderade på om jag skulle beställa en med 250v ut. Är inte all elektronik egentligen specad för det eller kommer laddaren i bilen eller laddboxen att ta skada av det tror ni? Ser ni några andra problem med den här lösningen?
Det blir ju då ca16A på på 2-faser in i trafon och ca 26A ut.
En fundering till. Laddboxen har ju en effektvakt villket även min värmepump har. Hur blir det om två prylar har effektvakt?
Har 20A huvudsäkring idag men tänkte byta till 25A.
Alla funderingar är välkomna...
Skall ladda en Nissan NV200 hemma med 40kWh batterri. Den har enbart en 1-fas laddare i sig som kan ladda 6kW.
Men för att jag skall hinna ladda fullt på natten så måste jag nästan ladda 6kW villket jag givetvis får svårt att göra hemma.
Jag har hittat en ringkärnetrafo från 2-fas till 1-fas på 6kVA som man kan beställa. Den garanterar 230v upp till 80% av effektuttaget.
Men man kan få vilken spänning man vill på sekundärsidan så jag funderade på om jag skulle beställa en med 250v ut. Är inte all elektronik egentligen specad för det eller kommer laddaren i bilen eller laddboxen att ta skada av det tror ni? Ser ni några andra problem med den här lösningen?
Det blir ju då ca16A på på 2-faser in i trafon och ca 26A ut.
En fundering till. Laddboxen har ju en effektvakt villket även min värmepump har. Hur blir det om två prylar har effektvakt?
Har 20A huvudsäkring idag men tänkte byta till 25A.
Alla funderingar är välkomna...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Följ specen på din laddare. Den ska vara märkt med spänning, en spänning som du inte ska överskrida och inte heller underskrida alltför mycket.
Personligen skulle jag istället frågat Nissan om de verkligen är intresserade av att sälja elbilar i Sverige...
En effektvakt prioriterar bort sig själv. Så den som är först med att belasta din anläggning kommer att få "ensamrätt" på detta så länge som den belastar mer än den andra effektvakten inställda ström. Först när den slutar dra ström så får den andra en chans att komma in och sno allt ström så länge som den inte "blundar en stund". Det finns givetvis hystereser och fördröjningar så det är svårt att sia om hur regleringen kommer att uppträda i verkligheten. Om du ska säkra upp kanske det finns plats för båda?
Personligen skulle jag istället frågat Nissan om de verkligen är intresserade av att sälja elbilar i Sverige...
En effektvakt prioriterar bort sig själv. Så den som är först med att belasta din anläggning kommer att få "ensamrätt" på detta så länge som den belastar mer än den andra effektvakten inställda ström. Först när den slutar dra ström så får den andra en chans att komma in och sno allt ström så länge som den inte "blundar en stund". Det finns givetvis hystereser och fördröjningar så det är svårt att sia om hur regleringen kommer att uppträda i verkligheten. Om du ska säkra upp kanske det finns plats för båda?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det låter inte som en bra ide att utsätta bilen för överspänning.
Elektroniken är självklart konstruerad med vissa marginaler, och det är tänkbart att 250V ligger inom marginalen. MEN marginalen finns med i konstruktionen för att man skall klara "otur" att ett viss tillverkat exemplar får komponenter som ändå bara tål 235V osv. Och om din trafo nominellt skall ge 250V, så kanske den ger uppemot 270V när du har lite överspänning i nätet hos dig.
Elektroniken är självklart konstruerad med vissa marginaler, och det är tänkbart att 250V ligger inom marginalen. MEN marginalen finns med i konstruktionen för att man skall klara "otur" att ett viss tillverkat exemplar får komponenter som ändå bara tål 235V osv. Och om din trafo nominellt skall ge 250V, så kanske den ger uppemot 270V när du har lite överspänning i nätet hos dig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Laddar du den inte från tom till full på 6,5 timmar med 6 kW? Det måste väl i praktiken vara osannolikt både att du kört helt slut på batterierna och står så kort tid som 6,5 h.
Tänker jag rätt laddar du den till ungefär 80 % på tio timmar med 3 kW.
Jag tror inte att det här kommer att vara ett problem.
Vad jag kan se så gör den inte om trfas till enfas. Det verkar bara vara en schablon bild över hur snabbt man hade kunnat ladda bilen om bilen hade kunnat ta emot allt från laddare. Men bilen kan enbart ta emot 6kW enfas.H hapazard skrev:
De skriver ju att den ska fungera till den bil? SOm jag tolkar den tar den in 3fas 16A och spottar ur sig enfas med max effekt 7.4kW. Vidare skriver de att den fungerar till din bil, men att bilen inte kan tillgodogöra sig full effekt (tryck på "i")L lillePer skrev:
Jo det stämmer men jag är i absolut bästa fall hemma 11h. Och jag räknar med att göra slut på 80% per dag. Så i de flesta fall kommer det säkert att gå bra. Men sen kommer jag inte att kunna plocka ut 16A i 10h. Har stort hus och med allt som det innebär. Känns vanskligt... :-/Nötegårdsgubben skrev:
Laddar du den inte från tom till full på 6,5 timmar med 6 kW? Det måste väl i praktiken vara osannolikt både att du kört helt slut på batterierna och står så kort tid som 6,5 h.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om man räknar med att köra slut till 80% varje dag, så skulle iallafall jag vara lite skraj för att ge mig ut på en "80% resa" utan att ha helt fullt batteri innan. Jag har inte koll på modellerna, men jag antar att detta är en ren elbil, inte hybrid? Då vill man nog ha 10 - 20 % marginal.
Klicka här för att svara