K
Jag tror de här problemen med trafikkaos speglar ett generellt problem i samhället - människor är så bortskämda med att "allt" bara fungerar att man inte planerar annat.

Att bege sig ut på vägen i snöstorm utan förberedelser är nog bara ett sådant exempel. Samma sak gäller tillgången till el, vatten, medicin och matvaror.

Nu har vi haft lite väl många dagar med -30 grader här uppe i norr och det blir snabbt ganska kallt inne om det blir strömavbrott och man inte kan värma upp huset på annat sätt. Samma sak gäller t ex matvaror och medicin där vi under inledningen till Corona såg hur snabbt det blir tomt i hyllorna eftersom vi tror att hela kedjan jämt ska fungera så att varor kommer till matvaruaffärerna och medicin kommer till apoteken.

I många av fallen krävs det rätt liten insats för att undvika eller i alla fall klara en situation där inte allt fungerar under en tid. Kontrollera vägförhållanden, ta med sig varma kläder och mat/dryck, ordna någon form av reservuppvärmning, ett litet förråd av mat och medicin och kanske även några vattenflaskor stående och det blir problem med vattnet.

Vi måste alla vänja oss vid att vi lever i ett sårbart samhälle och att alla behöver förbereda sig i alla fall lite på vad som kan inträffa.

/Krille

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Den här känns relevant:

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja det är kanske det bästa! Byta ut allihopa mot världsmästare från internet som kommer efteråt och berättar hur man skulle gjort!

Världsmästarna som kan allt från krig i Ukraina, pandemier, elförsörjning och nu då trafik.

Bara in och söka!
[länk]
Man brukar börja med att byta ut chefen. Sen kan den nya chefen se vilka andra som behöver bytas ut.

Men jag tycker absolut att ni bör fundera över vad ni gör på Trafikverket och om det är rätt plats att vara på. Det ska man göra när något sånt här händer. Det är ju ett totalt haveri vad gäller kärnuppdraget som skett. Vad får vi för pengarna? Det kan rimligen inte vara maximalt värde när sånt här händer.

• Gilla
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
K
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
K Krille4 skrev:
[länk]

"Men hos Trafikverket blir passiviteten en dygd. Olsson sa i Aktuellt på torsdagskvällen att Trafikverket fick information om att det var stopp på E22 men att det snart skulle vara undanröjt. Vem som gav den informationen kunde han inte säga men det stod i ”loggen”."

/Krille
Det var 145 stycken olyckor under onsdagen. Skulle Trafikverket stänga av alla de vägarna där det var olyckor då?

På E22:an var det inte ens en olycka utan lastbilar som körde fast i backar.

Som sagt! Byt ut chefen då! Släng in en ny. Regeringen som har ansvaret att ge Trafikverket medel till åtgärderna går ju uppenbarligen fri från ansvar och inte en enda har nämt underhållsentreprenörens ansvar.

Men! Nu kan ni väl luta er tillbaka och lösa elkrisen i Finland ikväll ist?

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
En enkel lösning är annars om bilen framför fastnar får man inte försöka köra om utan måste hjälpa den loss……. alltså totalt omkörningsförbud om nån bil slirar och fastnar 😜 bara ut och skyffla snö och knuffa tills den kommer loss och kan åka vidare

• Gilla
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
P
T Taxture skrev:
En enkel lösning är annars om bilen framför fastnar får man inte försöka köra om utan måste hjälpa den loss……. alltså totalt omkörningsförbud om nån bil slirar och fastnar 😜 bara ut och skyffla snö och knuffa tills den kommer loss och kan åka vidare
Då blir det hyfsat lång kö😊😉

K
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det var 145 stycken olyckor under onsdagen. Skulle Trafikverket stänga av alla de vägarna där det var olyckor då?

På E22:an var det inte ens en olycka utan lastbilar som körde fast i backar.

Som sagt! Byt ut chefen då! Släng in en ny. Regeringen som har ansvaret att ge Trafikverket medel till åtgärderna går ju uppenbarligen fri från ansvar och inte en enda har nämt underhållsentreprenörens ansvar.

Men! Nu kan ni väl luta er tillbaka och lösa elkrisen i Finland ikväll ist?
Nu tänkte jag främst just på den delen jag citerade.

Alla förstår nog att alla problem inte går att lösa direkt - men man kan väl ändå kräva Trafikverket under torsdagskvällen förstår att ett antal hundra bilar och lastbilar som fastnat i en snöstorm knappast "snart skulle vara undanröjt"? Om det är utifrån den informationen man agerat förstår jag varför det blev så stora problem.

"Men hos Trafikverket blir passiviteten en dygd. Olsson sa i Aktuellt på torsdagskvällen att Trafikverket fick information om att det var stopp på E22 men att det snart skulle vara undanröjt. Vem som gav den informationen kunde han inte säga men det stod i ”loggen”."

/Krille

• Gilla
Sunmethane och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Under min mångåriga landsförvisning i norr lärde jag mig att alltid ha reserver i bilen inkl kök, torrfoder, vatten, filtar, kläder packat i bagageluckan. Jag förvånas över skåningarna som fortfarande bilar under vintern utan att ensingång ha vettiga skor på sig. Och varför ge sig ut på vägarna överhuvud taget om det inte är livsviktigt?
Då gällde det bara att överleva om man hamnade på ödeväg i norrlands inland - innan mobiltelefonens tid. Men det var väl ngn gång på 70-talet som Skåne drabbades väldigt illa i ngt snökaos? Kommer ihåg att vi "däruppe" såg på TV och tyckte skåningarna var vansinniga som körde bil i lackskor och nylonstrumpor ...

Ossian K Olsson
K Krille4 skrev:
Nu tänkte jag främst just på den delen jag citerade.

Alla förstår nog att alla problem inte går att lösa direkt - men man kan väl ändå kräva Trafikverket under torsdagskvällen förstår att ett antal hundra bilar och lastbilar som fastnat i en snöstorm knappast "snart skulle vara undanröjt"? Om det är utifrån den informationen man agerat förstår jag varför det blev så stora problem.

/Krille
Men liknande proppar som den på E22 löste upp sig själv. Det jag menar är att stopp är relativt vanligt. Det var liknande stopp både på E65:an och E6an mig veterligen samtidigt. Det ovanliga som jag inte tror att någon såg skulle komma var att det skulle bli totalstopp så länge.

Sen är det väl så att nu har vi några dagar där allt från internetvärldsmästare, journalister och även politiker ska ut och samla billiga poäng på det som hänt. Sen är det glömt lagom tills nästa vecka och det är framförallt glömt tills nästa budget sätts.

• Gilla
Klabbarparn och 5 till
  • Laddar…
SVT skrev 1.000bilar i kö, det är ju helt fel att bygga vägar så folk inte lättare kommer ut ifrån dessa låsningar. Övergångar som är lättöppnade är nog något som behövs byggas in om bilar ska gå på batterier i framtiden (Elbilar gillar att laddas när batteriet är så gått som tomt = folk åker inte runt med fulla batterier). Förstå om man hamnar i kö med 10-30% kvar i batteriet och du ska försöka hålla dig varm i timmar/dagar, det fungerar inte.

• Gilla
Sunmethane och 1 till
  • Laddar…
Symtomatiskt för statlig förvaltning.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
fan jag älskar danska e47 slår ju e22 med hästlängder
Jag har kört en del i Danmark både på större och mindre vägar och deras vägar anser jag i det hela vara i sämre skick än de svenska vilket jag faktiskt trodde var en omöjlighet, på vissa ställen rena U-lands standarden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.