113 180 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 871 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 871 inlägg
Orimligt med vinterkläder på vintern? Vad har du på dig? Bermudashorts och flip-flops? 😆C cpalm skrev:Det faller på sin egen orimlighet. T.ex. vinterkläder, filtar, en säck grus, en snöskyffel och en reservdunk under bagagegolvet i en 9-5:a, för att nämna några av de mer skrymmande prylarna? Det skulle jag vilja se...
Lagkrav på varningstriangel och varselväst, ja.
Som sagt, de flesta har nog ett hyfsat urval av prylarna på listan.
Nej, reservdunken på 10 L ryms inte under golvet, inte heller spaden, men det är nog de enda.
Hade jag hittat amerikanska armé-spaden jag köpte på överskottet för 40 år sedan så hade den utan vidare fått plats under golvet, med trähandtag och allt. Nu är det en Fiskars som inte går att fälla ihop, kompakt ändå. Grus har man i påsar, fyller ut det sista utrymmet när allt annat är nerpackat.
Det sista som hände innan jag hann flytta till Norrland var att några nysvenskar stal min BMW-dunk på 5L som fick plats i reservhjulet. De stal även hela bilen (Saab 900), men den hittade polisen igen. Jag gör aldrig om misstaget att bo i Malmö, oavsett om det handlar om 1 år.
Vi brukar tycka lika om mycket så jag tycker mest det är kul att trissa dig lite.
Ja @Keld skrev det, men det jag pratar om är vanlig personbil. Har ett klart minne av att det var en stor grej - försäkringsbolagen delade ut västar, osv., vilket då uppenbarligen aldrig formellt blev nåt.D Dilato skrev:
Ha ha, nä jag menade inte att grejorna är orimliga i sig. Tvärtom.MultiMan skrev:
Däremot orimligt/omöjligt att få ner alla dessa "nödvändiga" prylar i normalbilens förvaringsfack.
Själv har jag kanske hälften av grejorna och har valt bort allt skrymmande men får ändå regelbundet gliringar från sambon att de tar för mycket plats i bagageutrymmet.
tror att vi som bor i södraste delen av landet och emellanåt åker i norra Europa, där Tyskland har krav på räddningsväst i bilen, vilket jag tror innebär att de flesta här har räddväst i bilen.
Ang trådens Rubrik.
Har inte läst alla inlägg.
Men varför inte ge sig på ormens huvud direkt om liknande situation uppkommer igen?
Alltså så fort det inte flyter trafik före näst kommande påfart, så är det väl bara att köra med bärgare ned mot där det är stopp från nån påfartsled och så fort som möjligt få bort proppen. Risken för möten är ju obefintlig.
Ja, ja. Allt detta med varningsljus, för bilar med blåljus o s v.
Snabba på lite, för vägarna blåser ju igen.
Och fram med plogbilar.
Nu tog det 17 timmar? Innan de första bilarna kom bort.
Har inte läst alla inlägg.
Men varför inte ge sig på ormens huvud direkt om liknande situation uppkommer igen?
Alltså så fort det inte flyter trafik före näst kommande påfart, så är det väl bara att köra med bärgare ned mot där det är stopp från nån påfartsled och så fort som möjligt få bort proppen. Risken för möten är ju obefintlig.
Ja, ja. Allt detta med varningsljus, för bilar med blåljus o s v.
Snabba på lite, för vägarna blåser ju igen.
Och fram med plogbilar.
Nu tog det 17 timmar? Innan de första bilarna kom bort.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 534 inlägg
Vi borde ha lagkrav på snökedjor i alla tunga fordon vintertid.
Då menar jag inte snökedjor för syns skull som är jättetunga och bara kan monteras av Hulken efter tre timmars slit. Nej, jag menar moderna lätta snökedjor som man får på med fem minuters jobb per sida.
Polisen borde göra rutinkontroller av lastbilar och bussar och kräva att föraren visar att de kan få på minst en snökedja inom 300 sekunder.
Då menar jag inte snökedjor för syns skull som är jättetunga och bara kan monteras av Hulken efter tre timmars slit. Nej, jag menar moderna lätta snökedjor som man får på med fem minuters jobb per sida.
Polisen borde göra rutinkontroller av lastbilar och bussar och kräva att föraren visar att de kan få på minst en snökedja inom 300 sekunder.
Helt otroligt. Visste ju att skåningar är ett udda folkslag men det här är ju helt otroligt. Skämmer ju ut hela Sverige.
I Norrland hade de kallat detta extrema väderfenomen som "ännu en januaridag"
De har 40-50 grader minus och tidningarna skriver om att det räcker med 10-15 minuters promenad.
I Skåne kommer det lite pudersnö och folk håller på dö i köer och är helt oförmögna att stoppa tillflödet på bilar och rensa från båda håll.
Ställ två polisbilar och spärra inkommande och vänd flödet och evakuera bakåt.
I Norrland hade de kallat detta extrema väderfenomen som "ännu en januaridag"
De har 40-50 grader minus och tidningarna skriver om att det räcker med 10-15 minuters promenad.
I Skåne kommer det lite pudersnö och folk håller på dö i köer och är helt oförmögna att stoppa tillflödet på bilar och rensa från båda håll.
Ställ två polisbilar och spärra inkommande och vänd flödet och evakuera bakåt.
I norge kommer du väl inte in utan vinterdäck o snökedjor.H HenrikHuslöse skrev:Vi borde ha lagkrav på snökedjor i alla tunga fordon vintertid.
Vadå vad som krävs? Folk satt fast i 20 timmar. Om folk på Trafikverket är nöjda behöver vi nytt folk där.Ossian K Olsson skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...afikverket-skyller-ifran-sig-om-kaoset-pa-e22
Det är vårt nya ”moderna” samhälle…… ingen vill ta ansvar eller ta beslut som kan kosta pengar om det inte gynnar en själv
Det är vårt nya ”moderna” samhälle…… ingen vill ta ansvar eller ta beslut som kan kosta pengar om det inte gynnar en själv
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Ja det är kanske det bästa! Byta ut allihopa mot världsmästare från internet som kommer efteråt och berättar hur man skulle gjort!Farstatjej90 skrev:
Världsmästarna som kan allt från krig i Ukraina, pandemier, elförsörjning och nu då trafik.
Bara in och söka!
https://www.trafikverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-jobb/
Statlig kass myndighet. De lär väl kunna locka trött folk från Samhall i bästa fall.Ossian K Olsson skrev:
De är ju inte ens förmögen att få ut skyltar till bilar och vidta de åtgärder som krävs där för att tillgodose efterfrågan.
Hur ska vi kunna kräva att de ska hålla vägar i skick?