Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Absolut. Tro nu inte att jag har åsikten att allting är guld och gröna skogar för den sakens skull.

Ibland hade det varit skönt om det gått att faktiskt göra experimentet med två parallella världar.
Jag har inga problem med din åsikt, men alla system måste då anpassas INNAN det kommer nya medborgare. Man kan inte naivt tro att allt rullar på som vanligt med slussportarna öppna.

Som det är idag så anpassar vi systemet efter var det är mest kris.
Ta tex vården, polisen, försäkringskassan, socialkontoren, fångvården...
Listan kan göras lång och alla har oerhörda problem.

Det är sanning, om du nu jagade sådana.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo varför då? en utländsk långtradare anländer och får stopp efter några mil utanför Helsingborg eftersom Trafikverket och deras väghållare inte saltat en viktig Europaväg. Uselt egentligen!
Det usla är väl att varken föraren eller fordonet klarar vinterväglag. Kan man inte framföra ett fordon bara för att det inte saltas så är det bara för att föraren inte är kompetent och antagligen inte borde ha körkort.
Tragiskt att se att de till och med saltar i övre Norrland nu, Förr betydde norrlandskörd att en bil förhoppningsvis var rostfri, men tydligen inte nu längre. Konstigt att folk klarade att köra där uppe förr i tiden.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Jag trodde inte det behövde någon ytterligare förklaring. Tre generationer svenskar är väldigt tydligt, vi har inte under den tiden har något krig som ändrat landsgränser.
Givetvis, men jag har full koll på flera generationer än så.
Hur ska framtidens generationer kunna ha samma spårbarhet i kyrkoböckerna?

Krilleman Krilleman skrev:
Hur kan det vara uselt att trafikverket inte saltar i en oerhört oväder med stora mängder snö?

Om man bara blickar bortom horisonten inom sektorn transport så åker man långväga för att undvika oväder inom sjöfarten...

Det finns ett enormt ansvar på den som framför sitt fordon att ha koll på sin utrustning, men samtidigt ha koll på väderleken för sitt planerade körschema.

Det kan inte alltid vara "någon annans ansvar" för sin egen framdrift som många verkar tycka.
Visst. Men det är nästan omöjligt att fatta rätt beslut om man inte vet hur de tänker på Trv.
Det är ju det som är problemet.
På sjön går det att göra bättre prognoser.

Jag har inga problem med din åsikt, men alla system måste då anpassas INNAN det kommer nya medborgare. Man kan inte naivt tro att allt rullar på som vanligt med slussportarna öppna.

Som det är idag så anpassar vi systemet efter var det är mest kris.
Ta tex vården, polisen, försäkringskassan, socialkontoren, fångvården...
Listan kan göras lång och alla har oerhörda problem.

Det är sanning, om du nu jagade sådana.
Som sagt, jag anser inte att allt är varken guld och gröna skogar eller att det ska finnas helt obegränsad, fri invandring.

Men oavsett så tror jag att du håller med om mitt påstående att ”svenskar” jämfört med tidigare har blivit ganska bekväma i vilka jobb vi vill ha. Vilket var min poäng.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Krilleman
K karlmb skrev:
Visst. Men det är nästan omöjligt att fatta rätt beslut om man inte vet hur de tänker på Trv.
Det är ju det som är problemet.
På sjön går det att göra bättre prognoser.
Fanns det inga varningar innan menar du?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vad jag
AndersPS AndersPS skrev:
Sanningen är att Sverige går åt helvete utan invandringen.
Det har jag mycket svårt att tro. Sverige klarar sig både med och utan invandring. Men det blir olika kultur.
När det kommer till chaufförer så är det väl främst de som kommer med bilar från sydligare länder, gärna åt öster som är problemet. Inte svenska med annat ursprung.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Stora delar? Det är en liten sträcka kvar i skåne, så nej, det är inte stora delar.
vad snackar du om inte bara delar av e22 i skåne som 2+1?

Fanns det inga varningar innan menar du?
Bengt presstomte som säger, stanna hemma?
Det är ju som om SMHI skulle uppmana all sjöfart i hela Östersjön att stanna i hamn även om det bara kommer att bli hårt väder runt Åland. Har man tidtabeller att följa, eller helt enkelt måste hem så får man ju göra en egen bedömning.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Men oavsett så tror jag att du håller med om mitt påstående att ”svenskar” jämfört med tidigare har blivit ganska bekväma i vilka jobb vi vill ha. Vilket var min poäng.
Beträffande svenska ungdomar får aldrig veta vad som är rätt och fel från skolan idag.
Det är ett fullständigt systemfel.

Där är poängen i grunden som du nämner.
Det ligger djupare.

Utan lärarna har tråkigt nog förlorat all status i form av att på riktigt säga ifrån och avvisa stökiga elever som stör dom andras studiero. "Alla" ska inkluderas i klasserna idag.

Förr fanns det särskola av en anledning.

Och gör då läraren en så ful sak som att grabba tag i armen på en elev så kommer konsekvensen fort.
Då blir dessa anmälda.
Ordet kränkt ligger i tiden.
https://www.aftonbladet.se/sportbla...isstanks-for-misshandel-nu-uttalar-sig-mamman

Där har du nyckeln till ordning och reda, att veta hut helt enkelt.

Rätt och fel, ditt och mitt.

Vem lär ut det idag?

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad jag
Det har jag mycket svårt att tro. Sverige klarar sig både med och utan invandring. Men det blir olika kultur.
När det kommer till chaufförer så är det väl främst de som kommer med bilar från sydligare länder, gärna åt öster som är problemet. Inte svenska med annat ursprung.
Ta bort invandrarna från Jugoslavien på 60 och 70 talet som byggde upp den moderna industrin så hade vi antagligen hade färre som velat komma till landet Sverige idag. Det hade iofs kanske varit lösningen?

men jo, självklart hade vi överlevt. Det hade blivit skitigt, det var nog senast i grundskolan jag såg mer än enstaka ”svenskar” som jobbade med städning. 😇

M maria01 skrev:
vad snackar du om inte bara delar av e22 i skåne som 2+1?
I Skåne är det en liten sträcka kvar, resten har man byggt bort. Det är inte ”stora delar” som är 2+1 väg även om det är alldeles för mycket.

Även i Blekinge bygger man väl om just nu, eller planerar för det?

Beträffande svenska ungdomar får aldrig veta vad som är rätt och fel från skolan idag.
Det är ett fullständigt systemfel.

Där är poängen i grunden som du nämner.
Det ligger djupare.

Utan lärarna har tråkigt nog förlorat all status i form av att på riktigt säga ifrån och avvisa stökiga elever som stör dom andras studiero. "Alla" ska inkluderas i klasserna idag.

Förr fanns det särskola av en anledning.

Och gör då läraren en så ful sak som att grabba tag i armen på en elev så kommer konsekvensen fort.
Då blir dessa anmälda.
Ordet kränkt ligger i tiden.
[länk]

Där har du nyckeln till ordning och reda, att veta hut helt enkelt.

Rätt och fel, ditt och mitt.

Vem lär ut det idag?
Ingen. Och vi är nog mer överens än vad det låter som.

Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Ta bort invandrarna från Jugoslavien på 60 och 70 talet som byggde upp den moderna industrin så hade vi antagligen hade färre som velat komma till landet Sverige idag. Det hade iofs kanske varit lösningen?
Jugoslaverna var oerhört snabba på att anamma språket för att kunna föra sig i grunderna på svenska och vara integrerade således viljan att jobba och vara till lags i det nya landet. Dom ville lära sig.

Där har du skillnaden.

Jag hade en bänkkamrat som satt bredvid mig personligen i skolan tidigt 90-tal.
En invandrare i klassen endast. Det gällde i samtliga klasser.

Han blev integrerad och med i "gruppen" på en termin.
Jobbade oerhört mycket och hårt med inlärningen av svenska språket.
Och han lyckades, för alla runt omkring han pratade svenska.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:

men jo, självklart hade vi överlevt. Det hade blivit skitigt, det var nog senast i grundskolan jag såg mer än enstaka ”svenskar” som jobbade med städning. 😇
Jag har mycket svårt att göra den tolkningen. Sverige skulle haft en mindre befolkning, och därmed mindre industri. Men det är knappast så att de var grunden för industrin.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.