Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Ska vi prata sanningar är det inte många svenskar som kör lastbilarna på vägarna, vi är alldeles för bekväma för att ens överväga dessa jobb.
I Sverige är vi ca 125,000st yrkeschaufförer.
Och ytterligare 50,000st behövs i oerhörd närtid.

Förringar du dessa?

2022 omsatte den svenska åkerinäringen 205 miljarder.

Enligt mig är dessa chaufförer värda mer betalt då dessa har en enormt viktig samhällsfunktion.
https://allastudier.se/jobb-o-lön/8913-lastbilschaufför

Hur ska du annars du kunna köpa din mjölk på Ica?
Hur ska du annars kunna köpa en ny telefon?
Eller för den delen knappa hem varor bakom din skärm med hemleverans?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om politiker beslutar så, ja.
Det är väl det magiska ordet - om politiker beslutar så, oavsett om alkoholskatten ökar eller minskar kan väghållningen bli bättre om det finns ett sådant politiskt beslut. Inte annars.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är väl irrelevant att ens diskutera ett datum. Vinterväglag borde innebära krav om tillräckligt bra däck, oavsett om det är november, december eller juni.

Man skulle också kunna se det som att lämpliga däck alltid ska finnas på fordonet, efter rådande förhållande.
Jo varför då? en utländsk långtradare anländer och får stopp efter några mil utanför Helsingborg eftersom Trafikverket och deras väghållare inte saltat en viktig Europaväg. Uselt egentligen!

P paralun skrev:
Trafikverket
"Vi berättar inte för pöbeln hur vi avtalat med väghållaren angående salt för det har ni inte med att göra"😉
Avtalet är offentligt, maila registratorn på Trafikverket och begär det. Enstaka detaljer kan vara maskade, men det mesta ska vara tillgängligt. Men då måste man ju fråga efter det…

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
P paralun skrev:
Jo varför då? en utländsk långtradare anländer och får stopp efter några mil utanför Helsingborg eftersom Trafikverket och deras väghållare inte saltat en viktig Europaväg. Uselt egentligen!
Hur kan det vara uselt att trafikverket inte saltar i en oerhört oväder med stora mängder snö?

Om man bara blickar bortom horisonten inom sektorn transport så åker man långväga för att undvika oväder inom sjöfarten...

Det finns ett enormt ansvar på den som framför sitt fordon att ha koll på sin utrustning, men samtidigt ha koll på väderleken för sitt planerade körschema.

Det kan inte alltid vara "någon annans ansvar" för sin egen framdrift som många verkar tycka.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Kustpilen har jag aldrig hört talas om i Skåne, Öresundstågen vet Jag vad det är och de har inte kompetens nog att ens följa sin egen tidtabell....
Du är för ung! Kustpilen var rejäla!

Krilleman Krilleman skrev:
I Sverige är vi ca 125,000st yrkeschaufförer.
Och ytterligare 50,000st behövs i oerhörd närtid.

Förringar du dessa?

2022 omsatte den svenska åkerinäringen 205 miljarder.

Enligt mig är dessa chaufförer värda mer betalt då dessa har en enormt viktig samhällsfunktion.
[länk]

Hur ska du annars du kunna köpa din mjölk på Ica?
Hur ska du annars kunna köpa en ny telefon?
Eller för den delen knappa hem varor bakom din skärm med hemleverans?
Sanningen är att dessa 50.000 alla kommer att vara svenskar i minst tre generationer. Eller hur? 😉

Förringar? Nej, verkligen inte. Men sanningar är sanningar, och det var du som ville prata om dem.

Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Sanningen är att dessa 50.000 alla kommer att vara svenskar i minst tre generationer. Eller hur? 😉
Definiera din sätt att se svenskhet.

Hur ska jag se mig själv då som kör lastbil?
Hur många generationer får jag tillgodoräkna mig?

Vilken sanning ligger i det?

Definiera din sätt att se svenskhet.

Hur ska jag se mig själv då som kör lastbil?
Hur många generationer får jag tillgodoräkna mig?

Vilken sanning ligger i det?
Sanningen är att Sverige går åt helvete utan invandringen. Sen går det åt helvete helt utan kontroll, jag är bara lite trött på ”sanningskommentarer” och smågnällig på kvällen.

Hur många generationer du får tillgodoräkna dig? Va? Tre generationer svenskar är ganska lätt att förstå.

AndersPS AndersPS skrev:
Det är väl irrelevant att ens diskutera ett datum. Vinterväglag borde innebära krav om tillräckligt bra däck, oavsett om det är november, december eller juni.

Man skulle också kunna se det som att lämpliga däck alltid ska finnas på fordonet, efter rådande förhållande.
Det blir nog bra, men många inlägg😂

A AndersS skrev:
Det blir nog bra, men många inlägg😂
Jag tror inte antalet inlägg påverkar väghållningen 😇

Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Sanningen är att Sverige går åt helvete utan invandringen. Sen går det åt helvete helt utan kontroll, jag är bara lite trött på ”sanningskommentarer” och smågnällig på kvällen.

Hur många generationer du får tillgodoräkna dig? Va? Tre generationer svenskar är ganska lätt att förstå.
Det är din åsikt.
Inte alla delar den. Inte heller reflekterar den sanningen om du kikar i verkligheten.

Beträffande generationerna så är det ämnet väldigt intressant.
Men du verkar trippa på tå där.

Det är din åsikt.

Inte alla delar den.
Absolut. Tro nu inte att jag har åsikten att allting är guld och gröna skogar för den sakens skull.

Ibland hade det varit skönt om det gått att faktiskt göra experimentet med två parallella världar.

Beträffande generationerna så är det ämnet väldigt intressant.
Men du verkar trippa på tå där.
Jag trodde inte det behövde någon ytterligare förklaring. Tre generationer svenskar är väldigt tydligt, vi har inte under den tiden har något krig som ändrat landsgränser.

Men det är nog en diskussion vi får be moderator lufta till din egen tråd.

AndersPS AndersPS skrev:
Jag tror inte antalet inlägg påverkar väghållningen 😇
Men tråden är över 500 inlägg och vi redan svarat 😂😂

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.