har ett trädäck på ca 30 kvm, det är dock full insyn från gatan tio meter bort, lite trist. däcket ligger rätt högt så det går inte att plantera något för att insynsskydda. tänker nu på räcke, hur hade ni gjort?
snyggt och "öppen känsla" med kryss, gillar verkligen det. dock insyn.
eller ska man göra något snyggt räcke med insynsskydd, vill dock isåfall ha räcket så högt att det täcker helt när man sitter ner, det blir kanske 120-130 cm högt, är rädd att det kommer kännas som en bur när man sitter på däcket???
iofs är däcket ganska stort, så det kanske inte kommer kännas så.. hur hade ni gjort?

B
beror ju också på hur ni vill ligga och sola också.

Om trädäcket är en bit upp skulle du kunna göra en skärm med vinklade liggande ribbor, dvs vinkla ribborna i 45 grader så att solen kan skina ner på däcket. Då får man nästan ingen insyn. Sätt ribborna ganska glest så känns det inte som en bur. Jag skulle ha satt en sån skärm längs hela den sida som vetter mot gatan.

Du skriver att trädäcket ligger högt. Då ska du inte behöva särskilt höga räcken. Jag byggde ett enkelt fristående trädäck i fjol som ligger ganska högt i förhållande till omgivningen med endast 70 cm högt staket. Med krysstaket framåt mot vårt eget hus och ganska tätt ribbstaket åt sidorna blev det insyns-skyddat, samtidigt som det inte känns instängt.

Du kan se bygget här:
www.brunzell.com/projekt/altan

Längst ner på sidan ser du staketet.

Bruzze skrev:
Du skriver att trädäcket ligger högt. Då ska du inte behöva särskilt höga räcken. Jag byggde ett enkelt fristående trädäck i fjol som ligger ganska högt i förhållande till omgivningen med endast 70 cm högt staket. Med krysstaket framåt mot vårt eget hus och ganska tätt ribbstaket åt sidorna blev det insyns-skyddat, samtidigt som det inte känns instängt.

Du kan se bygget här:
www.brunzell.com/projekt/altan

Längst ner på sidan ser du staketet.
Det blev fint!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.