Jag skulle behöva fjärrstyra ett eluttag, vilket det finns massor av trådlösa lösningar för. Nu är problemet att "fjärrkontrollen" och eluttaget befinner sig 20 meter bort och med totalt 150 cm betong och armering mellan sig, så signalen måste överföras med hjälp av tråd (jag har testat med trådlöst, och det fungerar inte).

"Fjärrkontrollen" behöver dessutom ha någon form av indikator för om strömmen är på eller av i uttaget, och uttaget ska kunna sättas på och stängas av vid uttaget också. Har någon sett någon sådan lösning på marknaden?

En lösning är att sätta två trappkopplade strömbrytare, en vid uttaget och en i det andra rummet, samt dra kabel till en 220v-lampa som lyser om strömmen är på i uttaget, men en lösning med lite smart elektronik och signalkabel känns mer "rätt".

Nu vet jag inte vad du provat för fabrikat, men jag har gjort en trådlös styrning på en grej i en kyrka, där är det flera tjocka väggar i betong mellan sändare och mottagare och det funkar bra, avståndet är kanske 10m.

De jag använt är hagers grejer.

Jag har testat med en Nexa mest för att se om signalen kom fram (det gjorde den inte)

http://www.elbutik.se/product.html/2-pack-plug-in-relamottagare-inkl-fjarrkontroll

Den indikerar inte på fjärrkontrollen om eluttaget är på eller av, det går inte att slå på eluttaget vid uttaget, och fjärrkontrollen är just en fjärrkontroll och därmed lite osmidigt liten, men som sagt det var mest för att testa räckvidden. Anledningen till att jag inte sätter två trappkopplade brytare är förresten att jag inte orkar släpa ut en elektriker...

Jag misstänker att hagerlösningen var någon form av fastighetsautomatik?

Ja hager finns med i deras knx sortiment

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.