Hej, letar efter någon slags relä, som jag kan styra med app/bluetooth/wifi. Jag ser framför mig 4 igångar och en utgång.
Ingång 1: 230V
Ingång 2: neutral
Ingång 3: 100V från transoformator i köksfläkt
Ingång 4: 130V från transformator i köksfläkt
Utgång: antingen koppling till ingång 3 eller 4 beroende på hur trådlöst switch är ställd.
alltså, en på-på switch som jag kan styra trådlöst. Har letat en hel del på nätet utan att hitta ngt alls. Vad ska jag söka på?
Utgång: antingen koppling till ingång 3 eller 4 beroende på hur trådlöst switch är ställd.
alltså, en på-på switch som jag kan styra trådlöst. Har letat en hel del på nätet utan att hitta ngt alls. Vad ska jag söka på?
det som kan vara svaret på dina drömmar skulle kunna vara en Sonoff 4ch PRO:
https://www.amazon.se/Docooler-strömbrytare-fjärrkontroll-kompatibel-Assistant/dp/B07ZKGQ52B/
det är viktigt att det är en PRO som har fyra potentialfria växlande reläer – den lite billigare ickePRO-varianten skickar ut 230V från reläerna
sen ska den i ditt fall sättas att arbeta med Interlocking Mode som gör att endast ett relä kan vara draget åt gången – om till exempel relä 1 är draget och man därefter väljer att slå till relä 2, så kommer relä 1 att slå av samtidigt
WiFi-app ingår i konceptet, finns även möjlighet att para ihop den med liten 433 MHz handsändare
https://www.amazon.se/Docooler-strömbrytare-fjärrkontroll-kompatibel-Assistant/dp/B07ZKGQ52B/
det är viktigt att det är en PRO som har fyra potentialfria växlande reläer – den lite billigare ickePRO-varianten skickar ut 230V från reläerna
sen ska den i ditt fall sättas att arbeta med Interlocking Mode som gör att endast ett relä kan vara draget åt gången – om till exempel relä 1 är draget och man därefter väljer att slå till relä 2, så kommer relä 1 att slå av samtidigt
WiFi-app ingår i konceptet, finns även möjlighet att para ihop den med liten 433 MHz handsändare
Grymt! Förstår jag det rätt såhär:
Kanal 1 ingång: 100V från trafo
Kanal 2 ingång: 130V från trafo
Kanal 1&2 utgång: sammankopplas och matar fläkten
Med interlock så är antingen 1 eller 2 aktiverade, aldrig båda två. Därför kan jag koppla ihop utgångarna.
Sedan får jag ordna med en 230V strömförsörjning till relät också. Alternativt DC.
verkar jag fattat rätt?!
Kanal 1 ingång: 100V från trafo
Kanal 2 ingång: 130V från trafo
Kanal 1&2 utgång: sammankopplas och matar fläkten
Med interlock så är antingen 1 eller 2 aktiverade, aldrig båda två. Därför kan jag koppla ihop utgångarna.
Sedan får jag ordna med en 230V strömförsörjning till relät också. Alternativt DC.
verkar jag fattat rätt?!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan jag lika gärna köpa den här, som bara har två kanaler och därför kräver mindre utrymme?http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...5&pm=1&ds=0&t=1611181212000&ver=0&cspheader=1
det finns lite förslag på kopplingsscheman där. Bör jag följa ngn av de?
det finns lite förslag på kopplingsscheman där. Bör jag följa ngn av de?
din tolkning av inkoppling överensstämmer med min!
den alternativa produkten borde klara av samma sak, jag har dock ingen erfarenhet av den och två funderingar kring den då:
– man väljer bland arbetssätt (interlocking osv) med en tryckknapp...hoppas att den minns inställningen efter ett strömavbrott
– man får ordna egen inkapsling av elektroniken
den alternativa produkten borde klara av samma sak, jag har dock ingen erfarenhet av den och två funderingar kring den då:
– man väljer bland arbetssätt (interlocking osv) med en tryckknapp...hoppas att den minns inställningen efter ett strömavbrott
– man får ordna egen inkapsling av elektroniken
Har den växlande kontakter kan du koppla så att du inte behöver tänka på moden "interlocking". Det kan vara vettigt att göra så man inte är beroende av den logiken utan det ligger hårdvarumässigt så du inte kortsluter stegtrafons utgångar.J johamarc skrev:
Titta på saijten Elfa Deelektric under reläer finns den inte där finns det inte, lagret är i Holland nu men man får delarna snabbt, har köpt delar till termostaterJ johamarc skrev:Hej, letar efter någon slags relä, som jag kan styra med app/bluetooth/wifi. Jag ser framför mig 4 igångar och en utgång.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rekommenderad dokumentär relaterat till glyfosat
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Tre kontaktorer i serie = enkelt fasbrottsrelä?
El -
EcoEl år 2002 nattsäkning med relä - hur?
Värmepumpar -
Litet kök med självdrag: placera spis i relation till f-don?
Ventilation -
Styra ljusslinga trådlöst från vanlig väggbrytare - Qubino Flush 1 Relay?
Villalarm & Hemautomation