Tjenare.

jag kanske är helt ute och seglar men borde man inte kunna montera ett usb nätverkskort för trådlöst på en nätverksskrivare?

/jonas

Rent generellt, nej, då både skrivaren och nätverkskorter är slavar.

Då man använder vanlig vanilj-USB för kommunikation är en enhet alltid slav och den andra "mästare". Både skrivare och nätverkskort är slavar. I modernare varianter av USB (USB On-the-go) har man låtet uppgradera slavarna för att kunna prata med varandra. Exempel på detta är kameror som man kan koppla till en skrivare. Sannolikhetern för att du skall hitta ett USB-nätverkskort som implementerar USB On-the-go ser jag som minimal, men jag kan naturligtvis ha fel.

För att lösa ditt problem kan du införskaffa en trådlös skrivarserver. T.ex. en sån här. Det finns även varianter med integrerad accesspunkt...eller snarare accesspunkter med integrerad skrivarserver.

Eller koppla den till en stationär datorer med trådlöst kort och sen dela ut skrivaren i nätverket!

Jo de trådlösa printerservrarna verkar ju fina så en sån får det väl bli! hittade också HP:s egna printerservermodell som monteras i printern meeen den gick på en 7000:- i rundatal så det va lite häftigt.

tack för hjälpen förresten.!.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.