Hej!
Förutsättningarna är: Två trähus. Ca 35 meter mellan husen. Router/accesspunkt i huvudbyggnaden vid yttervägg som vetter mot gästhuset.
Önskas: Anständigt/bra WLAN i gästhuset.
Flipp eller flopp? Vågar inte gissa själv. Vad tror ni om chanserna?
Ursäkta "telegramspråket".
Förutsättningarna är: Två trähus. Ca 35 meter mellan husen. Router/accesspunkt i huvudbyggnaden vid yttervägg som vetter mot gästhuset.
Önskas: Anständigt/bra WLAN i gästhuset.
Flipp eller flopp? Vågar inte gissa själv. Vad tror ni om chanserna?
Ursäkta "telegramspråket".
Borde väl gå att fixa!? Börja med att kolla signalstyrkan (med t.ex appen "Wifi analyser") både utanför och inne i gäststugan. Om det är tillräcklig styrka ute, men inte inne, går det nog att sätta en antenn på utsidan och en repeater inne.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Eller riktantenn i huset som ger en bättre lob mot gäststugan. Men som Hasse säger, att mäta är att veta!
Nu är detta i ett mycket tidigt planeringsstadium. Eventuellt kommer jag att "få" fiber till landet. Tvivlar på att det blir klart till sommaren utan antagligen sommaren därpå, om det nu alls blir av.
Nu handlar det mest om hur jag ska lägga upp vinterträningen. Kommer jag att behöva gräva eller inte?
Så tyvärr finns det inget att mäta på än.
Det kan även nämnas att det finns en befintlig tvåpars "telefonkabel" nergrävd mellan husen. Skulle man kunna nyttja den på något sätt?
En "homeplug-lösning" skulle även kunna vara ett alternativ. Kör detta hemma i stan med bra resultat men då är det betydligt kortare avstånd. "Elektrisk längd" på landet torde bli kanske 60 meter och jag har ingen aning om det fungerar. Brukar väl fungera bäst på samma fas och det är inga problem att åstadkomma.
Nu handlar det mest om hur jag ska lägga upp vinterträningen. Kommer jag att behöva gräva eller inte?
Det kan även nämnas att det finns en befintlig tvåpars "telefonkabel" nergrävd mellan husen. Skulle man kunna nyttja den på något sätt?
En "homeplug-lösning" skulle även kunna vara ett alternativ. Kör detta hemma i stan med bra resultat men då är det betydligt kortare avstånd. "Elektrisk längd" på landet torde bli kanske 60 meter och jag har ingen aning om det fungerar. Brukar väl fungera bäst på samma fas och det är inga problem att åstadkomma.
35meter borde signalen räcka in i huset om det inte är allt för mycket väggar. Annars räcker en eller två repetrar långt.
Jag har två olika och båda funkar bra. Tänk på om du behöver wps i stugan eller inte.
http://www.webhallen.se/se-sv/dator...-universal_wi-fi_range_extender-300mbps-1xlan
http://www.webhallen.se/se-sv/dator..._ex2700-wireless_extender-300mbps-1x_ethernet
Jag har två olika och båda funkar bra. Tänk på om du behöver wps i stugan eller inte.
http://www.webhallen.se/se-sv/dator...-universal_wi-fi_range_extender-300mbps-1xlan
http://www.webhallen.se/se-sv/dator..._ex2700-wireless_extender-300mbps-1x_ethernet
Huvudbyggnaden är en timmerkåk med minimal isolering. Fönster i riktning mot gäststugan om det nu hjälper eller stjälper. Gäststugan ett "brädskjul", troligen knappt isolerad.toolman77 skrev:
Jag tolkar svaren så här långt som att jag ska slänga gymkortet och inte ta fram spaden innan jag förkastat en massa andra alternativ. Ungefär som jag nog själv tänkte.
Skrattar ni ihjäl er om jag leker med tanken på att testa att köra Ethernet över telefonkabeln? För att göra det hela ännu roligare var jordkabeln precis så lång så den räckte mellan husen. Detta innebär att det sitter två utvändiga kopplingsdosor, en vid hörnet av respektive hus. Där skarvas jordkabeln till vanlig telefonkabel. Utan att minnas detaljerna kan jag garantera att det inte är några nätverksanpassade kroneplintar i de dosorna utan snarare sockerbitar.
Fullt medveten om att GB fart går bort men skulle det alls kunna funka om man exempelvis slår av autonegotiation och tvingar portarna till 10BASE-T, vilket nog borde räcka i gäststugan.
Fullt medveten om att GB fart går bort men skulle det alls kunna funka om man exempelvis slår av autonegotiation och tvingar portarna till 10BASE-T, vilket nog borde räcka i gäststugan.
Om kabeln är tvinnad så ökar chanserna i allafall och det kostar ju inget att testa. Risken är stor att det kommer bli mängder med omsändningar vilket gör att du kanske inte får särdeles många faktiska megabit ut i stugan.
Chanserna ökar om du kontakterar om i dina kopplingsdosor och använder datakabel dit i vart fall.
Chanserna ökar om du kontakterar om i dina kopplingsdosor och använder datakabel dit i vart fall.
Har du kopplingsplintar som är lätta att komma åt så testa för tusan
Går det så går det.
Det tokigaste jag har gjort själv är ca 180 meter TP skarvad på ungefär mitten med 2 st 2 poliga "sockerbitar". Det höll för ca 10 mbit ......
Det tokigaste jag har gjort själv är ca 180 meter TP skarvad på ungefär mitten med 2 st 2 poliga "sockerbitar". Det höll för ca 10 mbit ......
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Just 10Base-T går över i stort sett vad som helst. Jag har kört 40m i många år på en gammal seriekabel (som knappt var twistad alls). Cat3 går definitivt att köra över. Så det är som Mats säger, inte fel att testa.
Har kört 10Base-2 över nån gammal antennsladd till TV, inga termineringar eller nåt. Fick runt 8Mbit på 20 meter. Gamla nätverksstandarder gick över rätt mycket.