5 927 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Trådlöst nätverk till gäststuga
Kommer inte att funka särskilt bra. Jag testade att ställa mig alldeles utanför huset och körde en bredbandskoll:
Sedan knallade jag iväg en 45 meter till för att simulera 35m + vägg:
802.11ac nätverk, 100 mbit fiber. Accesspunkten några meter innanför ett fönster en vån upp.
Mitt förslag är riktantenn eller ny kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan knallade jag iväg en 45 meter till för att simulera 35m + vägg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
802.11ac nätverk, 100 mbit fiber. Accesspunkten några meter innanför ett fönster en vån upp.
Mitt förslag är riktantenn eller ny kabel.
Inget dumt med den frågan. Det är bara min egen privata gräsmatta så visst kan man lägga en temporärkabel. Jag förstår dock kanske inte riktigt vad jag ska få ut av det. Borde väl vara rätt självklart att det fungerar eller missförstår jag något?Mats skrev:
Är det bara gräsmatta däremellan så hade jag gjort mig 1h möda att gräva ner något enkelt rör och däri lägga en(eller två) Cat6 kablar. Gör som många idag gör när de ska lägga begränsningskabel till sin robotgräsklippare; stampa ner spaden och vicka till lite - tryck ner röret. Du behöver ju bara ner typ 5-10cm och inte ner mot frostfritt djup på runt 60cm. Lämpligt rör som jag skulle lagt är vanlig PEM vattenslang.
Inne i gäststugan säter du sedan en enkel accesspunkt (ska man göra det snyggt och rätt så är det ett nätverksuttag du ska avsluta kabeln i inne i gäststugan, köpa 35m klar Cat6 kabel är inte att rekommendera, utan riktig installationskabel för 5-10kr/m)
Ev kan en billigare lösning fungera också. Borra lämpligt åt genom yttervägggen och sätt en antenn direkt på routern (finns säkert de som går att byta ut med någon lämplig övergång), eller en accesspunkt på utsidan av det hålet som tål temperaturen som kan bli där och även regn/fukt)
Inne i gäststugan säter du sedan en enkel accesspunkt (ska man göra det snyggt och rätt så är det ett nätverksuttag du ska avsluta kabeln i inne i gäststugan, köpa 35m klar Cat6 kabel är inte att rekommendera, utan riktig installationskabel för 5-10kr/m)
Ev kan en billigare lösning fungera också. Borra lämpligt åt genom yttervägggen och sätt en antenn direkt på routern (finns säkert de som går att byta ut med någon lämplig övergång), eller en accesspunkt på utsidan av det hålet som tål temperaturen som kan bli där och även regn/fukt)
Tack alla för en konstruktiv diskussion och många bra förslag. Det här är som sagt inte aktuellt än på ett tag men det är alltid nyttigt att "grunna" lite på olika lösningar. Med tanke på att jag en gång i tiden la ner en telekabel där så vet jag att det går att gräva så jag tror att jag helt enkelt först provar om det fungerar rätt av, dvs med två väggar och 35 meter som "hinder". Funkar inte det åker nog spaden fram.
Homeplug, punkt till punkt bryggor, repetrar och andra "tekniska" lösningar skulle säkert fungera men är ytterligare prylar som kan strula. Åska (blixt) är inte heller helt ovanliga problem och prestandamässigt slår inget en vanlig sladd.
Och oroa er inte, denna gång blir det slang!
Homeplug, punkt till punkt bryggor, repetrar och andra "tekniska" lösningar skulle säkert fungera men är ytterligare prylar som kan strula. Åska (blixt) är inte heller helt ovanliga problem och prestandamässigt slår inget en vanlig sladd.
Och oroa er inte, denna gång blir det slang!
100m cat6 på kjell för 600 kr.
Hundrametersrullen kostar ungefär som 40m på löpmeter. Lite installationskabel är ju alltid bra att ha hemma, man vet aldrig när man behöver dra ut nytt nätverk. Pem-slang är bra. Även vanlig vattenslang kan fungera bara man får igenom kabeln. Det kan vara lurigt på en så lång sträcka som 35 meter.
Hundrametersrullen kostar ungefär som 40m på löpmeter. Lite installationskabel är ju alltid bra att ha hemma, man vet aldrig när man behöver dra ut nytt nätverk. Pem-slang är bra. Även vanlig vattenslang kan fungera bara man får igenom kabeln. Det kan vara lurigt på en så lång sträcka som 35 meter.
Det är ju ett intressant förslag. Är dock rätt borta på vad jag behöver för prylar i ändarna.mexitegel skrev:
När (om) jag nu får fiber indraget antar jag att den slutar i någon form av "mediakonverter" som ger mig ett vanligt ethernetuttag. Därefter är det nog min sak att koppla in routrar/accesspunkter eller hur jag nu vill bygga mitt nätverk. Ska jag ha fiber mellan byggnaderna antar jag att jag måste ha två "mediakonverter" till. En från ethernet/koppar/tp till fiber i huvudbyggnaden och en från fiber till ethernet/koppar/tp i gästhuset. Någon som har förslag på såna prylar, om jag nu tänker rätt.
Har samma förhållanden här (på jobbet), stor huvudbyggnad som vi huserade i förut, fick flytta ut i gårdshuset 20 meter bort pga att huvudbyggnaden hyrs ut. Vi har dragit en nätverkskabel från fiberlådan i huvudbyggnaden, och satt en trådlös router i gårdshuset.
Dvs gräv ner en sladd, tillräckligt bra för att kunna tillgodogöra sig en framtida fiber till huvudbyggnaden.
Dvs gräv ner en sladd, tillräckligt bra för att kunna tillgodogöra sig en framtida fiber till huvudbyggnaden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Njae, det "beror på". Om det är samma elnät i gäststugan så är nog inte en ethernetkabel det största problemet rent åskmässigt. Men om man försäkrat sig mot åskproblem på vettigt sätt, så är det nästa grej att ta tag i.pelpet skrev:
Förslagsvis så köper du en switch till huvudbyggnaden med minst en GBIC port i. I den porten kan du sedan sätta en fibermodul i vilken du kopplar in din fiber till gästhuset. I gästhuset räcker det med mediakonverterare som du sedan kopplar en trådlös accesspunkt till. GBIC-modul och mediakonverterare hittar du för c:a 1000-1500 kr tillsammans. Fiberkabeln är marginellt dyrare än koppar dito.Alfredo skrev:Det är ju ett intressant förslag. Är dock rätt borta på vad jag behöver för prylar i ändarna.
När (om) jag nu får fiber indraget antar jag att den slutar i någon form av "mediakonverter" som ger mig ett vanligt ethernetuttag. Därefter är det nog min sak att koppla in routrar/accesspunkter eller hur jag nu vill bygga mitt nätverk. Ska jag ha fiber mellan byggnaderna antar jag att jag måste ha två "mediakonverter" till. En från ethernet/koppar/tp till fiber i huvudbyggnaden och en från fiber till ethernet/koppar/tp i gästhuset. Någon som har förslag på såna prylar, om jag nu tänker rätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Ja, fiber har blivit billigt. Det är endast kontakteringsproblemen kvar för att man skulle kunna se utrullning på bred front och ersätta twisted pair i stort sett överallt.mexitegel skrev:Förslagsvis så köper du en switch till huvudbyggnaden med minst en GBIC port i. I den porten kan du sedan sätta en fibermodul i vilken du kopplar in din fiber till gästhuset. I gästhuset räcker det med mediakonverterare som du sedan kopplar en trådlös accesspunkt till. GBIC-modul och mediakonverterare hittar du för c:a 1000-1500 kr tillsammans. Fiberkabeln är marginellt dyrare än koppar dito.
Ja, jag ska lägga fiber till redskapsboden och tänkte då köpa fiber på lösmeter och kontaktera själv. Det finns en del färdiga kit med alla verktyg man behöver för kontaktering på ebay för relativt billig penning. Inte en aning vad de går för, men jag tror de duger för hemmamekande. Det kommer bli en projekttråd när jag kommer så långt. 
1500kr, det är ju som två Nanobeams.mexitegel skrev:Förslagsvis så köper du en switch till huvudbyggnaden med minst en GBIC port i. I den porten kan du sedan sätta en fibermodul i vilken du kopplar in din fiber till gästhuset. I gästhuset räcker det med mediakonverterare som du sedan kopplar en trådlös accesspunkt till. GBIC-modul och mediakonverterare hittar du för c:a 1000-1500 kr tillsammans. Fiberkabeln är marginellt dyrare än koppar dito.