22 894 läst ·
76 svar
23k läst
76 svar
Trådlöst eller trådbundet larm?
http://www.multicomsecurity.se
Har en övervakad larmöverföring där de sänder GPRS-paket med jämna mellanrum så att inte förbindelsen skall kunna kapas. Ska kosta 100 kr / månad. Detta verkar vara den enda vägen att gå om det över huvud taget skall vara lönt med larmsändning...?
Framerate ang sabotageskydd, se SAEL 2000 PRO
http://www.microsec.se/produkter/centralapparater.asp?pid=9
Har en övervakad larmöverföring där de sänder GPRS-paket med jämna mellanrum så att inte förbindelsen skall kunna kapas. Ska kosta 100 kr / månad. Detta verkar vara den enda vägen att gå om det över huvud taget skall vara lönt med larmsändning...?
Framerate ang sabotageskydd, se SAEL 2000 PRO
http://www.microsec.se/produkter/centralapparater.asp?pid=9
Det räcker väl bra med länsförsäkringar om det är dem man vill använda?MrMagic skrev:
Men du har rätt, SBSC har inte godkänt några trådlösa larm alls, men det är inte för att de är dåliga, det är för att de inte finns med i paragraferna ännu. Det skulle kommit till jul, jag vet inte vad som är status nu. Men de branschfolk jag pratat med är övertygade om att det kommer godkännande.
Nja, inte 10 tror jag...min erfarenhet är att det tar upp till 5 sekunder, men jag har inte klockat det ännu. Dags att prova med andra ord!Priset är väl ganska normalt även för ett trådbundet larm inkl installation, då mtrl är klart billigare till ett sådant.
Uppringningen går ju ganska snabbt, även om en sekund känns lite tufft ! Det brukar nog snarare ta 10 sekunder innan meddelandet har levererats, men det är ju inte speciellt lång tid det heller.
Exakt! Men precis samma som med förespråkarna för trådburna larm, som skriven anti-sanningar. Därav mitt inlägg.
Lite mer info om Visonic Powermax finns på www.sakerinstallator.se och www.visonic.com
Mer än så säger jag inte då jag inte vill bli utkastad för att jag säljer saker på forumet.
Sen tycker jag personligen att det är Overkill med GSM-sändare när det finns telelina. Bättre då att hacka in ev. synlig kabel i väggar och dylikt. Såvida inte man har van Gogh i vardagsrummet eller 2 st ferrari i garaget, så tror jag inte det är den sortens tjuvar som kan disabla larm som man ska vara rädd för. Men det är klart, har man gott om pengar att spendera så kan det ju vara kul med GSM-sändare och den extra trygghet det ger.
Mvh
Magnus
Nåja, nu behöver tjuven inte direkt vara Einstein för att "disabla" en uppringare som går via den vanliga telelinan; det är bara att ringa det telefonnummer som går till huset, lämpligen med en stulen mobiltelefon, så att linjen blir upptagen för uppringaren. Detta blir genast svårare med en GSM-enhet där numret inte är känt. Om det är "overkill" eller handlar om "kul" låter jag vara osagt.magnusvr skrev:Sen tycker jag personligen att det är Overkill med GSM-sändare när det finns telelina. Bättre då att hacka in ev. synlig kabel i väggar och dylikt. Såvida inte man har van Gogh i vardagsrummet eller 2 st ferrari i garaget, så tror jag inte det är den sortens tjuvar som kan disabla larm som man ska vara rädd för. Men det är klart, har man gott om pengar att spendera så kan det ju vara kul med GSM-sändare och den extra trygghet det ger.
Felfelfelfelfel! som Brasse skulle sagt!Nåja, nu behöver tjuven inte direkt vara Einstein för att "disabla" en uppringare som går via den vanliga telelinan; det är bara att ringa det telefonnummer som går till huset, lämpligen med en stulen mobiltelefon, så att linjen blir upptagen för uppringaren. Detta blir genast svårare med en GSM-enhet där numret inte är känt. Om det är "overkill" eller handlar om "kul" låter jag vara osagt
I alla fall det trådlösa larmet jag installerar, och jag gissar andra seriösa larm idag, kan avbryta en sådan uppringning OM det sitter i första jacket! Jag vet inte hur det går till, bara att det funkar just för att eleminera en tjuv som håller linan upptagen.
/Magnus
magnusvr:
Vi är mitt inne i valet av larm och har just nu siktet inställt på Visonic´s Powermax eller RCO´s
FreeWave PW-8.
Powermax grundpaket hittade jag på www.tryggahem.se webbutik för 3975 :- om man är SEB
kund eller medlem i villaägarna, fast de verkar kalla det för TH5000.
FreeWave grundpaket fanns på www.autolarm.se för 3500 :- eller på www.aeservice.nu för 4875 :-.
Vi hade nyss en säkerhetsanalys hemma av ett visst säkerhetsföretag och de ville ha ca 15.000:-
för detta larm och installation .
Vad jag förstått är du larminstallatör och tänkte därför passa på och fråga om du vet vilket av
dessa larm du anser som "bäst" ? Eller kanske snarare, vad får dig att rekommendera Powermax
framför FreeWave ? Vad jag kan se så verkar de ganska lika enligt specarna, men enligt
firman som gjorde säkerhetsanalysen så höll deras larm från RCO självklart högsta kvalite... :
Vi är mitt inne i valet av larm och har just nu siktet inställt på Visonic´s Powermax eller RCO´s
FreeWave PW-8.
Powermax grundpaket hittade jag på www.tryggahem.se webbutik för 3975 :- om man är SEB
kund eller medlem i villaägarna, fast de verkar kalla det för TH5000.
FreeWave grundpaket fanns på www.autolarm.se för 3500 :- eller på www.aeservice.nu för 4875 :-.
Vi hade nyss en säkerhetsanalys hemma av ett visst säkerhetsföretag och de ville ha ca 15.000:-
för detta larm och installation .
Vad jag förstått är du larminstallatör och tänkte därför passa på och fråga om du vet vilket av
dessa larm du anser som "bäst" ? Eller kanske snarare, vad får dig att rekommendera Powermax
framför FreeWave ? Vad jag kan se så verkar de ganska lika enligt specarna, men enligt
firman som gjorde säkerhetsanalysen så höll deras larm från RCO självklart högsta kvalite... :
En sak som är säker är att man lätt blir paranoid när det gäller säkerhet eftersom man aldrig kan komma i mål. Det finns ingen ände på hur säkert man kan bygga ett hus och ändå räcker det inte till den dagen vår sol förvandlas till en röd jätte och förgasar hela vår planet!
Bortsett från det, så tycker jag att det är lite kul att få det hyfsat säkert utan att gå till överdrift.
GSM uppringare tycker jag är ok, men att den ska kolla om den är jammad känns som overkill.
(Är det något man ABSOLUT INTE vill drabbas av med sin tekniskt roliga larmanläggning så är det ju falsklarm.)
Sen ska man inte glömma de gamla vanliga knepen. Våra grannar har ex vis inte tänt alls längre när dom är bortresta, för nu har dom ju ett trådlöst larm från XXXX och då kan man lämna hela huset åt sitt öde. NOT!
Man ska fortfarande tända upp i huset och man ska INTE bara tända små löjliga fönsterlampor, utan på med belysningen lite här och var på ett naturligt sätt.
Ser det ut som om man är hemma, så är minst halva slaget vunnet. Har man dessutom ett väl synligt larm så har man ökat på procenten ännu mer. Oavsett om det är trådlöst eller ej! Sen börjar det oändliga...
En väl synlig, kanske inte ens inkopplad, siren utomhus är nummer ett. Minst en, helst två, dolda är riktigt bra.
Kul trick borde vara att dra en synlig kabel på grunden som är tydligt uppmärkt med "tele" men som i själva verket går raka vägen till sabotageskyddet på larmet.
Skalskydd ÄR bra, dvs att skydda alla dörrar och öppningsbara fönster. Då kan man sova med sektioner av larmet påslaget om någon galning har rymt från en anstalt i närheten men framförallt så är det bra om larmet går INNAN tjuven kommit in i huset och löst ut en rörelsedetektor.
Om man nu verkligen har en unik HD samling eller en da Vinci på väggen, så hjälper inget larm i världen för då finns det andra metoder de kriminella tar till, typ rån eller hot...
Jag tycker dock fortfarande att trådlöst larm är sämre än trådbundet.
Bortsett från det, så tycker jag att det är lite kul att få det hyfsat säkert utan att gå till överdrift.
GSM uppringare tycker jag är ok, men att den ska kolla om den är jammad känns som overkill.
(Är det något man ABSOLUT INTE vill drabbas av med sin tekniskt roliga larmanläggning så är det ju falsklarm.)
Sen ska man inte glömma de gamla vanliga knepen. Våra grannar har ex vis inte tänt alls längre när dom är bortresta, för nu har dom ju ett trådlöst larm från XXXX och då kan man lämna hela huset åt sitt öde. NOT!
Man ska fortfarande tända upp i huset och man ska INTE bara tända små löjliga fönsterlampor, utan på med belysningen lite här och var på ett naturligt sätt.
Ser det ut som om man är hemma, så är minst halva slaget vunnet. Har man dessutom ett väl synligt larm så har man ökat på procenten ännu mer. Oavsett om det är trådlöst eller ej! Sen börjar det oändliga...
En väl synlig, kanske inte ens inkopplad, siren utomhus är nummer ett. Minst en, helst två, dolda är riktigt bra.
Kul trick borde vara att dra en synlig kabel på grunden som är tydligt uppmärkt med "tele" men som i själva verket går raka vägen till sabotageskyddet på larmet.
Skalskydd ÄR bra, dvs att skydda alla dörrar och öppningsbara fönster. Då kan man sova med sektioner av larmet påslaget om någon galning har rymt från en anstalt i närheten men framförallt så är det bra om larmet går INNAN tjuven kommit in i huset och löst ut en rörelsedetektor.
Om man nu verkligen har en unik HD samling eller en da Vinci på väggen, så hjälper inget larm i världen för då finns det andra metoder de kriminella tar till, typ rån eller hot...
Jag tycker dock fortfarande att trådlöst larm är sämre än trådbundet.
Det har inget med första jack att göra, det fungerar så att larmet "svarar" och sen lägger på snabbt. Genom att ringa larmet går det att fördröja uppringningen några sekunder eftersom vårt telefonsystem håller kvar ett uppringt samtal ett tag.magnusvr skrev:Felfelfelfelfel! som Brasse skulle sagt!;D
I alla fall det trådlösa larmet jag installerar, och jag gissar andra seriösa larm idag, kan avbryta en sådan uppringning OM det sitter i första jacket! Jag vet inte hur det går till, bara att det funkar just för att eleminera en tjuv som håller linan upptagen.
/Magnus
Om du har ett larm där knappsatsen är hopbyggd med centralenheten och centralenheten därför sitter i hallen (inte alltför ovanligt med det larm du säljer, handen på hjärtat), så hinner buset faktiskt lätt med att ringa, bryta sig, in och rycka telekabeln från CE innan larmet gått iväg. Sedan är det bara att drämma till CE med släggan för perfekt arbetsro.
Rör det sig om ett ensligt beläget hus har en siren ingen verkan, då är det bara att klippa den befintliga telefonkabeln direkt.
Jag vill nog fortsätta hävda att alternativa kommunikationsvägar är högst berättigade.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
För att ytterligare förstärka en förvirrad tråd:
- Dra extra tändtrådar till den fasta inomhusbeysningen, exvis en röd och märk den väl i dosorna.
- Installera en multipols 12V kontaktor i elcentralen och anslut tändtrådarna hit. Det behövs lika många poler som säkringar till belysningen
- Låt larmet dra kontaktorn när larmet går.
På så sätt tänds hela huset upp vid larm och skrämmer iväg Pundar-Percy och andra galningar.
Tipset från min larminstallatör.
- Dra extra tändtrådar till den fasta inomhusbeysningen, exvis en röd och märk den väl i dosorna.
- Installera en multipols 12V kontaktor i elcentralen och anslut tändtrådarna hit. Det behövs lika många poler som säkringar till belysningen
- Låt larmet dra kontaktorn när larmet går.
På så sätt tänds hela huset upp vid larm och skrämmer iväg Pundar-Percy och andra galningar.
Tipset från min larminstallatör.
Med vilket intervall kollas givarna av då?magnusvr skrev:
Har tagit en närmare titt på Visonic Powermax/TH5000 och måste säga att ett skalskydd blir ganska dyrt i jämförelse med Power 608. Anta tio fönster/dörrar med en kostnad på 675:- / kontakt vs. 65:- kontakt. Det blir pengar det...
Ytterligare ett inlägg i denna tråd.
Vad gäller skalskydd så tänk på att om ni sätter magnetkontakter vid varje fönster men tjuven plockar bort listerna och lyfter ut glaspaketet (inte helt ovanligt tydligen på treglasfönster) så kan tjuven gå in och ut utan att utlösa larmet. De fönster som vi har som går att vända ut och in så man kan tvätta dem inifrån vet jag faktiskt inte hur man får på glaskrossdetektorer heller. Akustiska hjälper ju inte heller eftersom fönstret inte krossas utan bara lyfts ut.
Har nu lagt en tunn silikonsträng på insidan av glaspaketet så att det inte går att få ut utan att krossa rutorna.
Vad gäller skalskydd så tänk på att om ni sätter magnetkontakter vid varje fönster men tjuven plockar bort listerna och lyfter ut glaspaketet (inte helt ovanligt tydligen på treglasfönster) så kan tjuven gå in och ut utan att utlösa larmet. De fönster som vi har som går att vända ut och in så man kan tvätta dem inifrån vet jag faktiskt inte hur man får på glaskrossdetektorer heller. Akustiska hjälper ju inte heller eftersom fönstret inte krossas utan bara lyfts ut.
Har nu lagt en tunn silikonsträng på insidan av glaspaketet så att det inte går att få ut utan att krossa rutorna.
Det är ju då rörelsedäckarna slår på... ;D
Och gör tjuven detta då skalskyddet endast är på, kommer han att kliva på min hund som inte är att leka med. ;D ;D ;D (Min förra hund tog faktiskt två inbrottstjuvar, eller rättare sagt, tuggade på dom rätt ordentligt!)
Eller så kommer vi att vakna i familjen och då kommer papa med hagelgeväret....
Och gör tjuven detta då skalskyddet endast är på, kommer han att kliva på min hund som inte är att leka med. ;D ;D ;D (Min förra hund tog faktiskt två inbrottstjuvar, eller rättare sagt, tuggade på dom rätt ordentligt!)
Eller så kommer vi att vakna i familjen och då kommer papa med hagelgeväret....
Elitfönster limmar sina glaspaket i ramen så att de inte bara går att lyfta ut som man kunde förr. Samtidigt måste man kunna byta en trasig ruta så det undrar jag hur man gör då, någon som vet?Claes skrev:Ytterligare ett inlägg i denna tråd.
Vad gäller skalskydd så tänk på att om ni sätter magnetkontakter vid varje fönster men tjuven plockar bort listerna och lyfter ut glaspaketet (inte helt ovanligt tydligen på treglasfönster) så kan tjuven gå in och ut utan att utlösa larmet. De fönster som vi har som går att vända ut och in så man kan tvätta dem inifrån vet jag faktiskt inte hur man får på glaskrossdetektorer heller. Akustiska hjälper ju inte heller eftersom fönstret inte krossas utan bara lyfts ut.
Har nu lagt en tunn silikonsträng på insidan av glaspaketet så att det inte går att få ut utan att krossa rutorna.
;D ;DErbjudande till alla på detta forum ;D ;D
Med risk för att bli lynchad av konkurrenter och kollegor inom branschen så har ni här ett kalas erbjudande.....
Eftersom ingen på detta forum verkar speciellt intresserade av att anlita en larmsinstallatör,utan endast vill ha tag i bra-billiga larm,så kan jag fixa detta åt er.
Jag kan vidarebefodra alla märken,alla centraler(dock ej Clas Ohlson eller ELFA) till riktigt bra priser,då jag dagligen arbetar med ett 10-tal larmleverantörer.
Jag är medveten om att man inte får göra reklam eller idka försäljning på detta forum,men i detta fallet pratar vi rena netto affärer,alltså inget påslag...
Hellre att ni köper "Proffslarm" till bra priser än att försöka snåla och bli blåsta på kuppen.
Hoppas inte MrMagic & co tar illa upp,jag vill bara hjälpa våra forum vänner!!
Med risk för att bli lynchad av konkurrenter och kollegor inom branschen så har ni här ett kalas erbjudande.....
Eftersom ingen på detta forum verkar speciellt intresserade av att anlita en larmsinstallatör,utan endast vill ha tag i bra-billiga larm,så kan jag fixa detta åt er.
Jag kan vidarebefodra alla märken,alla centraler(dock ej Clas Ohlson eller ELFA) till riktigt bra priser,då jag dagligen arbetar med ett 10-tal larmleverantörer.
Jag är medveten om att man inte får göra reklam eller idka försäljning på detta forum,men i detta fallet pratar vi rena netto affärer,alltså inget påslag...
Hellre att ni köper "Proffslarm" till bra priser än att försöka snåla och bli blåsta på kuppen.
Hoppas inte MrMagic & co tar illa upp,jag vill bara hjälpa våra forum vänner!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Lång näsa! 
Har beställt proffslarm och installation från IPS Alarm i Göteborg. Tror att det var ett Bosch-system.
Installerar kablage och skalskyddet själv med utrustning från samma firma (50 st dolda fönsterkarmskontakter. Det tjänar jag 30.000:- på.
Har beställt proffslarm och installation från IPS Alarm i Göteborg. Tror att det var ett Bosch-system.
Installerar kablage och skalskyddet själv med utrustning från samma firma (50 st dolda fönsterkarmskontakter. Det tjänar jag 30.000:- på.
Jag köpte ett kinderägg till lunch och till min glädje så innehöll det ett komplett trådbundet villalarm!fredstu skrev:;D ;DErbjudande till alla på detta forum ;D ;D
Med risk för att bli lynchad av konkurrenter och kollegor inom branschen så har ni här ett kalas erbjudande.....
Eftersom ingen på detta forum verkar speciellt intresserade av att anlita en larmsinstallatör,utan endast vill ha tag i bra-billiga larm,så kan jag fixa detta åt er.
Jag kan vidarebefodra alla märken,alla centraler(dock ej Clas Ohlson eller ELFA) till riktigt bra priser,då jag dagligen arbetar med ett 10-tal larmleverantörer.
Jag är medveten om att man inte får göra reklam eller idka försäljning på detta forum,men i detta fallet pratar vi rena netto affärer,alltså inget påslag...
Hellre att ni köper "Proffslarm" till bra priser än att försöka snåla och bli blåsta på kuppen.
Hoppas inte MrMagic & co tar illa upp,jag vill bara hjälpa våra forum vänner!!