Hej!
Mina föräldrar har ett äldre hus med vattenburen golvvärme (bergvärme) uppdelat på två shunt + fördelarör med totalt 5 slingor. Dom har lite problem med att vissa rum på övervåningen typ sovrum, blir för varma om allt styrs med samma temperatur bara efter kurvan i bergvärmepumpen. Det sitter vred på returen så gott jag kan se.
Visst kan man sätta termostat på en alternativt alla av slingorna med trådlösa rumsgivare? Är det en god idé? Någon som har tips om produkt eller fingervisning om kostnad.
Hälsningar
Björn
Mina föräldrar har ett äldre hus med vattenburen golvvärme (bergvärme) uppdelat på två shunt + fördelarör med totalt 5 slingor. Dom har lite problem med att vissa rum på övervåningen typ sovrum, blir för varma om allt styrs med samma temperatur bara efter kurvan i bergvärmepumpen. Det sitter vred på returen så gott jag kan se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kan man sätta termostat på en alternativt alla av slingorna med trådlösa rumsgivare? Är det en god idé? Någon som har tips om produkt eller fingervisning om kostnad.
Hälsningar
Björn
Bättre att dels höja flödet lite i de "svala" slingorna samt minska flödet i de "varma" slingorna.
Eventuellt även justering av kurvlutning samt parallellförskjutning.
Men som svar på din huvudfråga, ja det går att sätta trådlösa termostater på en/flera slingor.
Eventuellt även justering av kurvlutning samt parallellförskjutning.
Men som svar på din huvudfråga, ja det går att sätta trådlösa termostater på en/flera slingor.
De "vred" som sitter på returen är ju avsedda för justering av flödet så det enklaste är ju att stänga ventilerna något för de rum man vill ha lägre temperatur i och låta de flesta andra vara fullt öppna, man får prova sig fram.B bjorn_s skrev:Hej!
[bild] [bild]
Hälsningar
Björn
För termostatreglering måste man byta ut vreden mot elektriska ställdon som sedan behöver styras från en termostat, trådbunden eller trådlös och det är inte så enkelt.
Man ska INTE ha termostater på alla slingor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Termostat för att styra elektrisk kamrörsradiator
Värme allmänt -
Varför får jag bara varmvatten när jag vrider på termostaten
Badrum -
Bästa smarta termostaten för elvärmegolv i badrum?
Villalarm & Hemautomation -
Verktyg för termostatblandare
Badrum -
Varför har en kapillärrörstermostat både ett vred och en givare
Värme allmänt