279 läst ·
5 svar
279 läst
5 svar
Totalentreprenad Södra Stockholmm
Tjena!
Vi ska utföra en totalrenovering av ett radhus och har några inbokade platsbesök, men tänkte ställa frågan här också. Någon som har erfarenhet av en entreprenad som med goda resultat renoverat deras kåk?
Vi ska göra 2 badrum, riva och montera nytt kök och därmed också se över vvsen, dra om elen i hela huset, avväxla en bärande vägg, byta fönster, och göra en ytskiktsrenovering på samtliga ytor.
Tacksam för tips!
Vi ska utföra en totalrenovering av ett radhus och har några inbokade platsbesök, men tänkte ställa frågan här också. Någon som har erfarenhet av en entreprenad som med goda resultat renoverat deras kåk?
Vi ska göra 2 badrum, riva och montera nytt kök och därmed också se över vvsen, dra om elen i hela huset, avväxla en bärande vägg, byta fönster, och göra en ytskiktsrenovering på samtliga ytor.
Tacksam för tips!
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Det är nog rätt stor risk att du kommer att får "erbjudanden" från firmor som egentligen inte sysslar med bygg. Det finns många rena säljbolag (tänk nivå telefonförsäljare som tagit ett steg snett uppåt). De sysslar endast med försäljning. Sedan när de fått dig att skriva på, så hyr de in absolut billigaste möjliga hantverkare, det kan bli en plattsättare som fram till förra veckan var lantarbetare i typ Bulgarien, som aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats, eller någon som just muckat från fängelse.
Jag tror man skall undvika den typen av firmor. Hitta ex. en riktig plattsättarfirma med egna hantverkare som får göra badrummen, de flesta av dessa tar in underentreprenörer för el och VVS (då ofta seriösa kompetenta el o VVS firmor som de är vana att samarbeta med). Låt dem göra vad som behövs i kök och övriga huset för el och VVS. Ta in separata firmor för ytskikt och köksbyggnad (eller gör köket själv, det är lätt).
Och ta in äkta referenser, referenser på nätsidor som Reco osv. är ofta falska. Fråga kolleger, grannar, släktingar osv. Ta inte in byggare som du får tag på på förmedlingssidor som Brabyggare , Offerta osv. INGEN riktight bra hantverkare vill vara där. Där finns en del OK firmor men väldigt mycket skräp.
På det sättet blir det visserligten ingen totalentreprenad. Vill du absolut ha det, så hitta en riktig byggfirma med egna hantverkare som framförallt gör väggen, och kommer att ta in UE för plattsättning, el o VVS. Fördelen med en riktig byggfirma är att de kommer inte att vilja samarbeta med skräpfirmor.
Jag tror man skall undvika den typen av firmor. Hitta ex. en riktig plattsättarfirma med egna hantverkare som får göra badrummen, de flesta av dessa tar in underentreprenörer för el och VVS (då ofta seriösa kompetenta el o VVS firmor som de är vana att samarbeta med). Låt dem göra vad som behövs i kök och övriga huset för el och VVS. Ta in separata firmor för ytskikt och köksbyggnad (eller gör köket själv, det är lätt).
Och ta in äkta referenser, referenser på nätsidor som Reco osv. är ofta falska. Fråga kolleger, grannar, släktingar osv. Ta inte in byggare som du får tag på på förmedlingssidor som Brabyggare , Offerta osv. INGEN riktight bra hantverkare vill vara där. Där finns en del OK firmor men väldigt mycket skräp.
På det sättet blir det visserligten ingen totalentreprenad. Vill du absolut ha det, så hitta en riktig byggfirma med egna hantverkare som framförallt gör väggen, och kommer att ta in UE för plattsättning, el o VVS. Fördelen med en riktig byggfirma är att de kommer inte att vilja samarbeta med skräpfirmor.
Tjena!H hempularen skrev:Det är nog rätt stor risk att du kommer att får "erbjudanden" från firmor som egentligen inte sysslar med bygg. Det finns många rena säljbolag (tänk nivå telefonförsäljare som tagit ett steg snett uppåt). De sysslar endast med försäljning. Sedan när de fått dig att skriva på, så hyr de in absolut billigaste möjliga hantverkare, det kan bli en plattsättare som fram till förra veckan var lantarbetare i typ Bulgarien, som aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats, eller någon som just muckat från fängelse.
Precis det du säger som jag vill undvika, och därför jag la upp denna fråga här.
Jag har kontakt med 2 lokala firmor som ska komma för offertdialog, där jag säkerställt att det är befintlig anställd personal som utför arbetet, dessutom är det personer som jag möter på lokala ICA, känns bra.
Otroligt många som hört av sig när jag ställt frågan i lokala facebook-gruppen, men många som tydligt är oseriösa med "underleverantörer".
Jag resonerar som du tänker, att antingen får jag in en ordentlig firma som faktiskt kan hantera hela projektet, eller så kör jag olika firmor för dom olika delarna som behöver göras. Jag förstår att en totalentreprenad med egna anställda antagligen kostar lite mer, men det blir också mindre logistik.
Tack för svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Guldläget är ju om du får tag på en som är bra "på riktigt". Då bör man ta det på löpande räkning (men med en prisuppskattning som tak). De riktigt bra hantverkarna vågar man ta på löpande. De vill göra ett bra jobb, och de gör ett bra jobb minst lika snabbt och enkelt som det skulle ta att fuska. Deras rykte är värt mycket mer än de kan blåsa dig på, och de har ingen anledning att maska sig till fler timmar, blir bara problem att hinna med nästa kund då.
Haken är att dessa firmor ofta har en kö på 6 - 18 månader innan de har tid.
Exakt så, jag har snackat med en av firmorna som har en del kö, men som också har ett otroligt bra rykte i området. Den andra firman är lite mer anonym, och jobbar mer emot BRFer och liknande i vanliga fall, dom har en god omsättning på 10-20 millar och ägaren är boende ca 100 meter ifrån huset som ska renoveras. Dom var tillgängliga att dra igång med mycket av arbetet direkt, vilket gör mig lite mer orolig.H hempularen skrev:Guldläget är ju om du får tag på en som är bra "på riktigt". Då bör man ta det på löpande räkning (men med en prisuppskattning som tak). De riktigt bra hantverkarna vågar man ta på löpande. De vill göra ett bra jobb, och de gör ett bra jobb minst lika snabbt och enkelt som det skulle ta att fuska. Deras rykte är värt mycket mer än de kan blåsa dig på, och de har ingen anledning att maska sig till fler timmar, blir bara problem att hinna med nästa kund då.
Hej
ang södra stan bygg firma
sökte först populäraste byggfirmorna på REKO sajt för
de som har höga betyg från många -
flera firmor har lång tid för mindre jobb.
Generellt -
om du har tur, går det att hitta bra firmor på REKO,
med omdömen. Fann en, de hade pärm med
referensbilder och bra priser då de som jobbade
inte kom från Sverige. Osäkert hur stort ditt jobb är
,detta är tips för mindre jobb hus.
Säker vattenfirmor för VA i badrum - det har dom inte.
ang södra stan bygg firma
sökte först populäraste byggfirmorna på REKO sajt för
de som har höga betyg från många -
flera firmor har lång tid för mindre jobb.
Generellt -
om du har tur, går det att hitta bra firmor på REKO,
med omdömen. Fann en, de hade pärm med
referensbilder och bra priser då de som jobbade
inte kom från Sverige. Osäkert hur stort ditt jobb är
,detta är tips för mindre jobb hus.
Säker vattenfirmor för VA i badrum - det har dom inte.
Klicka här för att svara