Nu får ni hjälpa mig  :-[

Tjejen och jag ska flytta till villa från lägenhet.. nu till frågan.
Vad är det för "basic" redskap man behöver till sin trädgård?

VI HAR FÅTT:
Gräsklippare

VI BEHÖVER:
???

Hjälp  :-[

Kim  ;)

Till att börja med så klarar ni er bra med en skottkärra, kratta, sop, spade, snöskyffel, vattenslang. I framtiden kanske ni vill skaffa snöslunga häcktrimmer potatisgrävare mm Men ni klarar er länge på det jag nämnde först så länge ni inte ska ha potatisland jordgubbar eller annat jox på tomten. :)

Lägg på en elektrisk trimmer eller en häcksax så att ni kan klippa kanter och på de platser klipparen inte kommer åt

bra bra.. jag skriver upp och handlar.
var hittar man allt då?

man vill ju ha bästa pris ;) och sen så vill man inte ha sämsta kvalité, klart man får väga kvalité mot pris. en sak som är billig men håller i 5 år är kanske bättre att handla istället för samma sak i märke, superdyrt och håller lika länge...

Kim

Clas i sjön är en bra start.
Köp de med mittimellanpris så får dy hyfsade grejor till hyfsade priser.

Skottkärra rekommenderar jag en med metalstomme. De är lättare än de med trästomme

För handverktyg såsom spadar, krattor, sekatörer o.s.v. kan jag rekommendera Fiskars. De är de enda jag inte har lyckats bryta sönder eller på annat sätt förstöra på första säsången. Att man kan bända loss sten med en planteringsspade tycker jag är rätt imponerande :D

Elektrisk trimmer är det redskap vi använt minst men det är kanske bara vi. Vet att många andra gillar dessa.

Det fanns f.ö. en bra tråd om detta tidigare i år. Där hittar du en massa bra tips på bra-att-ha-saker i trädgården.

/Ola

Fiskars prylar är kanon! Glöm inte sekatören och en lagom avancerad grensax...

P
Men absolut viktigast måste vara ett rejält spett...... ;)

Personligen skulle jag inte klara mig utan grepen.

Bor i marklägenhet idag men ska flytta till hus och det jag behöver idag är

vattenslang med spridare till
gräsklippare
trimmer
häcksax
sekatör
småspadar
krattor
sopkvast
hinkar
lövkorg
svarta sopsäckar
utomhuselkablar

dvs vi kommer inte att behöva nyköpa så mycket till huset och det känns skönt

Varför inte flytta in och se vad du faktiskt behöver, och sedan köpa det när behov uppstår?

Jag vet inte hur det är för er, men när vi nu flyttar in i hus (bygger nytt) finns det en hel del saker att lägga pengarna på, så några inköp baserade på vad andra tycker, eller efter vilka behov folk har mest i allmänhet, skulle jag inte följa.

Annars kan det bli en riktigt lång inköpslista... :)

Jag håller med sennen. Har efterhand skaffat mig det jag behöver och inte har jag haft behov av tex en trimmer (som många anser ligga mycket högt på listan); däremot flera sorters spadar - inte minst "damspaden" som jag helst jobbar med - och en grep kan jag definitivt inte leva utan.

Simma lugnt och köp när behovet är påkallat. Ett råd som ändå kan hålla är att köpa arbetsredskap av riktigt hög kvalitet och att alltid ta in dessa i förråd/garage el dyl för natten. Då håller de en livstid. Rejäl och tydlig märkning är heller inte dumt eftersom bra grejor har en förmåga att få fötter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.