Jag har borrad brunn i trädgården som har en fast rör installerad/borrad ner genom marken. Problemet att detta rör inte har backventil och jag måste fylla på vatten i rören vid varje tillfälle.

Fråga: Kan jag installera backventil uppe på pumpen så att vattnet inte försvinner i systemet när man stänger av pumpen?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...FjzJiCeC-HRMaNDzTmM8ZpUAugkwRRFhoCd9IQAvD_BwE

Så länge du inte pumpar tomt i brunnen, så fungerar det bra.

• Gilla
makeover
  • Laddar…
Men om jag monterar backventilen högst upp på slangen, vid pumpen, kommer vattnet att rinna tillbaka ner i röret när pumpen stängs av? Då måste jag fylla på med vattnen inför varje användning.

• Diagram som visar en pump kopplad till ett sugrör/brunn med en backventil markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej

Vad är det för sorts pump som är monterad?
En del är självsugande så länge pumphuset är vattenfyllt. Så det kan räcka om du monterar backventilen mellan pumpens inlopp och röret i brunnen.

Bästa svaret

Efter att ha läst bruksanvisningen så verkar det räcka att fylla pumphuset med vatten. En backventil är ju även bara en rekommendation, så jag gissar att pumpen är självsugande.

Backventilen har ju ett lågt pris, så köp en och prova. Hanterar du den försiktigt så går det säkert att lämna tillbaka den på öppet köp om du fortfarande behöver fylla på vatten vid varje tillfälle pumpen ska användas.

• Gilla
makeover
  • Laddar…
makeover makeover skrev:
Men om jag monterar backventilen högst upp på slangen, vid pumpen, kommer vattnet att rinna tillbaka ner i röret när pumpen stängs av? Då måste jag fylla på med vattnen inför varje användning.
Så länge det inte kan komma in luft längst ner i slangen, så kommer den att förbli fylld. Endast om det blir en fri ände ( = vattenytan i brunnen blir lägre än slangänden ), så kommer vattnet i slangen att rinna ur. Prova med att sätta fingret på ett vattenfyllt sugrör, så ser du principen.

• Gilla
makeover
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.