257 läst ·
13 svar
257 läst
13 svar
Val av trädgårdspump
Jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig i valet av pump.
Jag har idag en gammal EMS Maxi Jet 50, som drar 1Kw.
Får bra tryck till två vattenspridare som matas av separata slangar.
Den ena slangen är 3/4 30m och den andra är pem32 40m + 20m 3/4.
Rörspetsen sitter på 4,5m djup och det är 5m upp till högsta punkten där jag har vattenspridare.
Jag skulle initialt vilja koppla två spridare i serie på varje slang genom att koppla på ytterligare 10m slang.
Spridarna är gardena och av typen "Premium impuls-, sektor- och cirkelspridare", "AquaZoom L" och "AquaZoom compact".
Jag funderar även på att gräva ner automatbevattning då jag har pem32 liggande, men får se hur det blir med det.
Skulle någon av följande två pumpar kunna fungera eller är jag ute på fel spår?
FUTURE-JETm 2A-ST
https://www.amazon.se/dp/B0DGY1ZDW2
FCRm 100/5
https://www.amazon.se/dp/B0DFHMPZ9X
Rörspetsen sitter på 4,5m djup och det är 5m upp till högsta punkten där jag har vattenspridare.
Jag skulle initialt vilja koppla två spridare i serie på varje slang genom att koppla på ytterligare 10m slang.
Spridarna är gardena och av typen "Premium impuls-, sektor- och cirkelspridare", "AquaZoom L" och "AquaZoom compact".
Jag funderar även på att gräva ner automatbevattning då jag har pem32 liggande, men får se hur det blir med det.
FUTURE-JETm 2A-ST
https://www.amazon.se/dp/B0DGY1ZDW2
FCRm 100/5
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Tolkar jag dig rätt att du vill initialt kunna köra 4st spridare? En spridare drar ca 20l/min om du ska få vettigt tryck.S sblixten skrev:Jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig i valet av pump.
FUTURE-JETm 2A-ST
[länk]
FCRm 100/5
[länk]
Vilken pump som är rätt beror på vilket flöde/tillrinning du har i din rörspets. Har du tillgång till 3-fas uttag eller bara vanlig 1-fas ?
Ja, det stämmer. Jag skulle vilja köra 4 spridare.M mortimer skrev:
Jag har tillgång till 3-fas, men vill helst ha en 1-fas pump p.g.a. om en fas/säkring går.
Kanske det är fel tänkt.....vad är fördelen med 3-fas?
Bägge de pumpar jag länkar till klarar över 80l/min.
Det jag inte har koll på är hur jag beräknar minskat flöde/tryckfall på slangen?
Jag har ingen aning om kapaciteten för min rörspets. Med nuvarande pump har det aldrig varit några problem och jag vet inte hur jag ska ta reda på det utan tillgång till en större pump?
Jag hittade några tabeller och enligt dem skulle tryckfall bli 0,7 respektive 1,2.
Om jag då lägger till 1,0 för lyfthöjd så får jag ett tryckfall som sämst på 2,2 bar.
Då ger den första pumpen 90 liter och den andra 110 liter.
Känner mig väldigt osäker på om mina beräkningar är korrekta?
Edit: Inser att jag glömde de extra 10 meterna, så jag får lägga på 0,2 bar och då blir flödet 80 respektive 106 liter om mina beräkningar är korrekta?
Om jag då lägger till 1,0 för lyfthöjd så får jag ett tryckfall som sämst på 2,2 bar.
Då ger den första pumpen 90 liter och den andra 110 liter.
Känner mig väldigt osäker på om mina beräkningar är korrekta?
Edit: Inser att jag glömde de extra 10 meterna, så jag får lägga på 0,2 bar och då blir flödet 80 respektive 106 liter om mina beräkningar är korrekta?
Gör som jag gjorde i den stora Rörspetstråden och hyr en bensindriven pump så vet du flödet i din spets sen. Tror jag betalade typ 250kr för en dag inkl. slangS sblixten skrev:Ja, det stämmer. Jag skulle vilja köra 4 spridare.
Jag har tillgång till 3-fas, men vill helst ha en 1-fas pump p.g.a. om en fas/säkring går.
Kanske det är fel tänkt.....vad är fördelen med 3-fas?
Bägge de pumpar jag länkar till klarar över 80l/min.
Det jag inte har koll på är hur jag beräknar minskat flöde/tryckfall på slangen?
Jag har ingen aning om kapaciteten för min rörspets. Med nuvarande pump har det aldrig varit några problem och jag vet inte hur jag ska ta reda på det utan tillgång till en större pump?
Inser att det blir lite bökigt att få tag i en bensindriven pump och kopplingar.
Låt säga att jag beställer FCRm 100/5.
Vad händer då om rörspetsen ger mindre än vad pumpen klarar....kan jag inte köra pumpen då?
Låt säga att jag beställer FCRm 100/5.
Vad händer då om rörspetsen ger mindre än vad pumpen klarar....kan jag inte köra pumpen då?
Japp, instämmer med dig. Den 4stegs Pedrollo pumpen jag har går betydligt tystare än de vanliga jetpumparna som ofta sitter på pumpautomaterna.M Mardigan skrev:
sbblixteb: går troligen bra med en något för stor men risk att du/den kommer suga onödigt mycket luft.
Rörspetsen gissar jag är vanliga 1m i botten på ca 1,25" och har du då bara delae av dina ca5m i vattenförande lager så har du ju inte så mycket "vattenmagasin" i röret.
Det händer inget mer än att pumpen kommer att ge så stort flöde som spetsen kan leverera.S sblixten skrev:
Med en extremt överdimensionerad pump så skulle ett lågt flöde leda till att vattnet ökar i temperatur över pumpen på grund av förluster. Men det skulle inte bli mätbart för dig.
Vill man öka flödet så kan man parallellkoppla flera spetsar eller pemsilar.
Hur långt ifrån varandra bör rörspetsarna vara om jag väljer att komplettera med en till?M Mardigan skrev:Det händer inget mer än att pumpen kommer att ge så stort flöde som spetsen kan leverera.
Med en extremt överdimensionerad pump så skulle ett lågt flöde leda till att vattnet ökar i temperatur över pumpen på grund av förluster. Men det skulle inte bli mätbart för dig.
Vill man öka flödet så kan man parallellkoppla flera spetsar eller pemsilar.
Jag håller inte med om bara en halvmeter mellan.
När man suger ur vattnet ur marken så sjunker grundvattennivån lokalt och tillfälligt vid silen, därför bör man enligt mig ha minst två meter mellan sugpunkterna.
Jag har 3-5m mellan om jag sätter flera silar.
När man suger ur vattnet ur marken så sjunker grundvattennivån lokalt och tillfälligt vid silen, därför bör man enligt mig ha minst två meter mellan sugpunkterna.
Jag har 3-5m mellan om jag sätter flera silar.
Sätter du silarna tätt utan någon duk så suger du upp en bälj med tiden och kommer då suga klarar och renare vatten med tiden. Sen är det lättare att koppla ihop flera spetsar med en(1) sugledning om spetsarna är nära varandra, då behöver man minimalt med slang/kopplingar mellan de. Vill du bygga/sätta något runt spetsarna som t.ex brunnsring är det bättre att ha 1st än flera spridda runt på hela gräsmattan. Ja, grundvattennivån sjunker momentant men inget som kommer märkas från det lilla man förhållandevis tar ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden