64 061 läst ·
252 svar
64k läst
252 svar
Trädgårdsavfall vid vår tomtgräns gav oss parkslide
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fantastiskt bra, klokt, välskrivet och kunnigt svar! Tack min vän!anders07 skrev:
Det kommer en hel del trådar här från nya husägare som vill få medhåll i olika ärenden, som då t.ex. Parkslide, dolda fel eller andra "problem" ett fastighetsägande kan medföra som kanske inte den nya ägaren hade räknat med.
I dessa trådar brukar det inte finnas så mycket substans eller riktiga problem och när svaren inte går i trådskaparens tänkta riktning blir det sen bara värre och värre med skadeglada och veta-sig-påare som skriker högre och högre...
(inte specifikt något emot de som svarat här, utan i allmänhet här på forumet)
Men, till frågan, grannen får dumpa vad han vill, var han vill på sin tomt så länge det inte blir en oangelägenhet och dit hör inte trädgårdsavfall (så länge det inte stinker i alla fall).
Att sprida parkslide (medvetet eller omedvetet) är heller inte något fel så länge grannen inte slänger över avfall på er tomt.
Att parkslide orsakar skador är extremt ovanligt, om det ens har hänt i Sverige överhuvudtaget.
Att det skulle minska värdet eller göra det svårt att sälja är ju svårt att avgöra innan ni faktiskt säljer men det är ett "ogräs" som vilket annat och även Kirskål kan vara sådant som en potentiell köpare kan reagera negativt på. Men, som sagt, omöjligt att säga men väldigt tveksamt.
Så, för att summera, du kan inte kräva något från grannen och jag personligen skulle bara rycka upp skotten av parksliden (det gör jag) och inte kasta pengarna i sjön och förgifta marken (den kommer tillbaka ändå).
Intressant! Får lyssna med kommunen! Tack min vän!D Daniel 109 skrev:Nja, riktigt så är det inte.
Jag vet ett fall där en villaägare dumpade trädgårdsavfall över gränsen, sedan såldes fastigheten och den nya ägaren klagade på skräpet hos kommunen. Varpå fastighetsägaren som fått högen blev ålagd att städa bort den. Den drabbade fastigheten var inte en bostadsfastighet i det fallet. Här tycks det vara motsvarande situation.
Men då kunde väl grannen va schysst så att vi delar vi på kostnaden för bekämpningen av parksliden?D Daniel 109 skrev:Du tror alltså att trädgårdsavfall har dumpats från din fastighet, men vill tvinga grannen att ta hand om det. Det kan visserligen funka, jag vet att just det har hänt. Men det känns inte särskilt schysst att göra så.
När det gäler glyfosat så är det otillåtet att använda i trädgårdar oavsett vem man är.
Gubben innan här var inte speciellt schysst mot någon. Ingen granne gillade honom o han har blåst oss enormt med jättekostnader som följd...D Daniel 109 skrev:Du tror alltså att trädgårdsavfall har dumpats från din fastighet, men vill tvinga grannen att ta hand om det. Det kan visserligen funka, jag vet att just det har hänt. Men det känns inte särskilt schysst att göra så.
När det gäler glyfosat så är det otillåtet att använda i trädgårdar oavsett vem man är.
Jag har fått (mha "licenskillen") dispens för glykosatbehandling i 3 år på min fastighet av GBG kommun. Under vilkor att han gör det såklart. Kostade 5.000 kr.
Jag ser det inte som att hen vägrar.U Ulf2121 skrev:
Du skrev i första inlägget att grannen gav er tillåtelse att ta er an parksliden på hens sida av fastigheten också om ni vill. Ni får gå in på grannens fastighet och ta bort oönskad växtlighet. Det är inte många grannar som tillåter det (tänker på alla trådar som skapats om träd och annan växtlighet nära fastighetsgränser).
M MetteKson skrev:Du skrev i första inlägget att grannen gav er tillstånd att ta er an parksliden på hens sida av fastigheten också. Jag ser det inte som att hen vägrar. Ni får gå in på grannens fastighet och ta bort oönskad växtlighet. Det är inte många grannar som tillåter det (tänker på alla trådar som skapats om träd och annan växtlighet nära fastighetsgränser).
M MetteKson skrev:Du skrev i första inlägget att grannen gav er tillstånd att ta er an parksliden på hens sida av fastigheten också. Jag ser det inte som att hen vägrar. Ni får gå in på grannens fastighet och ta bort oönskad växtlighet. Det är inte många grannar som tillåter det (tänker på alla trådar som skapats om träd och annan växtlighet nära fastighetsgränser).
Frågeställningen gällde trädgårdsavfallet. Vad gäller?M MetteKson skrev:Du skrev i första inlägget att grannen gav er tillstånd att ta er an parksliden på hens sida av fastigheten också. Jag ser det inte som att hen vägrar. Ni får gå in på grannens fastighet och ta bort oönskad växtlighet. Det är inte många grannar som tillåter det (tänker på alla trådar som skapats om träd och annan växtlighet nära
PS är bara en bonus ifall det fötsvinner oxå. 2 andra grannar som ps spritt sog till tomtgränsen är vansinniga o tycker slla botde ställa upp för varandra. Vi har inte råd att ta hans själva... Kolla upp priserna...
I miljöbalken finns en reglering mot nedskräpning på platser dit allmänheten har insyn. Till det räknas typiskt sett tomter. I nedskräpning ingår trädgårdsavfall.U Ulf2121 skrev:
Det är kommunens miljönämnd som företräder det allmänna intresset här och efter anmälan tar ställning till om det krävs ett föreläggande mot en person att städa upp eller inte. Man kan få föreläggande att städa upp utanför sin fastighet, miljöbalkens möjligheter till ingripande begränsas inte av fastighetsgränser eller ägande på det sättet. Så i värsta fall kan du åläggas av kommunen att städa upp på grannens tomt om kommunen tycker du har ett ansvar för skräpet. Troligare är dock att grannen får förelägganden. Mest troligt av allt är att kommunen inte vill agera mot en kompostlik hög hos grannen.
Stämmer nästan på pricken! Det är en superrik stormarksägare som styckar av tomt efter tomt. Men vid oss är det inget bra läge. Sen ligger en komunal skolas lekplsts 10 meter ifrån eländet oxå...D Daniel 109 skrev:Nja, riktigt så är det inte.
Jag vet ett fall där en villaägare dumpade trädgårdsavfall över gränsen, sedan såldes fastigheten och den nya ägaren klagade på skräpet hos kommunen. Varpå fastighetsägaren som fått högen blev ålagd att städa bort den. Den drabbade fastigheten var inte en bostadsfastighet i det fallet. Här tycks det vara motsvarande situation.
Praktexempel på ett bra svar - tack!Claes Sörmland skrev:
I miljöbalken finns en reglering mot nedskräpning på platser dit allmänheten har insyn. Till det räknas typiskt sett tomter. I nedskräpning ingår trädgårdsavfall.
Det är kommunens miljönämnd som företräder det allmänna intresset här och efter anmälan tar ställning till om det krävs ett föreläggande mot en person att städa upp eller inte. Man kan få föreläggande att städa upp utanför sin fastighet, miljöbalkens möjligheter till ingripande begränsas inte av fastighetsgränser eller ägande på det sättet. Så i värsta fall kan du åläggas av kommunen att städa upp på grannens tomt om kommunen tycker du har ett ansvar för skräpet. Troligare är dock att grannen får förelägganden. Mest troligt av allt är att kommunen inte vill agera mot en kompostlik hög hos grannen.
”Trädgårdsavfall” multnar som all annan kompost till slut. När det blivit jord borde det räknas som markhöjning och det krävs väl marklov om det är mer än en halvmeter. Knappast för en vanlig hög med kompostjord, men här verkar det ju vara klart mer. Kanske en väg att gå.
För att få en markhöjning på 50 cm krävs det väldigt mycket trädgårdsavfall och frågan är om det dessutom räknas som markhöjning om det är en hög med jord. Ägaren kan också lätt flytta jorden och börja en ny hög som kan bli rejält stor.
Du tänker alltså anmäla grannen för skräp som dumpats från din fastighet? Det då möjligen kan få ut av det är att ris flyttas, parksliden är inte skräp.
Kan kommunen verkligen ge dispans för användande av glyfosat? Det låter konstigt i mina öron.
Grannen är alltså inte en tomt som du skev tidigare utan en skogsfastighet eller liknande. Det sätter det ju i ett lite annat perspektiv. Då gissar jag att det är rätt uppenbart var skiten kommer ifrån.
Sluta att bråka med ägaren till grannfastigheten och ta tag i problemet i stället.
Kan kommunen verkligen ge dispans för användande av glyfosat? Det låter konstigt i mina öron.
Grannen är alltså inte en tomt som du skev tidigare utan en skogsfastighet eller liknande. Det sätter det ju i ett lite annat perspektiv. Då gissar jag att det är rätt uppenbart var skiten kommer ifrån.
Sluta att bråka med ägaren till grannfastigheten och ta tag i problemet i stället.
Nu var ju frågan inte här "över" gränsen, utan vid gränsen, vilket jag tolkar som att grannen håller avfall/skräp på sin sida om tomtgränsen. Jag skrev ju också precis det tycker jag, samt att det inte är ok att gå över gränsen...D Daniel 109 skrev:Nja, riktigt så är det inte.
Jag vet ett fall där en villaägare dumpade trädgårdsavfall över gränsen, sedan såldes fastigheten och den nya ägaren klagade på skräpet hos kommunen. Varpå fastighetsägaren som fått högen blev ålagd att städa bort den. Den drabbade fastigheten var inte en bostadsfastighet i det fallet. Här tycks det vara motsvarande situation.
Som jag tolkade TS är det skräp som är dumpat på grann fastigheten från TS tomt.anders07 skrev: