Vi har en mängd olika träd på vår skogstomt utanför Västervik.
Läser man kostnad att ta ner ett träd, skulle det bli ganska dyrt, pga mängden träd.

Finns det möjlighet att antingen få betalt för träden eller kanske man kan kontakta ett lokalt sågverk och få virke av det.

Hur gör man normalt sett i en sådan situation, när det är mer än bara ett träd på tomten.

Kollar med grannar som eldar ved om de vill ha allt mot att de sågar med träden.

Att få stammarna uppsågade går säkert. Men sågverket vill så klart ha betalat för jobbet, så nedtagningen och transporten lär du få ordna.

Claes Sörmland
Jag tror också på granne som eldar och har lite skogsvana. Byta ved mot fällning. Så fort företag ska blandas in finns ingen ekonomi i det och du får betala.

Om ingen sådan granne finns? Ja då får man betala nån för besväret.

J
Att låta någon okänd fälla träd på ens mark kan vara lurigt ansvarsmässigt..

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad är det för konkreta fall där det har blivit problem som du tänker på?

J
Det fulla ansvaret för trädfällning ligger på markägaren. Detta innebär att om du själv eller någon du anlitar fäller ett träd som orsakar skada på grannens egendom, på en förbipasserande bil eller på elledningar, eller om personen som fäller skadar sig är du ansvarig för både skador och eventuella skadestånd. I Sverige gäller skadeståndslagen och fastighetsägare har ett strikt ansvar att vidta alla rimliga åtgärder för att undvika olyckor.
Så att låta okända fälla träd är inte det första jag skulle överlåta på mina marker..

Vi har låtit fälla och fått det sålt som brännvirke. Runt nio träd hamnade i stockhögen och det gick runt. Vi hade möjligheten att lägga all grot på skigsbolagets grothög vilket inte alla har så räkna med ris och sådant som inte går till brännvirke.
Allt fälldes vitt av firman med försäkring och som körde bort groten med traktor. Hade vi lagt alla stammar på högen had vi t o m gått med vinst men bl a en ek gick till en såg inom familjen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar fälla och reda upp sånt där om jag får virket och veden för besväret. Men det är i Finland där vi inte har något krav på motorsågskörkort och försäkringar för vedhuggning.
Jag gör det endast inom bekvämt traktoravstånd hemifrån. När jag fäller där det är trångt använder jag skogsvinschen på traktorn som säkring så att träden garanterat faller åt rätt håll. Ingen traktor ingen trädfällning. Ingen skall kunna anklaga mig för att ha försummat säkerheten.

Om du får någon kunnig att bara komma och fälla så kan du ju kvista och kapa själv. Den kunnige kan säkert berätta vad som duger till stockar och till vilka längder det passar att kapa dem.
Resten gör du till ved och stockarna kanske du kan få sågade på någon mindre såg i trakten så får du litet virke.

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Det fulla ansvaret för trädfällning ligger på markägaren. Detta innebär att om du själv eller någon du anlitar fäller ett träd som orsakar skada på grannens egendom, på en förbipasserande bil eller på elledningar, eller om personen som fäller skadar sig är du ansvarig för både skador och eventuella skadestånd. I Sverige gäller skadeståndslagen och fastighetsägare har ett strikt ansvar att vidta alla rimliga åtgärder för att undvika olyckor.
Så att låta okända fälla träd är inte det första jag skulle överlåta på mina marker..
Förutom dina teoretiska funderingar, har du exempel på där detta har varit ett problem i praktiken? Jag har aldrig hört talas om något sådant fall i min omgivning eller bekantskapskrets.

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förutom dina teoretiska funderingar, har du exempel på där detta har varit ett problem i praktiken? Jag har aldrig hört talas om något sådant fall i min omgivning eller bekantskapskrets.
Ja att folk skadar sig i skogen är väldigt vanligt bara för dig att söka efter information..
Att själv ta ansvar för att någon okunnig är i skogen hade jag aldrig tagit..

Inte jag heller. Tänk om grannen bär ut ett kylskåp och skrapar emot någons bil på väg ut. Är det dett ansvar?

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Ja att folk skadar sig i skogen är väldigt vanligt bara för dig att söka efter information..
Min fråga var mer om du kände till fall där någon har fällt träd på någon annans villatomt och framgångsrikt drivit juridiskt att fastighetsägaren ska betala för en skada som uppkom vid fällandet. Jag har som sagt aldrig hört talas om det.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min fråga var mer om du kände till fall där någon har fällt träd på någon annans villatomt och framgångsrikt drivit juridiskt att fastighetsägaren ska betala för en skada som uppkom vid fällandet. Jag har som sagt aldrig hört talas om det.
Har du aldrig hört talas om att folk skadar sig
eller egendom i skogen uppfattar jag dig rätt?
Tror inte att det är vanligt överhuvudtaget att man låter en okänd såga ner större mängder av träd på ens mark, har faktiskt aldrig hört talas om det förrän nu..

Tomtträd brukar inte vara populära att såga virke av pga risken för skruv och spik. Gör ved, eller låt göra ved av träden.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Har du aldrig hört talas om att folk skadar sig eller egendom i skogen uppfattar jag dig rätt?
Jag känner inte så många som arbetar i skogen. De enstaka jag känner (är bekant med) har inte skadat sig eller har inte skadat egendom genom sitt arbete där. Vad jag vet. Vad det nu har med tråden att göra.

Min fråga var mer om ditt teoretiska resonemang kring skadeståndsansvar var ett faktiskt problem som TS för ta hänsyn till. En del av det är ju en riskbedömningsfråga där du har redovisat att du är väldigt riskavers. Men bara att ta en hundpromenad sätter dig ju i en situation med absolut skadeståndsansvar. Ändå oroar sig väldigt få för en hundpromenad s a s.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.