Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Varning! Tradera lägger sedan början av januari på 5% som obligatorisk avgift för köpare med något de kallar "köpskydd". Ett sätt att sko sig ytterligare, förutom avgiften som säljare betalar.
5% ytterligare vinstmarginal är en stor vinstökning.
5% ytterligare vinstmarginal är en stor vinstökning.
Bara för att få veta, vad får säljren betala i %.imported_Benno skrev:
Jag vet inte hur det var tidigare, men i alla fall, köpte porslin på Tradera som skulle vara i mycket gott skick, visade sig inte stämma varav det fick bli en retur till säljaren. Tradera stod tack vare försäkringen för hela returfrakten.
Var sambon som skötte affären så vet inte exakta detaljerna.
Var ju i detta fall inte uppenbart bedrägeriförsök utan alla var "sams" alltid svårare när det är bedrägligt beteende bakom.
I annat fall kan jag ju tycka att säljaren hade fått stå för returfrakten om vederbörande önskat varan tillbaka, men blir ju lite struligare då, så hjälpte nog i detta fall. Frågan är ju hur mycket mindre köpskyddet kostade jämfört med en returfakt.
Var sambon som skötte affären så vet inte exakta detaljerna.
Var ju i detta fall inte uppenbart bedrägeriförsök utan alla var "sams" alltid svårare när det är bedrägligt beteende bakom.
I annat fall kan jag ju tycka att säljaren hade fått stå för returfrakten om vederbörande önskat varan tillbaka, men blir ju lite struligare då, så hjälpte nog i detta fall. Frågan är ju hur mycket mindre köpskyddet kostade jämfört med en returfakt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Jag tycker i alla fall att det ska vara valfritt med "köpskydd". Jag har aldrig blivit blåst (jag har köpt mycket) och jag tror inte det är särskilt vanligt. Struliga säljare undviker man ändå.
Läs omdömen och köp inte på distans för mer än vad man kan ta på blåskontot är min devis. Dyrare saker alltid öga mot öga.
Läs omdömen och köp inte på distans för mer än vad man kan ta på blåskontot är min devis. Dyrare saker alltid öga mot öga.
Klicka här för att svara