185 243 läst ·
558 svar
185k läst
558 svar
Tråden om robotgräsklippare från Lidl
Jag är inne på tredje året med parksideklipparen nu. Har ännu inte sett några skruvar eller knivsatser på marknaden som ersätter originalet.C c_johansson100 skrev:
Kolla mina tidigare inlägg så ser du hur jag löst det. 👍
Jag köpte knivar o skruvar från Amazon och den passade perfekt.Ulan99 skrev:
sök under det (Titanium Replacement Blades for Lidl Parkside) finns 9 st eller 18 eller 30 st på en köp.
Får ingen bra träff. Fel typ av skruv enligt bilderna. Har du länk?Al-Hamdani skrev:
Är det en distans på skruven så kniven kan snurra runt skruven som originalet? Kniven skall inte vara fast fixerad.
ja , det snurrar runt precis som originalet knivar. Det var tur då.Ulan99 skrev:
Jag ska kolla det när jag tillbakar hem , länken har sparat i min data .
Tack för tipset. Hade läst det, har det som alternativ lösning. Tänkte dock att det kanske finns någon som lyckats hitta knivar som passar direkt.Ulan99 skrev:
Här knivar på Temu som kan passa, den inte helt rektangulära formen bör vål inte ge något annat problem än att klippet i skäret möjligen förkortas (Eftersom den delen av kniven ligger på rundeln så blir det nog inte någon skillnad i praktiken) . : https://share.temu.com/g7zvhke6tYBAl-Hamdani skrev:
Tack, det får bli att meka lite igen.L leijoona skrev:Vänd på klipparen, Ta loss hjulen 19mm hylsa. Sedan ser du stjärn skruvar, Ta loss dom 4-yttre. dra ut växelhuset , tills du ser motorn komma ut. Nu ser du blanka stjärn skruvar på växelhuset. (totalt 8) skruva bort de 4 närmast motorn. Dela växelhuset från motorn. ( det sitter 4- drev i huset mot motorn) som kan ramla ut. Ta seden bort de 4 andra skruvarna, lyft bort skyddet så ser du nägra utväxlingar. rengör och fetta in.
De 4 skruvarna som sitter närmast axeln mot hjulet kan man skruva upp så man kan spruta typ CRC , eller annat om den axeln känns trög, min som högg till när jag snurrade, Den verkar vara presssad så jag tog inte bort axeln.
Skruvarna lär inte passa.C c_johansson100 skrev:
Dessa finns på Amazon med M5 skruvar:
https://amzn.eu/d/gd1783J
Dom lär funka.
Det är bredden som skiljer
”Gängor tillverkas enlikt olika standarden där ISO-standarden M är den allra vanligaste. "M" står för Metric. En M-gängad skruv passar i en M-gängad mutter, exempelvis gängas en M5-skruv i en M5-mutter. För en M-skruv anger siffran gängornas ytterdiameter i mm, en M5 skruv har alltså en ytterdiamter på 5 mm.”
”Gängor tillverkas enlikt olika standarden där ISO-standarden M är den allra vanligaste. "M" står för Metric. En M-gängad skruv passar i en M-gängad mutter, exempelvis gängas en M5-skruv i en M5-mutter. För en M-skruv anger siffran gängornas ytterdiameter i mm, en M5 skruv har alltså en ytterdiamter på 5 mm.”
Någon som haft strul med att klippmotorn börjat gå tungt och stänger av?
Hittade felet med klipparen, ett sånt där nylonband man knyter fast dynor på trädgårdsmöbler med hade slingrat sig runt motoraxeln, till slut hade friktionen svetsat det och allt kärvade, när det var bort kickade maskinen igång så fint så.
Många av er pratar om att byta blad/knivar på denna gräsklippare, ingen verkar prata om längden på dem.. Jag har en av de billigare varianterna från lidl (2999
och fick väldigt smal klippbredd. MEN!
Om jag bara hade knivar som var dubbelt så långa så hade jag fått lagom klippbredd.
Ingen som haft tanken att skaffa längre knivar 🤯😀
Borde väl bara vara att köpa längre knivblad och såga/borra? 😀
Om jag bara hade knivar som var dubbelt så långa så hade jag fått lagom klippbredd.
Ingen som haft tanken att skaffa längre knivar 🤯😀
Borde väl bara vara att köpa längre knivblad och såga/borra? 😀
Hej! Nybörjare! Tänkte försöka få tag i 500 kvm modellen. Har 550 kvm tomt så behöver lite längre begränsningskabel, vilken ska man inhandla?
Tänk nu på att 500 kvm innebär att den klipper dygnet runt. Man behöver minst dubbelt så stor kapacitet som verklig klippyta. Jag skulle rekommendera minst 3ggr så stor om tomten är komplex.Filip Josefsson skrev: