partyoverallt partyoverallt skrev:
Många av er pratar om att byta blad/knivar på denna gräsklippare, ingen verkar prata om längden på dem.. Jag har en av de billigare varianterna från lidl (2999:) och fick väldigt smal klippbredd. MEN!
Om jag bara hade knivar som var dubbelt så långa så hade jag fått lagom klippbredd.

Ingen som haft tanken att skaffa längre knivar 🤯😀

Borde väl bara vara att köpa längre knivblad och såga/borra? 😀
kolla bara så att hjulen inte tar skada då. Inte ovanligt på Husqvarna att folk har satt in längre blad och fått framhjulen sönderskurna.

• Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk nu på att 500 kvm innebär att den klipper dygnet runt. Man behöver minst dubbelt så stor kapacitet som verklig klippyta. Jag skulle rekommendera minst 3ggr så stor om tomten är komplex.
Aha! Dock har jag plattaste tomten i stan tror jag, bör funka då eller?

Filip Josefsson Filip Josefsson skrev:
Aha! Dock har jag plattaste tomten i stan tror jag, bör funka då eller?
Har du träd, buskar? De har en tendens att störa sannolikheten att alla ytor blir klippta. Har du många hörn? Där jag har ett trappmönsster (ser ut som en trappa från sidan), där blir inte innerhörnen klippta lika bra...

pacman42 pacman42 skrev:
Har du träd, buskar? De har en tendens att störa sannolikheten att alla ytor blir klippta. Har du många hörn? Där jag har ett trappmönsster (ser ut som en trappa från sidan), där blir inte innerhörnen klippta lika bra.
pacman42 pacman42 skrev:
Har du träd, buskar? De har en tendens att störa sannolikheten att alla ytor blir klippta. Har du många hörn? Där jag har ett trappmönsster (ser ut som en trappa från sidan), där blir inte innerhörnen klippta lika bra...
Jo några men vafan, deras sladd är på 130 m och min omkrets mätte jag till 155m så bör va lugnt

Filip Josefsson Filip Josefsson skrev:
Jo några men vafan, deras sladd är på 130 m och min omkrets mätte jag till 155m så bör va lugnt
Kan vara så, eller inte. Jag kan inte avgöra härifrån. Jag ville bara tipsa om att detta kan vara problem.

pacman42 pacman42 skrev:
Kan vara så, eller inte. Jag kan inte avgöra härifrån. Jag ville bara tipsa om att detta kan vara problem.
Tacksam för det och ska överväga. Kanske får bli Julas

Jag har en vid stugan, en fyrkantig tomt på ca 200 kvm. Den klipper okej, när den fungerar. 🤓
Den första höll några veckor om jag minns rätt, utbytesmaskinen höll ungefär två säsonger och då gick den väldigt lite.
Skulle jag köpa en budgetmaskin nu hade jag kollat på ett annat märke, med uppkoppling.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk nu på att 500 kvm innebär att den klipper dygnet runt. Man behöver minst dubbelt så stor kapacitet som verklig klippyta. Jag skulle rekommendera minst 3ggr så stor om tomten är komplex.
Vi klipper 15*35m (plan yta, utan hinder) med vår 2990kr klippare. Bytte till ett 4Ah batteri, 2Ah batteriet som medföljer gör nytta på skruvdragaren i husbilen 😉

Den går ut 2*/dag månd. onsd. fredag mellan 07.00 - 21.00

Håller mattan riktigt bra klippt!
Nu andra säsongen utan problem 👍

• Nyklippt gräsmatta framför en äldre byggnad med omgivande natur och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gustav E och 1 till
  • Laddar…
svanteon svanteon skrev:
Vi klipper 15*35m (plan yta, utan hinder) med vår 2990kr klippare. Bytte till ett 4Ah batteri, 2Ah batteriet som medföljer gör nytta på skruvdragaren i husbilen 😉

Den går ut 2*/dag månd. onsd. fredag mellan 07.00 - 21.00

Håller mattan riktigt bra klippt!
Nu andra säsongen utan problem 👍
4Ah batteri innebär ju att du klarar mer klippning. Den laddar snabbare än klipptiden så du får extra kapacitet. Det intressanta är dock hur många timmar per dygn du klipper. 500kvm klippyta är ju antaget under förutsättning att du klipper 24/7.

pacman42 pacman42 skrev:
4Ah batteri innebär ju att du klarar mer klippning. Den laddar snabbare än klipptiden så du får extra kapacitet. Det intressanta är dock hur många timmar per dygn du klipper. 500kvm klippyta är ju antaget under förutsättning att du klipper 24/7.
15*35m, klipps 6* i veckan. (ev. att den går ut 3*/dag? Så fall blir det 9ggr/v.) Inget på helgen. Helt plan yta, utan hinder, andra säsongen denna löser detta på ett bra vis utan problem.

• Gilla
Benny Paulsson och 1 till
  • Laddar…
Måste gräsklipparen gå medsols? Det står inget om det i manualen, men på den bifogade bilden visar den det. Någon som installerat motsols?

Gevaldiger Gevaldiger skrev:
Måste gräsklipparen gå medsols? Det står inget om det i manualen, men på den bifogade bilden visar den det. Någon som installerat motsols?
Ja den måste gå medsols

OK, tack!

• Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
Kan någon förklara det här med startpunkt och frekvens med någon enkel skiss? 😂

• Skärmbild av en appinställning med fyra startpunkter, var och en med startpunkt 500 m och frekvens 100 %, samt en spara-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.