539 läst ·
4 svar
539 läst
4 svar
Tråden om bra filmer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Har precis sett en gammal klassiker, Kanonerna på Navarone.
Jag minns en liknande gammal film där man (kanske samma skådespelare) förnöjt spränger en damm. Någon som kommer ihåg vad den heter?
Jag minns en liknande gammal film där man (kanske samma skådespelare) förnöjt spränger en damm. Någon som kommer ihåg vad den heter?
Letar efter en film som liknar Kanonerna på Navarone, men handlar bland annat om att spränga en damm. Möjligtvis med samma skådespelare
Filmen du tänker på låter som "Where Eagles Dare" (svensk titel: Örnnästet) eller mer troligt "The Dam Busters" (1955). Men om det handlar specifikt om att spränga en damm, och du söker något i stil med Kanonerna på Navarone (1961), finns ett par kandidater:
"Force 10 from Navarone" (1978)
Vill du ha mer information om filmen eller liknande tips?
Filmen du tänker på låter som "Where Eagles Dare" (svensk titel: Örnnästet) eller mer troligt "The Dam Busters" (1955). Men om det handlar specifikt om att spränga en damm, och du söker något i stil med Kanonerna på Navarone (1961), finns ett par kandidater:
Mest troligt:
"Force 10 from Navarone" (1978)
- Handling: Denna film är en uppföljare till "Kanonerna på Navarone". Här är målet bland annat att förstöra en damm för att stoppa tyska trupper.
- Skådespelare: Inte exakt samma skådespelare som i originalet, men karaktärerna från första filmen (Mallory och Miller) återkommer och spelas här av Robert Shaw och Edward Fox.
- Likheter: Andra världskriget, sabotage bakom fiendens linjer, spränga mål (här en damm istället för kanoner).
Vill du ha mer information om filmen eller liknande tips?
Kanonerna på Navarone såg jag på bio. Jättebra. Igårpå läsplatta. Inte lika bra.Bo.Siltberg skrev:
Minns en film där hjältarna satt I glidflygplan och skulle göra något mot de bestialiska tyskarna.
Klicka här för att svara