1 471 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
TRÅDADE system för smarta hem funktioner?
Är på gång att renovera och skulle gärna ha en del funktioner som hemma/borta släckning i delar av huset och bättre styrning av ytterlampor.
Vilka system har ni använt?
Krav:
Trådat, tänker koppla ihop flera byggnader.
Kunna programmera funktioner i strömbrytare och uttag
Astrour
Nice to have:
Billigt programeringsverktyg som inte kostar som hela systemet.
Krav:
Astrour
Nice to have:
Slår ett slag för Niko Home Control som en del husleverantörer jobbar med. Trådat system med gratis programvara, appar osv.E Eric_E skrev:Är på gång att renovera och skulle gärna ha en del funktioner som hemma/borta släckning i delar av huset och bättre styrning av ytterlampor.
Krav:
Astrour
Nice to have:
Medlem
· Halland
· 4 527 inlägg
Gillar du hardcore finns ju OpenHAB med Modbus plugin. Jag har lekt runt lite och det verkar fungera. Dock blir det en del programmering själv eftersom Modbus är så primitivt. Fördelen är att tekniken ärenkel och beprövad och det finns mycket prylar.
Om trådat kravet kommer av att du har flera hus och inte av andra skäl så behövs inte tråd. Jag har ett hus här (sverige) och ett i spanien. Samma Domoticz system kan tända och släcka ljuset i båda.. ska väl lägga till att jag satt upp en Site2Site VPN lösning så näten sitter ihop.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 536 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 536 inlägg
Skönt att se att någon tar förnuftet till fånga och bygger trådat system 
Jag kör Elko living systems själv vilket jag är nöjd med, men jag vet inte hur det står sig på marknaden idag, mitt är drygt 10 år gammalt, fun fact är att ingenting någonsin har krånglat under dessa 10 år.
Jag kör Elko living systems själv vilket jag är nöjd med, men jag vet inte hur det står sig på marknaden idag, mitt är drygt 10 år gammalt, fun fact är att ingenting någonsin har krånglat under dessa 10 år.
Klicka här för att svara