Ska lägga ett trädäck på ca 4,8 × 2,7 m vid kolonistuga.

Är nybörjare och funderar på att använda terrasfötter från Biltema. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Bör jag fästa upp konstruktionen i husgrunden eller räcker det med att fötter runt hela ramen?

Hur tätt bör jag sätta fötterna? Enligt Biltema så ska de tåla en belastning på 880 kg/fot.

Plats för planerat trädäck vid vit kolonistuga, bar mark med material synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kolonistuga med ett påbörjat trädäck och en ojämn grusyta, omgiven av blomster och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Martin

Har inte använt själv, men har inspekterat ett bygge med terassfötter.
Till ditt ändamål skulle jag säga att det funkar utmärkt!

Gör en helt fristående konstruktion så blir det inga större skador om tjälen slår till ordentligt.
Hur långt emellan beror på vilken dimension på virke du ska använda.

Jag förutsätter att du ska ha trallen ligga längs med stugan. Då skulle jag bygga stommen av 45x145 med 3 fötter per regel, ser väl ut att bli max 150cm mellan fötterna då.
Eventuellt kan du ha 2 fötter på varannan regel för att spara in lite men det är svårt att avgöra utan mått.

Tack för tipsen maah!
Jag kommer att göra konstruktionen fristående och trallen kommer att ligga längs med stugan. Dimensionen i ramen kommer att vara 145*45.

Har varit och köpt fötter nu. Det blir ca 1m mellan dem.

/Martin

• Gilla
maah
  • Laddar…
Då ser vi fram emot en bild på slutresultatet sen!

Hur blev det? Funkade det bra med terassfötter?
M Mbergs skrev:
Tack för tipsen maah!
Jag kommer att göra konstruktionen fristående och trallen kommer att ligga längs med stugan. Dimensionen i ramen kommer att vara 145*45.

/Martin

M Mbergs skrev:
Tack för tipsen maah!

/Martin
Samma här Mbergs, tog du bilder på projektet under byggande och slutresultatet, vore kul att se.

Planerar själv ett liknande bygge vid radhuset.

Hur är resultatet nu ett par år senare, fungerade det bra med terrassfötterna?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.