Hej alla kunniga!
Jag och sambon önskar att lägga ett trädäck på vår terass. Terassen är stenbelagd med sten som sakta vittrar sönder (huset med terassen byggdes 1945), vilket gör ont i fötterna att gå på.
Nu skulle jag önska eran expertis om hur bäst anlägga detta trädäck.
Har läst på lite kring infästningar och fall på trallen men inte kommit på det bästa sättet för att undvika framtida problem.
Tankar jag har än så länge:
Ta bort sten och gräv upp för att sätta betongplint.
Skruva bärlinan i muren som går runt terassen. Finns det då risk att avrinning mellan bärlina och muren blir ett problem?
Ska fallet även gå i riktning med fallet på gräsmattan?
Mura plint direkt på stenarna? Marken under verkar väldigt stabil och består av jord (testgrävde ca 30 cm under en sten).
Ska trallen läggas längst med huset (såg bild på det i altanskolan här på byggahus) eller ut från huset som jag läst om i en forumtråd?
Frågorna behöver inte besvaras utan kom gärna med förslag om hur ni hade attackerat detta projekt.
Stort tack på förhand för er expertis.
Jag och sambon önskar att lägga ett trädäck på vår terass. Terassen är stenbelagd med sten som sakta vittrar sönder (huset med terassen byggdes 1945), vilket gör ont i fötterna att gå på.
Har läst på lite kring infästningar och fall på trallen men inte kommit på det bästa sättet för att undvika framtida problem.
Skruva bärlinan i muren som går runt terassen. Finns det då risk att avrinning mellan bärlina och muren blir ett problem?
Mura plint direkt på stenarna? Marken under verkar väldigt stabil och består av jord (testgrävde ca 30 cm under en sten).
Ska trallen läggas längst med huset (såg bild på det i altanskolan här på byggahus) eller ut från huset som jag läst om i en forumtråd?
Frågorna behöver inte besvaras utan kom gärna med förslag om hur ni hade attackerat detta projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fallet bör vara bort från fasaden. Läägningsriktning är oftast längs en fasad men det är också kombinerat med längsta sidan på altanen.
Har man en altan som har en kort sida mot fasaden och långt utstick så är det snyggare med trallen tvärs fasaden.
Har man en altan som har en kort sida mot fasaden och långt utstick så är det snyggare med trallen tvärs fasaden.
Knacka bort den upphöjda yttre stenkanten, skruva sen ihop ett ramverk och palla upp med svag lutning från huset. Behöver inte fästas i underlaget.F Fakiren skrev:Hej alla kunniga!
[bild][bild][bild][bild][bild]
Den upphöjda yttre stenkanten ska vara kvar. Trädäcket är tänkt att ligga inuti. Så det behövs endast ett ramverk. Låter ju som en hel del mindre jobb. 😁 Vad har du för rekommendation att ha mellan ramen och stenplattorna? Känns som att något som skyddar från att fukt vandrar från marken till ramen vore bra att ha. Sån där justerbar terassfot i plast kanske är ett bra alternativ?haha5810 skrev:
Produkter som diskuteras: "terassfot"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden