Hej!
Har en fristående byggnad som stått färdig till det yttre, men bar stomme invändigt.

Gör iordning utrymmet för att nyttja det som förråd och enklare verkstad.
Har påbörjat isolering och har i samband med det även reglat på för att få mer isolering och få en”slät vägg” istället för en ”klack” vid grundmuren.
Inifrån sett är stomme/isolering uppbyggd med 45+ångbroms+70+95+45. Tänker ytskikt av träpanel och ville inte ha ångbromsen direkt mot panelen för att undvika punkteringar vid senare infästningar.
Kommer installera frånluftsfläkt, uteluftsventil och underhållsvärmare, typ luftvärmepump.

Min fundering är hur jag bör göra mot grundmuren? Den ligger över över mark.

Ska isolera mellan reglarna mot ångbromsen (sista bilden), men:
a) Borde jag ha dragit ner ångbromsen hela vägen ner till golvet?
b) Kan jag trycka isolering direkt mot grundmuren som det ser ut nu?
c) Bör jag lämna det oisolerat mot grundmuren?

Tack på förhand!

Ps. den horisontella regeln mot bottenplattan ligger lös och ska kompletteras med syllpapp innan infästning

• Isolering monterad på väggen i en garage- eller förrådslokal med träreglar, isoleringsskivor och en synlig elkontakt. Golv och isoleringstillbehör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ångbroms och isolering på träreglar, eluttag på väggen; verktyg på en stol i förgrunden, ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som fått i sig några öl lördagen till ära, och vill ge ett övertygade svar? 🍻

ralvejd
Jag provade med en öl, det hjälpte tyvärr inte.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
ralvejd ralvejd skrev:
Jag provade med en öl, det hjälpte tyvärr inte.
Åh nej, tack för återkoppling. Pröva gärna en till, ifall att

• Gilla
ralvejd
  • Laddar…
Ingen öl men svarar ändå:)

Du bör ha luftspalt mot grundmuren, särskilt om den inte är utvändigt isolerad och plattan inte är isolerad heller så du inte riskerar att få kondenspunkten inne i isoleringen.

Det blir lite knepigt, men jag hade nog funderat på platonmatta mot grundmuren innan isolering. Mtp resterande väggkonstruktion även satt platon täcklist överst och tätat noga så luft inte smiter uppåt.

Nedåt mot golv lämnar du typ en cm fritt för att ventilera grundmuren

Tyvärr är det enda riktiga att isolera på utsidan av muren, om den nu inte är tjock och superisolerad och därför inte behöver mer isolering.
En murad sockel/vägg som har dåligt u-värde kan inte isoleras invändigt med mer än absolut max 1/3-dels u-värde, annars riskerar man att få kondens mot murens insida. Det är exakt samma grundorsak som gör att man inte kan sätta en ångspärr längre in än 1/3-del in i en regelvägg. (Med den skillnaden att en regelvägg då normalt har isolering med samma lambdavärde överallt, vilket gör att tumregeln 1/3 del fungerar.)

Mexitegels förslag med platonmatta låter som en möjlig väg framåt. Den tillåter en viss ventilation, men samtidigt skapar den en luftspalt inne i väggen och begränsar därmed i viss utsträckning effekten av ett extra isoleringsskikt innanför.

Om det inte är möjligt att isolera på utsidan så är den mest robusta och pålitliga lösningen att mura på ett tunt skikt Leca-sten på insidan och putsa, (för att jämna ut väggen). Det gör inte så stor skillnad i isoleringsvärde men är fuktsäkert och tål smällar, vatten och tuff miljö.

@mexitegel @Oldboy
Tack för era svar, låter klokt.
Hade fått gå på någon av era invändiga förslag, men samtidigt så handlar det om så lite isolering så jag tror jag landar i att låta det vara oisolerat och luftat bakom invändig panel.

Tänker att jag fäster in träregeln mot bottenplattan med oorganiska klossar både under och mot grundmur för att skapa lite extra luftning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.