F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
En 45x170 som golvbjälke ska väl klara en spännvidd på 2,7m, så det borde fungera.
Många plattor blir det att väga av... är det helt uteslutet att lägga ett bärbjälklag under?
Edit: funderar på om man skulle kunna skippa minst varannan av plattorna i fram- och bakkant. Om du hänger bjälkarna i balkskor istället borde du ändå kunna ha tillräcklig stabilitet. Men nu killgissar jag...
Många plattor blir det att väga av... är det helt uteslutet att lägga ett bärbjälklag under?
Edit: funderar på om man skulle kunna skippa minst varannan av plattorna i fram- och bakkant. Om du hänger bjälkarna i balkskor istället borde du ändå kunna ha tillräcklig stabilitet. Men nu killgissar jag...
Du kan ta bort minst 3 av 4 plattor under de längsgående reglarna. Men hur bred blir altanen?
Den kommer bli 12 meter bred, med ett extra lite utskjut på 2x2 meter på ena sidan.D Dr Jumping Jack skrev:
Flyttade runt lite i ritningen, är det något liknande det här ni menar?
Observera bara att den regel du la till i mitten inte bör/ska vara hel, utan sk kortling, dvs satta mellan de tvärgående. Du får sätta dem lite förskjutna för att komma åt att spika.P pilt77 skrev:
Det går även bra att spika den yttre regeln. Fundera på om du inte ska ha en fris också på 2-3 brädor, det behöver reglad upp för också.
Du menar 12 m lång, jag gissar 4 m bred? Tror du skall börja med att fundera på hur du vill ha riktningen på din trall. Nu bli den på längden och då får du 2 skarvar på varje längd. Det är dessutom svårt att skruva en skarv på 45 mm regel och få det bra. Lägger du istället på andra hållet så kan du lägga 4.2 m trall med minimalt spill utan skarv. Men då får du regla annorlunda. Personligen tycker jag att det blir snyggast att lägga på tvären om det är en långsmal altan.P pilt77 skrev:
Hej, hur gick det med detta? Gick du på planen enligt sista bilden?P pilt77 skrev:
Planerar eget trädäck på sten på samma sätt som du, nästan samma mått också.
Ah! Nu är jag med! Men inte i samma dimension som bärlinorna, alltså.K kniv skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara


