Ska lägga ett litet trädäck utan tak i anslutning till uteplatsen med tak. Vi har odlat potatis och grönsaker där trädäcket skall placeras och frågan är om man då får gräva ner plintar eller om det går att gräva ut en del av jorden och sen lägga makadam, singel och sand innan stenplattor och golv. man vill ju inte att golvet skall sjunka ner, så det säkraste är säkert plintar. men golvet är bara ca 5 kvm och ena sidan skulle man kunna fästa i nuvarande uteplats. Men jag låter experterna på byggahus.se få säga sitt innan jag bestämmer mig :)

Ingen expert men finns det inte två alternativ:
- plintar som är nedgrävda till frostfritt djup
- bort med all matjord, singel, paddat etc och sedan plattor under reglarna

Det sistnämnda har jag under mitt trädäck på mark...

Mvh Tobbe G

när det gäller plintar, hur placerar man dom, avstånd t.ex. När jag la trädäck första gången (utan plintar) hade man 60cm avstånd mellan reglarna så det blir väl samma här då att man får gräva ner plintar med 60cm avstånd både på längd och bredd?

Nja verkar jobbigt med så mycket plintar, du kan ju ha en bärlina som du fäster golvreglarna i så kanske du klarar dig med en plint i yttre hörnen bara, beroende på dimensioner förstås. Finns någon "bjälklagstabell" om du söker lite här.

Redigerat:
Stöttar upp med plattor/plintar gör du ungefär varannan meter med "normalreglar".

"Spännviddstabell" kallas excel-arket som flourerar runt här.

En riktlinje är väl att sätta en plint varannan (regel-)meter, jag har gjort så och använt 45x170 tryckta reglar när jag byggt och det funkar bra, vet inte om det är byggstandard men det funkade för mig :)

men halå----

TS ska bygga 5 ynka m2 som en anslutning.

1gräv bort 25cm matjord där reglarna ska ligga och 10 -15 cm mellan.
2. Köp en rulle markduk på Byggmax samtidigt som du köper virket.
3. Köp en släpvagn med makadam 8/16
4. Köp kanske 8-10 stenplattor på blocket.

Allt fixat på en helg.

Tack! äntligen en lösning som jag föll för :) fixar detta i helgen!

Nimajneb skrev:
men halå----

TS ska bygga 5 ynka m2 som en anslutning.

1gräv bort 25cm matjord där reglarna ska ligga och 10 -15 cm mellan.
2. Köp en rulle markduk på Byggmax samtidigt som du köper virket.
3. Köp en släpvagn med makadam 8/16
4. Köp kanske 8-10 stenplattor på blocket.

Allt fixat på en helg.

Hur lyckas man på enklaste sätt placera stenplattorna rätt för att golvet skall ligga stabilt? Antar att man använder vattenpass och en bräda, men hur går man till väga. Är det bara att placera brädan åt olika håll och se till att bubblan i vattenpasset alltid är mellan strecken? Har ju makadam + duk under stenplattorna så helst skall ju alltid vara justerat innan man lägger på plattorna....

yuphin skrev:
Hur lyckas man på enklaste sätt placera stenplattorna rätt för att golvet skall ligga stabilt? Antar att man använder vattenpass och en bräda, men hur går man till väga. Är det bara att placera brädan åt olika håll och se till att bubblan i vattenpasset alltid är mellan strecken? Har ju makadam + duk under stenplattorna så helst skall ju alltid vara justerat innan man lägger på plattorna....
Du är helt rätt på det. Vattenpass och bräda eller om du har rätstege för att få gruset i skaplig nivå.

Sedan på med plattorna, dessa kan du justera lite genom att skrapa in/ut gruset under plattorna.

Sista finjusteringen gör du genom att lägga en bit syll- alt takpapp mellan platta och block.
Är det rena betongplattor bör du ha papp överallt så att inte trät ligger direkt an mot betongen och som sagt har du kvar ett litet "glapp" lägg en extra bit med papp.

Det skall väl bli ett trädäck?
Lägg två telefonstolpar direkt på marken. På dem lägger du reglar och sen trägolvet. Mina föräldrar gjorde så för 20-30 år sen och det är lika bra i dag som det var då.

haavard skrev:
Det skall väl bli ett trädäck?
Lägg två telefonstolpar direkt på marken. På dem lägger du reglar och sen trägolvet. Mina föräldrar gjorde så för 20-30 år sen och det är lika bra i dag som det var då.
Arsenikstolpar är ju just vad man vill ha intill huset;)

Inuti huset: nej.
"Sandlåderäcke": nej.
På marken 30 cm från huset med 15-20 cm luft mellan stolparna och ligg-/sittplatsen: Varför inte?

Kan såklart använda två oimpregnerande stockar/träd. Gissar det håller åtminstone 10 år det med.

haavard skrev:
Inuti huset: nej.
"Sandlåderäcke": nej.
På marken 30 cm från huset med 15-20 cm luft mellan stolparna och ligg-/sittplatsen: Varför inte?

Kan såklart använda två oimpregnerande stockar/träd. Gissar det håller åtminstone 10 år det med.

Har TS behov av att höja upp däcket 15cm så är ju byggtimmer ett enklare och miljövänligare alternativ eller så lägger han golvreglarna ovanpå ramen.

Vi har ett *mycket* större trädäck som ligger direkt i markhöjd mot ena gräsmattan och uppallat på enkla plintar där höjden är litet högre. Sandig jord under så det är bättre dränerat än gammalt trädgårdsland förvisso men allt annat är enligt Nimajneb recept. Vi har t.om. reglar på 45x45 som bara är fästa bärlina i väggen och sedan ligger "löst" på betongplattor avvägda direkt på den sandiga jorden. Inget verkar ha rört sig på 7-8 år iaf. och enda vi skulle ha undvikit var att ha trallen ända fram till gräsmattan. Nu har vi en rad marksten mellan men tyvärr så har fukten frätt litet på trallen redan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.