25 581 läst ·
52 svar
26k läst
52 svar
Trädäck marknivå - uträkning materialåtgång (avstånd mellan reglar på marknivå?)
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det beror på vilken dimension du väljer.Volatyle skrev:Ja, det är väl kanske allt från 20-30cm om jag ska vara ärlig. Makadammet ligger ju inte i våg såklart, så min plan var helt enkelt att styra höjden mha kapade reglar som ben. Jag tror jag förstår hur ni menar nu med benen iallafall!
Så, om jag lägger 5,40-reglarna CC60, hur många punkter behöver jag lägga ut betongplattor och ben på för att det ska bli tillräckligt stabilt?
Jag skulle nog valt 45x145 eller 45x170 och satt ben på 180-200 cm
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Kör hårt!
Se till att plattorna ligger stabilt och inte vickar bara så blir det bra!
Se till att plattorna ligger stabilt och inte vickar bara så blir det bra!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Så där har jag gjort på sina ställen. Det funkar bra. Fast inte trallskruv, utan grövre. Nåt på 5,5 eller 6 mm har jag använt.Volatyle skrev:Bra tips. Eftersom det är helt omöjligt att få betongplattorna att ligga exakt i lod, och jag dessutom behöver komma upp ca 20cm från betongplattan var min tanke att vid varje betongplatta fästa 5,40-regeln i en kapad regel som "ben" ner på betongplattan, och sedan dra det benet med ett antal trallskruv rakt in i långa regeln.
Det bör väl fungera? på så sätt kan jag ju justera höjd så allting blir helt i pass.
Har du 5,4 m 145x45 så behöver du 4 ben till var regel. Och du behöver 27 reglar till hela däcket. Många ben blir det...
En annan fråga;
Eftersom jag ska bygga ett helt rektangulärt trädäck, som ska ligga "mot mark" på plattor. Behöver jag verkligen balkskor och hörnjärn etc? Räcker det inte att skruva ihop ramen och reglar med vanliga trallskruv?
Vol
Eftersom jag ska bygga ett helt rektangulärt trädäck, som ska ligga "mot mark" på plattor. Behöver jag verkligen balkskor och hörnjärn etc? Räcker det inte att skruva ihop ramen och reglar med vanliga trallskruv?
Vol
Balkskor och vinklar kan man klara sig utan i ditt läge men att skruva ihop en regelstomme med trallskruv duger definitivt inte. Trallskruv har du till trallen det hör du på namnet. Köp ett par askar 6x130 med de skruvarna kan du skruva ihop regelverket. Du kommer att behöva skruva i ändträ och det brukar dra dåligt i tryckt ändträ därav längden, sen kan du behöva skruva på skrå också och då funkar den längden på skruv också.Volatyle skrev:
Ah, misstänkte detta. Tack!verktygsgurun skrev:Balkskor och vinklar kan man klara sig utan i ditt läge men att skruva ihop en regelstomme med trallskruv duger definitivt inte. Trallskruv har du till trallen det hör du på namnet. Köp ett par askar 6x130 med de skruvarna kan du skruva ihop regelverket. Du kommer att behöva skruva i ändträ och det brukar dra dåligt i tryckt ändträ därav längden, sen kan du behöva skruva på skrå också och då funkar den längden på skruv också.
Visst bör det vara enklast att göra själva "ramen" först av 45*145 och sedan regla cc60 utifrån ramen som då är klar?
Då bokar jag inga skor och hörnjärn då...