25 208 läst ·
52 svar
25k läst
52 svar
Trädäck marknivå - uträkning materialåtgång (avstånd mellan reglar på marknivå?)
Hej alla,
Jag behöver lite hjälp... Jag ska för första gången bygga en altan (till ett nybyggt hus) och jag har små möjligheter att hämta materialet själv. Därför vill jag räkna ut så nära som går (självklart kan det inte bli helt exakt) hur mycket material jag behöver, och beställa utkörning på detta.
När det gäller själva trallen är det ju relativt enkelt, där vet jag ju hur många kvadrameter altan jag ska göra och därefter får man ju enkelt reda på hur mycket trall som behövs.
När det gäller reglarna är jag däremot mycket osäker.... Jag ska som sagt lägga uteplatsen i marknivå, och när entrepenören byggde huset pekade jag ut där jag ville ha uteplatsen och kollade hur långa dom längsta reglarna som går att köpa är i längd. Det visade sig att 5,40 är max... Så, jag tänkte att jag skulle göra det enkelt för mig och bygga altanen på en långsida huset, och således då använda reglar a 5,40. Därmed bad jag entrepenören schakta ur 5,40 ut från fasad och lägga markduk samt fylla med makadam.
Det slutar med följande ritning;
Planen är nu då, att lägga reglar "ståendes" sett från ovan bild, och sedan trallen längsgåendes... Eftersom jag redan vet att jag kommer köra med 5,40 reglar så behöver jag förstå hur "tätt" jag måste lägga dom. Min plan är att lägga ut lite marksten på olika ställen och sedan stöda reglarna på dessa stenplattor på utvalda ställen.
Nu till följande frågor;
* Hur många 5.40-reglar kommer jag behöva? Det vill säga, hur tätt måste dom ligga?
* Hur många "punkter" bör varje enskild regel ligga som stöd mot en marksten?
* Måste jag lägga reglar i längdriktning också, eller räcker det att att trallen ligger längsledes?
Stort tack,
Vol
Jag behöver lite hjälp... Jag ska för första gången bygga en altan (till ett nybyggt hus) och jag har små möjligheter att hämta materialet själv. Därför vill jag räkna ut så nära som går (självklart kan det inte bli helt exakt) hur mycket material jag behöver, och beställa utkörning på detta.
När det gäller själva trallen är det ju relativt enkelt, där vet jag ju hur många kvadrameter altan jag ska göra och därefter får man ju enkelt reda på hur mycket trall som behövs.
När det gäller reglarna är jag däremot mycket osäker.... Jag ska som sagt lägga uteplatsen i marknivå, och när entrepenören byggde huset pekade jag ut där jag ville ha uteplatsen och kollade hur långa dom längsta reglarna som går att köpa är i längd. Det visade sig att 5,40 är max... Så, jag tänkte att jag skulle göra det enkelt för mig och bygga altanen på en långsida huset, och således då använda reglar a 5,40. Därmed bad jag entrepenören schakta ur 5,40 ut från fasad och lägga markduk samt fylla med makadam.
Det slutar med följande ritning;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planen är nu då, att lägga reglar "ståendes" sett från ovan bild, och sedan trallen längsgåendes... Eftersom jag redan vet att jag kommer köra med 5,40 reglar så behöver jag förstå hur "tätt" jag måste lägga dom. Min plan är att lägga ut lite marksten på olika ställen och sedan stöda reglarna på dessa stenplattor på utvalda ställen.
Nu till följande frågor;
* Hur många 5.40-reglar kommer jag behöva? Det vill säga, hur tätt måste dom ligga?
* Hur många "punkter" bör varje enskild regel ligga som stöd mot en marksten?
* Måste jag lägga reglar i längdriktning också, eller räcker det att att trallen ligger längsledes?
Stort tack,
Vol
Edit:
Jo, dimension på reglarna är jag lite fundersam på också. Spelar det någon roll i mitt fall? Jag menar, jag kommer ändå bestämma "höjden" på altanen mha stöd mot markstenen. Vad är det mest ekonomiska valet?
Jo, dimension på reglarna är jag lite fundersam på också. Spelar det någon roll i mitt fall? Jag menar, jag kommer ändå bestämma "höjden" på altanen mha stöd mot markstenen. Vad är det mest ekonomiska valet?
Smidig app! Måste jag testa.
Jag ser att du valde 45x120 som regeldimension? Fanns det någon orsak till det?
Sen som sagt, det här med kortlingar - behövs verkligen det? I min värld bör väl själva tralldäcket agera som "kortlingar"?
Jag ser att du valde 45x120 som regeldimension? Fanns det någon orsak till det?
Sen som sagt, det här med kortlingar - behövs verkligen det? I min värld bör väl själva tralldäcket agera som "kortlingar"?
Nä jag bara tog en regeldimension, ju klenare regel ju fler stöd under behöver man, men det vet du ju redan. Kortlingar hjälper i normalfallet att styva upp regelverket när man först kör bärlinor och ett regelverk på bärlinorna. I ditt fall så lägger du ju stöd under lite tätare.Volatyle skrev:
Kortlingar eller en tillfällig bräda på mitten kan vara bra så att du får snygga skruvrader eftersom en 5,40 lång regel sällan är spikrak så kan du få lite bananform på reglarna.
Typ...en lite grövre regel håller ju sig rakare utav sig själv också, eftersom du inte fäster tralldäcket i något utan ligger flytande så kanske du inte vill ha 45x45 reglar då det är risk för att tralldäcket slår sig. Sen skall du ju inte stapla sten på varandra för att komma i rätt höjd. Det är bättre med en betongplatta och en grövre regel än 2 betongplattor och rn klenare regel.Volatyle skrev:
Så tänker jag iaf.
Var inte dumsnål på reglarna är mitt tips, gör det ordentligt då det skall ligga i många år.
Bra tips. Eftersom det är helt omöjligt att få betongplattorna att ligga exakt i lod, och jag dessutom behöver komma upp ca 20cm från betongplattan var min tanke att vid varje betongplatta fästa 5,40-regeln i en kapad regel som "ben" ner på betongplattan, och sedan dra det benet med ett antal trallskruv rakt in i långa regeln.verktygsgurun skrev:Typ...en lite grövre regel håller ju sig rakare utav sig själv också, eftersom du inte fäster tralldäcket i något utan ligger flytande så kanske du inte vill ha 45x45 reglar då det är risk för att tralldäcket slår sig. Sen skall du ju inte stapla sten på varandra för att komma i rätt höjd. Det är bättre med en betongplatta och en grövre regel än 2 betongplattor och rn klenare regel.
Så tänker jag iaf.
Var inte dumsnål på reglarna är mitt tips, gör det ordentligt då det skall ligga i många år.
Det bör väl fungera? på så sätt kan jag ju justera höjd så allting blir helt i pass.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Då hamnar all belastning på trallskruven som är för klen.
Sätt en regel bredvid och en under istället. Mycket bättre
Sätt en regel bredvid och en under istället. Mycket bättre
Ja ben kan man naturligtvis göra men definitivt inte bara genom att fästa dem med några trallskruv. Ett hopp så ligger trädäcket på marken.
Dessutom skall man inte ha "ben" som bara sitter fast med skruv, du måste ha ett ben under regeln och ett bredvid som du skruvar ihop och fast i regeln.
Regeln under skall ta lasten (egenvikten samt en massa människor)
Skruva ihop och fäst benen med 6x90 skruv avsedda för utomhusbruk.
Edit, hantverkare hann före.
Dessutom skall man inte ha "ben" som bara sitter fast med skruv, du måste ha ett ben under regeln och ett bredvid som du skruvar ihop och fast i regeln.
Regeln under skall ta lasten (egenvikten samt en massa människor)
Skruva ihop och fäst benen med 6x90 skruv avsedda för utomhusbruk.
Edit, hantverkare hann före.
Redigerat:
Om du bara skall upp 20 cm behövs inga ben/ stolpar. 50mm betongplatta, 120mm regel och 28 mm trall = 198mm.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Du gör som du skrev men fäster med ordentliga skruv.Volatyle skrev:
Sen mäter du avståndet från underkant regel till betongplattan och sågar till en bit som passar tight därunder.
Regeln ligger alltså på den kosrta biten som tar belastningen.
Svårt att förklara, hoppas du är med på hur jag menar
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ja, det är väl kanske allt från 20-30cm om jag ska vara ärlig. Makadammet ligger ju inte i våg såklart, så min plan var helt enkelt att styra höjden mha kapade reglar som ben. Jag tror jag förstår hur ni menar nu med benen iallafall!verktygsgurun skrev:
Så, om jag lägger 5,40-reglarna CC60, hur många punkter behöver jag lägga ut betongplattor och ben på för att det ska bli tillräckligt stabilt?